• Anonym (Ovetandes)

Visum gått ut. Hur göra?

Jag bor ihop med en kvinna från sydamerika sedan 2 mån. Det visar sig att hennes visum gått ut (Turistvisa men hon har organisationsnummer...typ personnummer).  
    Hon kan inte åka hem pga olika anledningar.  Hur ska vi göra?
    Finns det en tidsgräns där hon trots sin illegala vistelse här får UT pga anknytning till mig och att det gått så pass lång tid?
    Måste hon åka tillbaka o sen ansöka om UT? Det betyder väntan i 1-2 år verkar det som och att hon faktiskt kan få avslag då hon varit här 5 mån för länge.

Så en specifik fråga är intressant: Finns det en tidsgräns i framtiden där hon beviljas UT trots illegal vistelse?

Sen kommer frågor om vård, tandvård, försäkringar etc.....
  • Svar på tråden Visum gått ut. Hur göra?
  • Anonym (troligen)

Troligen kommer inte kvinnan du bor med få visum nej om hon inte har skäl att ansöka om asyl.

Här är ett lite annat scenario, men kanske får du lite info:
    afrope.se/2014/09/16/granslos-juridik-vad-hander-om-en-person-jag-bjudit-hit-stannar-kvar-illegalt-i-sverige/

Här är migrationsverkets info om visum:
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Turistbesok.html

Som jag tolkar det så måste kvinnan åka tillbaka och söka nytt visum vilket hon kan göra tidigast efter ca tre månader.

Tandvård tex är för vuxna begränsad endast till akut tandvård som inte kan väntas med tills hon kommer hem igen. Dock måste hon ju då på något vis registreras antar jag och hon vistas ju illegalt här..

• Anonym (Nopp)
    Anonym (troligen) skrev 2017-08-23 16:35:43 följande:

Troligen kommer inte kvinnan du bor med få visum nej om hon inte har skäl att ansöka om asyl.

Här är ett lite annat scenario, men kanske får du lite info:

afrope.se/2014/09/16/granslos-juridik-vad-hander-om-en-person-jag-bjudit-hit-stannar-kvar-illegalt-i-sverige/

Här är migrationsverkets info om visum:

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Turistbesok.html

Som jag tolkar det så måste kvinnan åka tillbaka och söka nytt visum vilket hon kan göra tidigast efter ca tre månader.

Tandvård tex är för vuxna begränsad endast till akut tandvård som inte kan väntas med tills hon kommer hem igen. Dock måste hon ju då på något vis registreras antar jag och hon vistas ju illegalt här..

Fast nu frågade han varken om asyl eller nytt visum. Utan uppehållstillstånd som hans sambo.

Ja hon måste återvända till hemlandet och ansöka om uppehållstillstånd därifrån. Och ja idag är väntetiden ca 18-24 månader. Hon får inte vara i Sverige när dom tar beslutet men innan det är dags för det så kan hon ansöka om visum och hälsa på dig 2-3 månader i taget under väntetiden. Vet dock inte hur det påverkar att få nytt visum om man missköt det första.

Min man stannade kvar ca 9 månader efter att hans visum gått ut, det var dock inget problem när vi ansökte om uppehållstillstånd genom mig.
  • Anonym (A)

Det är tyvärr väldigt långa handläggningstider just nu, så räkna med minst ett års väntetid.

• Anonym (Ovetandes)

Fy va jobbigt. Hur fasiken ska det gå? Flygbiljetter o kostnader....Sen hon borta hur länge som helst....suck. Vilka jäkla regler.

Svar på tråden Visum gått ut. Hur göra?