• Anonym (?)

Tradera köpare har inte hämtat ut sitt paket, vad har jag för skyldigheter?

Jag skickade för ett tag sedan ett paket med Skicka lätt och fick mail när paketet hade kommit fram till köparen. Det stod också att hon hade aviserats via sms. Idag så får jag avi från Posten att jag har ett paket att hämta. Denna köpare har inte hämtat ut sitt paket så nu har det åkt i retur till mig. Jag såg på postens hemsida att de hade skickat sms till henne, sedan några dagar senare en email och sedan påminnelseavi till hennes adress. Det som hon köpte kostade ca.1000 och frakten 89. (vet inte om det spelar någon roll). Borde jag hämta ut paketet och betala tillbaka till köparen? Vad har jag för skyldigheter? 

Hon har inte skrivit och sagt att hon ångrat sig så jag vet inte vad som har hänt. 

• Svar på tråden Tradera köpare har inte hämtat ut sitt paket, vad har jag för skyldigheter?
  • John22

Jag skulle absolut inte ha betalat tillbaka. Det är inte ditt problem om hon ändrat sig.

Personligen skulle jag ha hämtat ut paketet och väntat på att hon kontaktar mig. Vill hon hade det skickat igen får hon sula över extra pengar för att täcka frakten.

• Anonym (?)
    John22 skrev 2017-08-25 14:13:05 följande:

Jag skulle absolut inte ha betalat tillbaka. Det är inte ditt problem om hon ändrat sig.

Personligen skulle jag ha hämtat ut paketet och väntat på att hon kontaktar mig. Vill hon hade det skickat igen får hon sula över extra pengar för att täcka frakten.

Men om jag hämtar ut det, blir jag inte automatiskt återbetalningsskyldig eftersom jag har både paketet och pengarna? 
  • Anonym (Nej)

Klart du inte ska betala tillbaka. Det är inte ditt problem att hon inte hämtade ut det. Hämta ut det du och se om hon hör av sig. Då får hon betala en ny frakt isåfall. Hon kan ju råkat ut för något så hon inte kunnat hämta ut paketet.

• Almina

Hämta ut paketet (annars tas det väl om hand av PostNord och det lär ju bara krångla till det ännu mer).

Sen skulle jag kontakta köparen och kolla vad som hänt. Om köparen vill ha paketet får denne betala ny frakt. Om du säljer till någon annan tycker jag du ska betala tillbaka köparen minus frakt och andra kostnader (ny försäljningsavgift samt ev förlust om du nu får sälja billigare). Då skulle jag också meddela köparen att jag gör så och ge köparen en tidsfrist. Tex att du skriver att du säljer varan på nytt om du inte hört av köparen (och fått ny fraktkostnad inbetald) inom en vecka.

• Anonym (G)
    John22 skrev 2017-08-25 14:13:05 följande:

Håller med
  • Ess

Jag skickade oftast med Schenker och fick en gång besked att paketet skulle komma i retur om det inte blev uthämtat inom x antal dagar. Hämtade jag ut det så hade jag fått betala för återfrakten.
    Jag mailade köparen och sa att om hon inte hämtade ut det utan det gick i retur till mig, så skulle jag INTE lösa ut det. Utan då hade jag låtit det gå till destruktion.

Varan är såld och skickad, hämtar inte köparen ut det så är det inte mina problem. Som jag ser det så kan det bli mer trassel om man hämtar ut en vara som inte tillhör en längre. 

• Anonym (Lia)

I den situationen hade jag nog hämtat ut paketet samt skickat ett mail och frågat vad som har hänt. Hade utgått ifrån att det inträffat något värre som gjort att köparen fått förhinder, tex att denne hamnat in på sjukhus eller liknande.

Hade även kunnat tänka mig att skicka paketet igen mot ersättning av postkostnad eller betalat tillbaka pengarna minus vad det kostade att skicka det och sålt varan vidare till någon annan. Skulle vänta en vecka och behålla pengarna om köparen inte hör av sig, självfallet efter att ha informerat om detta i ett mail.

Enligt lag vet jag dock inte om du har några skyldigheter. Du har ju skickat varan enligt överenskommelse.

• Anonym (?)
    Ess skrev 2017-08-25 19:25:43 följande:

Jag skickade oftast med Schenker och fick en gång besked att paketet skulle komma i retur om det inte blev uthämtat inom x antal dagar. Hämtade jag ut det så hade jag fått betala för återfrakten.
    Jag mailade köparen och sa att om hon inte hämtade ut det utan det gick i retur till mig, så skulle jag INTE lösa ut det. Utan då hade jag låtit det gå till destruktion.

Varan är såld och skickad, hämtar inte köparen ut det så är det inte mina problem. Som jag ser det så kan det bli mer trassel om man hämtar ut en vara som inte tillhör en längre. 

Ok, visste inte om att jag måste betala returfrakten också. Då har jag mindre lust att hämta ut paketet och gå back... 
  • Ess
    Anonym (?) skrev 2017-08-25 20:39:47 följande:
    Ok, visste inte om att jag måste betala returfrakten också. Då har jag mindre lust att hämta ut paketet och gå back... 
    Vet inte hur det är med Posten ang avgifter. Men jag hade inte hämtat ut det då paketet inte är mitt ansvar efter jag skickat det. Ev reklamationer får köparen ta med fraktbolaget.
  • Anonym (?)
    Ess skrev 2017-08-25 21:29:02 följande:
    Vet inte hur det är med Posten ang avgifter. Men jag hade inte hämtat ut det då paketet inte är mitt ansvar efter jag skickat det. Ev reklamationer får köparen ta med fraktbolaget.
    Det gäller inte ångerrätt då? Jag menar att jag kanske behöver betala tillbaka pengarna eftersom detta räknas som att köparen ångrat sig. Men dåligt isf att inte ens meddela mig. Nu har jag mailat henne så får vi se om jag får något svar. 
  • Ess
    Anonym (?) skrev 2017-08-25 21:45:47 följande:
    Det gäller inte ångerrätt då? Jag menar att jag kanske behöver betala tillbaka pengarna eftersom detta räknas som att köparen ångrat sig. Men dåligt isf att inte ens meddela mig. Nu har jag mailat henne så får vi se om jag får något svar. 
    Är du inte privatsäljare?
    Har ni inte kommit överens om ångerrätt innan köpet så gäller det inte, om du är privatsäljare.

De köpare jag haft som ångrat sig har inte betalt överhuvudtaget.
Svar på tråden Tradera köpare har inte hämtat ut sitt paket, vad har jag för skyldigheter?