• Anonym (Rädd)

    så rädd

    Jag har bestämt mig för abort. Är inne i vecka åtta nu.

    Jag behöver höra lite bra erfarenheter av detta som kan lugna mig lite.

    Så hjälp mig, peppa mig!!

    Så rädd för smärtan och det psykiska som hör till :(

  • Svar på tråden så rädd
  • Anonym (Klar)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-08-24 19:55:07 följande:

    Jag har bestämt mig för abort. Är inne i vecka åtta nu.

    Jag behöver höra lite bra erfarenheter av detta som kan lugna mig lite.

    Så hjälp mig, peppa mig!!

    Så rädd för smärtan och det psykiska som hör till :(


    Har gjort en abort i v 8 och framkallat ett missfall pga fostret dött i v 12.
    Båda gångerna med piller.

    Du får smärtstillande och för mig kändes det som stark mensvärk .
    Men när allt är ute så försvinner det onda.

    Psykiskt är ju givetvis individuellt.
    Jag bäddade ner mig framför en film med en jag tycker om och känner mig trygg med. Köpte massa gott och bara försökte göra det så "odramatiskt" som möjligt.

    Förstår att det känns jobbigt.
  • abort17

    Jag ska göra medicinsk abort hemma imorgon, var på sjukhuset idag och fick den första tabletten som avstannar graviditeten.
    Jag är inte speciellt orolig, jag gjorde en abort 2011 - visst var det några intensiva timmar med smärta,  men redan framåt kvällen kände jag mig rät pigg och smärtan var borta. Kan vara för att jag sov bort en 4 timmar efter att jag tagit gottepillret man fick med sig.
    Minns inte så mycket hur länge/mycket jag blödde, men var på festival några dagar senare och minns att jag var mycket nöjd över att jag kunde dricka vin utan att det vände i magen på mig... :D
    Jag glömde dessutom att ta värktabletter innan jag förde in tabletterna, vilket nog orsakade onödig smärta.

    Imorgon ska jag ladda med 2 st Alvedon 665 mg och 1 ibumetin 600 mg en halvtimma innan, som jag sen kan upprepa efter 8 timmar.
    Fick även med OxyNorm jag kan ta om jag känner att smärtan eskalerar, också detta kan jag ta med 8 timmars mellanrum.

    Jag tar inte ens värktabletter vid vanlig mensvärk, så känns bra att ha detta till hands.

    Så mitt råd till dig, oroa dig inte i onödan - ta värktabletterna enligt schema som de råder dig på mottagningen, gör det ont så gör det ont - men du ska veta att det kommer gå över.

    Jag vet att denna gången kanske inte blir lika lätt som den förra, men jag har laddat med godis, chips, cola, bok och serier som förhoppningsvis tar mig igenom dage

  • Anonym (G)
    Anonym (Klar) skrev 2017-08-24 20:42:48 följande:
    Har gjort en abort i v 8 och framkallat ett missfall pga fostret dött i v 12. Båda gångerna med piller. Du får smärtstillande och för mig kändes det som stark mensvärk . Men när allt är ute så försvinner det onda. Psykiskt är ju givetvis individuellt. Jag bäddade ner mig framför en film med en jag tycker om och känner mig trygg med. Köpte massa gott och bara försökte göra det så "odramatiskt" som möjligt. Förstår att det känns jobbigt.
    Håller med
  • Anonym (Rädd)

    Tack snälla nu för att ni delar med er.
    Detta beslut har inte vart lätt att ta, men ändå känns det som det rätta.
    Tankarna går fortfarande inte att styra riktigt men måste hålla fast vid min tanke.

    Ska försöka att inte göra en sån stor grej av det hela.

  • Anonym (G)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-08-25 17:10:57 följande:
    Tack snälla nu för att ni delar med er. Detta beslut har inte vart lätt att ta, men ändå känns det som det rätta. Tankarna går fortfarande inte att styra riktigt men måste hålla fast vid min tanke. Ska försöka att inte göra en sån stor grej av det hela.
    Kramar till dig
  • Anonym (Li)

    Den psykiska delen kan jag inte svara på. Jag tog abortpiller på grund av ofostrig graviditet som kroppen behövde hjälp med att få ut. Men smärtan behöver du inte oroa dig för. Jag klarade mig på en enda Alvedon (men ta såklart mer smärtstillande om du behöver, jag är en sån där som ofta står ut med smärta i onödan av oklar anledning). Du får med dig starkare smärtstillande av vården. Jag låg i badet tills blödningen hade kommit igång och den värsta smärtan var över på någon timme.

  • Anonym (Abort)

    Gjorde en abort i v 8 för några år sedan. Gick till en privat klinik och fick vara kvar tills det hela var över. Var där tidigt på morgonen och gick hem på EM. Mådde skit några dryga timmar och blev trött i ett dygn säkert pga spänningar i både kropp och själ. Tog tacksamt emot allt vad mediciner de erbjöd! Återhämtade mig snabbt. Tyckte det var skönt att få vara kvar tills det var över samt att de kontrollerade via vaginalt ul (mindre kul) att allt kommit ut.

    Varm kram till dig,

  • Mytilio

    Jag vet inte om du hunnit göra aborten ännu, men svarar ändå.
    Först och främst, det är ett tufft beslut att ta - ingen kan säga något annat. 

    Jag gjorde en abort förra året, var i v.6+4, aborten gjorde jag hemma. Det gick bra, hade stark smärta under ca 20min, i övrigt var det som kraftig mensvärk.
    Jag tog de starkare smärtstillande jag fått med mig hem och använde en uppvärmd vetekudde för att lindra.
    När det var "klart" kände jag mig lugnt och lättad, det var skönt att slippa illamåendet och tröttheten. Sen blev aborten inte fullständig utan jag fick göra en skrapning efter några veckor, men den var helt smärtfri då jag blev sövd.

    Hoppas allt går bra eller har gått bra om du redan hunnit dit <3 

Svar på tråden så rädd