• Analoga

Är skollunchen obligatorisk?

Min dotter har nyligen börjat 7:e klass. Enligt henne är det inte obligatoriskt att ens närvara vid skollunchen; utan det är fritt fram för eleverna att gå ut och äta på en pizzeria t ex. Detta tycker jag är käpprätt åt h-vete. Jag vill inte att min dotter ska äta skräpmat under skoltid, utan äta skolmaten istället. Men hon tyckte inte det var så roligt när hennes två kompisar gick ut och åt på en pizzeria istället igår. Hon hade inga pengar med sig själv så hon blev kvar i skolan. Men grejen är att jag inte vill att hon äter sån mat under skoltid.

Har googlat och googlat och letat och letat hur skollagen ser ut angående skolmåltiderna. Om det fortfarande är obligatoriskt även i högstadiet?

Någon som vet?

• Svar på tråden Är skollunchen obligatorisk?
  • Mälaröbo

Skolmaten är väl ALDRIG obligatoriskt. Möjligen är det obligatoriskt i de lägre klasserna att vara i matsalen med klassen, men inte att äta. I högstadiet kan jag inte tänka mig att de har resurser att kolla att alla går till matsalen, än mindre äter.

• erikaABC

på högstadiet brukar det vara tillåtet att lämna skolområdet på rasten. Hur skulle de kolla att alla är kvar? Det kan ju då tyvärr leda till att man köper skräpmat istället. Ge inga pengar till skräpmat.
    Man kan inte tvinga ett barn att äta mat. Det är ju olaga tvång.

• Stårschan

Det här är en inställningsfråga hos ditt barn - inte en disciplinfråga för skolan. Många skolor och närbutiker upplever det som ett problem att högstadiebarn kilar till exempelvis ICA på rasterna och köper godis och läsk. De vädjar då till föräldrarna att prata förstånd med sina barn så att de låter bli att handla skräpmat och godis. För det är ju dumt både ur ekonomisk och hälsomässig synpunkt.

Har själv haft X antal sådana här snack med mina tonåringar... Det är inte skolans problem, utan mitt.

• torrop
    Analoga skrev 2017-08-24 13:29:25 följande:

Min dotter har nyligen börjat 7:e klass. Enligt henne är det inte obligatoriskt att ens närvara vid skollunchen; utan det är fritt fram för eleverna att gå ut och äta på en pizzeria t ex. Detta tycker jag är käpprätt åt h-vete. Jag vill inte att min dotter ska äta skräpmat under skoltid, utan äta skolmaten istället. Men hon tyckte inte det var så roligt när hennes två kompisar gick ut och åt på en pizzeria istället igår. Hon hade inga pengar med sig själv så hon blev kvar i skolan. Men grejen är att jag inte vill att hon äter sån mat under skoltid.

Har googlat och googlat och letat och letat hur skollagen ser ut angående skolmåltiderna. Om det fortfarande är obligatoriskt även i högstadiet?

Någon som vet?

Det där tycker jag är föräldraansvar, inte skolans ansvar. 

Ungdomar som går i 7:an bör börja kunna ta egna beslut, med vuxnas hjälp att ta bra beslut.

Jag tycker att ni föräldrar bör ta en diskussion om vad som är bra vardagsmat, vad som är rimligt att lägga sina pengar på och kanske att ni vill att hon stannar på skolområdet hela skoldagen. Men räkna inte med att hon kommer att lyda er om ni skapar alltför stora restriktioner.

När jag gick i skolan (80-90-tal) fick vi lämna skolområdet from åk 6. Då gick vi till en närbelägen kiosk och köpte godis, tvivlar på att nån förälder tyckte att det var en strålande idé. När skolmaten var äcklig (oftast) så kanske det bara blev det där godiset den dagen.

