• Anonym (peffea)

Stenskott av Vägverkets gräsklippare, ersättning???

Åkte på en 2+1 väg som vid tillfället var 1-filig i "mötande" körbana, ett par hundra meter innan noterar jag nån större skåpbil som står med blinkljus och bakom där en kö på ett par tio bilar. Tydligen stod nån jeppe från Trafikverket med en trimmer och höll på. Saktar ner något men precis när jag passerar smäller det till i rutan. Ett stenskott har dykt upp rakt framför ögonen.

Med den fart som stenen kom i kan det inte varit nån som kastat den, det small så in i....

Nu borde de väl ha satt ut varningsskyltar även från mitt håll kan jag tycka. Det var skymning och inte lätt att se att det stod en trimmer, än svårare att avgöra att det kunde komma projektiler flygande.

Borde jag ha rätt till ersättning eller får jag skylla mig själv som råkade åka där utan att upplysas om läget på vägen? Kunde lika gärna varit en bergningsbil som stod där när det var så mycket ljus. Och även om jag hade saktat ner ännu mer så hade jag eller någon annan fått stenen eller vad det var på bilen.

Hade man kört med cab så kanske man fått stenen i huvudet och dött?!

• Svar på tråden Stenskott av Vägverkets gräsklippare, ersättning???
  • Anonym (.)

Bäst att aldrig gå ut - man kan få en meteorit i skallen och dö.
    Vem begär man ersättning av då?

• Anonym (xyz)

Egentligen borde du ha stora möjligheter att få ersättning enligt det du beskriver.
    Problemet år att du förmodligen inte kan styrka att det var en sten från trimmern.

En annan situation där det kan vara möjligt att få ersättning är om man kör ner i ett "potthål" som man inte kan förvänta sig, och bilen blir skadad.

En grundförutsättning brukar vara att någon ska ha orsakat skadan genom försumlighet eller liknande. Om en gren faller ner på bilen kan du bara kräva ersättning om trädet var i så dåligt skick att trädägaren borde ha insett att en gren kunde falla ner.

Du får inte ersättning om det kommer stenskott från en annan bil eftersom den bilföraren inte varit försumlig. Det kan också vara svårt att veta vilken bil det var.

Förhoppningsvis har du minst halvförsäkring. Självrisken för vindrutebyte brukar vara rimlig.

• Anonym (peffea)
    Anonym (xyz) skrev 2017-08-23 22:53:24 följande:

Egentligen borde du ha stora möjligheter att få ersättning enligt det du beskriver.

Problemet år att du förmodligen inte kan styrka att det var en sten från trimmern.

En annan situation där det kan vara möjligt att få ersättning är om man kör ner i ett "potthål" som man inte kan förvänta sig, och bilen blir skadad.

En grundförutsättning brukar vara att någon ska ha orsakat skadan genom försumlighet eller liknande. Om en gren faller ner på bilen kan du bara kräva ersättning om trädet var i så dåligt skick att trädägaren borde ha insett att en gren kunde falla ner.

Du får inte ersättning om det kommer stenskott från en annan bil eftersom den bilföraren inte varit försumlig. Det kan också vara svårt att veta vilken bil det var.

Förhoppningsvis har du minst halvförsäkring. Självrisken för vindrutebyte brukar vara rimlig.

Det lustiga är att jag bytte vindruta så sent som i våras, pga ett stenskott som gjort en spricka tvärs över rutan... Känns ju sådär att punga ut 2000 spänn igen.

Jag hade ju inte direkt kunnat stanna på vägen heller och tagit kort på situationen, det var väl minst en mil till närmsta avfart, och så bilar bakom.

Det enda jag kan göra är att ta kort på stenskottet. Tror knappast jeppen som körde trimmern uppmärksammade ev stensalvor.

Men borde det som sagt inte märkts ut vägarbete även från mitt håll? Inget ropades ut på radion om blockerad väg, men det kanske är för mycket begärt..
  • Anonym (klo)
    Anonym (peffea) skrev 2017-08-23 23:07:08 följande:

Det lustiga är att jag bytte vindruta så sent som i våras, pga ett stenskott som gjort en spricka tvärs över rutan... Känns ju sådär att punga ut 2000 spänn igen.

Jag hade ju inte direkt kunnat stanna på vägen heller och tagit kort på situationen, det var väl minst en mil till närmsta avfart, och så bilar bakom.

Det enda jag kan göra är att ta kort på stenskottet. Tror knappast jeppen som körde trimmern uppmärksammade ev stensalvor.

Men borde det som sagt inte märkts ut vägarbete även från mitt håll? Inget ropades ut på radion om blockerad väg, men det kanske är för mycket begärt..

Ja det är för mycket begärt. Och det enda du kan bevisa med ett foto är att du har ett stenskott i rutan. Du bevisar inte när, hur, vem, var. Du kan inte ens bevisa att stenen kom farandes som en projektil då smällen lika gärna kunde ha orsakats av att du höll en hög hastighet.

Stenskott är ju en sak man tyvärr får räkna med när man är ute och kör. Precis som att man får räkna med att bilen blir smutsig. Och inte går man och kräver ersättning av vägverket för att man måste tvätta bilen stup i kvarten på vintern?
  • Anonym (asfaltskokare)

Så här står det på Trafikverkets hemsida:
    Om skadestånd för skada på fordon eller person
    Trafikverket har i uppdrag att hålla de allmänna statliga vägarna i ett tillfredsställande skick, men vi ansvarar inte för allt som sker på och längs vägarna.
    Exempel: Om du får ett stenskott
    Det är mycket ovanligt att du beviljas ersättning för en skada till följd av stenskott. Ett undantag kan vara om det funnits trafikfarligt grus på vägen som vi känt till och inte tagit bort eller varnat för inom rimlig tid.

Det kan dock vara lönt att skicka in en ansökan och ange de rådande omständigheterna, tidpunkt samt plats/väg där det hände. Ansökan gör du på länken nedan.
    https://e-tjanster-ka.trafikverket.se/skadestand

Lycka till.
    (PS: Vägverket upphörde att existera 1 april 2010 i och med skapandet av Trafikverket)

Svar på tråden Stenskott av Vägverkets gräsklippare, ersättning???