• Orkide

Förskoleklass

Är det här normalt..
    Mellan 08.10-11.00 har barnen lektion och får ingen rast för det är störande enligt pedagogen. De har inte heller en fruktstund på förmiddagen. Frukosten på skolan serveras mellan 06.45-07.15.

Ett annat störande moment är att de har nästan inget material att sysselsätta sig med på fritids. Absolut inget pyssel eller jo papper och pennor (ej tusch). Något halvtaskigt spel, några bilar. Ser ju hemskt tomt ut på hyllor..

• Svar på tråden Förskoleklass
  • milli79

Nä det låter ju inte normalt.

I dotterns förskoleklass är det ute mycket och får frukt 9.30.

• Fru Ve

Oj. Nej det låter stenhårt. Min son går förskoleklass mellan 8.30- 14 och de har tre raster på den tiden. Många av aktiviteterna är utomhus.

• Phillippa

Nä, det har jag inte hört tidigare? Är de inne hela tiden? Vad gör de under den tiden? I början är det viktigt att få ihop gruppen och att alla ska känna sig sedda. Mycket gemensamma lekar och gruppaktiviteter är då vanligt i förskoleklass. Jag har dock aldrig hört att barnen inte får ha rast?

Det låter ju också tråkigt utan material. Om nu inte läraren har en tanke med detta och t ex planerar att göra eget material från t ex skogen, tillsammans med barnen.

Prova att vara med under en dag!

/Förskoleklassläraren

• asdfgh

Hos oss äter de frukost kl8. Skoldagen börjar med 30 min samling kl9 (alla 44 barnen på skolan tillsammans) och under den tiden får de äta frukt eller liknande. Därefter 30 min rast och sen lektioner till 11:30. Lunch följt av rast och sen har de lektioner till 14.

Skolan har uteprofil och har samlingen ute om det är varmt nog, annars runt elden i sin kåta. Många av lektionerna sker ute och de kör på ett ganska praktiskt lärande.

De har en hel del spel och ritmaterial om än inte lika mycket som förskolan hade. Ute har de en del grejer men inte jättemycket men å andra sidan kan de gå ut en bit i skogen bakom skolan och leka där. 

• legomum
    Orkide skrev 2017-08-24 14:40:38 följande:

Är det här normalt..
    Mellan 08.10-11.00 har barnen lektion och får ingen rast för det är störande enligt pedagogen. De har inte heller en fruktstund på förmiddagen. Frukosten på skolan serveras mellan 06.45-07.15.

Ett annat störande moment är att de har nästan inget material att sysselsätta sig med på fritids. Absolut inget pyssel eller jo papper och pennor (ej tusch). Något halvtaskigt spel, några bilar. Ser ju hemskt tomt ut på hyllor..

Helt galet vad säger rektorn om detta?
  • mso

I min dotters skola har de heller inte rast inlaggt i schemat på förmiddagen. De börjar kl 8:00 med samling för hela skolan i ca 30 min, sedan delas klasserna upp och barnen börjar arbeta. Det gör de fram till lunch som är 11:30. De har ingen fruktstund under den tiden, bortsett om det är den dagen de går till skogen. I sådanna fall så har de med sig både frukt och dryck som de äter efter att de har kommit fram.

Så att de inte har rast och fruktstund är inte konstigt.
    Däremot att det inte finns något för baarnen att göra medans de har fritids.... Det är konstigt.

Svar på tråden Förskoleklass