Från högstadiet och upp i gymnasiet gick vi relativt ofta ut och åt, så ofta vid hade råd i alla fall. Nån gång i månaden blev det att vi åt pizza, kebab eller annat. Det var trevligt, kul att går ut och äta bara med kompisar, liten aning förbjudet...

Inte gör det väl nåt i det stora hela om hon äter nån pizza nån gång ibland på en vardag? Prata istället om den stora bilden, hur ofta det är lämpligt att äta pizza (är det skillnad på skoltid och annan tid?) och hur pengarna ska användas. 
  • moaguuun

Självklart inte? Jag brukade nästan aldrig äta i skolan, åt oftast ingenting. Jag kan tycka att det borde vara obligatoriskt i låg och mellanstadiet i alla fall. 

• Analoga
    erikaABC skrev 2017-08-24 13:39:58 följande:

på högstadiet brukar det vara tillåtet att lämna skolområdet på rasten. Hur skulle de kolla att alla är kvar? Det kan ju då tyvärr leda till att man köper skräpmat istället. Ge inga pengar till skräpmat.
    Man kan inte tvinga ett barn att äta mat. Det är ju olaga tvång.

Jag menade inte att det är obligatoriskt att ÄTA, bara att NÄRVARA i skolmatsalen :)
  • Analoga
    torrop skrev 2017-08-24 13:47:08 följande:
    Det där tycker jag är föräldraansvar, inte skolans ansvar. 

Ungdomar som går i 7:an bör börja kunna ta egna beslut, med vuxnas hjälp att ta bra beslut.

Jag tycker att ni föräldrar bör ta en diskussion om vad som är bra vardagsmat, vad som är rimligt att lägga sina pengar på och kanske att ni vill att hon stannar på skolområdet hela skoldagen. Men räkna inte med att hon kommer att lyda er om ni skapar alltför stora restriktioner.

När jag gick i skolan (80-90-tal) fick vi lämna skolområdet from åk 6. Då gick vi till en närbelägen kiosk och köpte godis, tvivlar på att nån förälder tyckte att det var en strålande idé. När skolmaten var äcklig (oftast) så kanske det bara blev det där godiset den dagen.

Från högstadiet och upp i gymnasiet gick vi relativt ofta ut och åt, så ofta vid hade råd i alla fall. Nån gång i månaden blev det att vi åt pizza, kebab eller annat. Det var trevligt, kul att går ut och äta bara med kompisar, liten aning förbjudet...

Inte gör det väl nåt i det stora hela om hon äter nån pizza nån gång ibland på en vardag? Prata istället om den stora bilden, hur ofta det är lämpligt att äta pizza (är det skillnad på skoltid och annan tid?) och hur pengarna ska användas. 
    Förvisso. Dock är en 13-åring, som i detta fall, fortfarande barn så jag tycker de borde ha obligatorisk närvaro vid lunchen...och hur lätt är det att få en tonåring att hålla med sin förälder? Hon vet såväl att det är både dyrt och ohälsosamt och hennes månadspeng räcker inte till utemat utan att "karvas" på ordentligt...medan då vissa tydligen får pengar istuckna av sina föräldrar då och då.

Man kunde tycka att gymnasiet vore lämpligare att börja med såna här friheter; men man får hoppas att det bara är nyhetens behag så de inte kommer springa och äta ute flera ggr i veckan.
  • JWTK

Nej det är inte obligatoriskt. Varken att äta eller närvara i matsalen. Ingen kontrollerar vilka som går dit heller.

• äldreochklokare

Jag jobbar på gymnasiet och där gör ungdomarna som de vill vad gäller maten Dock trodde jag nog att barn på högstadiet åt på sin skola men det kanske beror på om det finns några attraktiva ställen nära skolan? 
    Du kan väl kontakta klassens lärare och bara fråga hur de gör? 

• äldreochklokare

På mina barn högstadium fick de i alla fall inte dra iväg hur som helst, de gick i samlad trupp till matsalen. 

Svar på tråden Är skollunchen obligatorisk?