• Right

Arbetslös - gravid

Hej,
    Jag är gravid och har ingen inkomst förutom bostadsbidrag. Har man rätt till något hos FK, isåfall hur mycket och hur länge?

Uppskattar om någon kunde svara.

• Svar på tråden Arbetslös - gravid
  • Carambolan

Som gravid har du inte rätt till något särskilt. Som förälder har du rätt till föräldrapenning som alla andra, troligen på lägstanivå om du inte haft stabil inkomst innan du blev arbetslös.

• Anonym (Mhm)

Sök försörjningsstöd?

• Anonym (.)

Låter som en ypperligt god idé att skaffa barn i den situationen. Not.

• Anonym (fk)

Det enda du får från FK är 260kr/dag innan skatt. Eventuellt får du lite högre bostadsbidrag när barnet är fött. Så det enda du nu kan göra är att vända dig till soc och ansöka om försörjningsstöd. Finns inga andra bidrag du kan få från FK bara för att du är gravid, tyvärr.

• Anonym (Jobba)
    Right skrev 2017-08-24 09:48:40 följande:

Hej,

Jag är gravid och har ingen inkomst förutom bostadsbidrag. Har man rätt till något hos FK, isåfall hur mycket och hur länge?

Uppskattar om någon kunde svara.

Jobba eller utbilda dig. Då får du lön eller CSN (som leder till jobb och lön när du är färdigutbildad).

Strunta i bidrag och försörja dig och ditt barn. Finns pappan i bilden?
  • Anonym (Varför)

Varför ens skaffa barn när du inte kommer ha råd att ta hand om det? Är ju ingen ljus framtid du ger barnet direkt. Och nej. Du har inte rätt till några pengar bara för att du är gravid. Sök jobb istället! Om du nu väljer att behålla barnet så har du rätt till fp på lägstanivå när barnet är fött.. Men sök jobb. Det finns alltid jobb att få. Även om det så är ett "skitjobb" som du egentligen inte vill ha.

Eller du kanske är en sån där som tycker det är bekvämt att gå på bidrag utan att behöva jobba?

• Right

Tack för att ni svarade på frågan. Ni andra som hackar på en direkt är roliga. Ni drar slutsatser direkt. Jag har pengar även om jag inte har inkomst just nu. Pappan är med i bilden.

Svar på tråden Arbetslös - gravid