Du perfektionist! Vad tillfredställer dig?
Är du som jag en perfektionist? Vad ger dig mest tillfredsställelse? Är det ordning och reda in i minsta detalj, en dag som blir precis som du planerat eller något helt annat? Dela med dig!
Är du som jag en perfektionist? Vad ger dig mest tillfredsställelse? Är det ordning och reda in i minsta detalj, en dag som blir precis som du planerat eller något helt annat? Dela med dig!
Ett kliniskt rent hem. En tom bykkorg. Ingen disk. Torka av (tomma) bänkytor i köket och njuta av ordningen.
Att lägga mig ned nyduschad i en renbäddad säng står också högt upp på min lista av tillfredställelse, liksom att komma hem och andas in den väldoftande renhet som jag förknippar vårt hem med.
Älskar hotell för där är allt tomt, rent och perfekt :D
Får dock ofta en hel del antiklimax då jag har flera små barn som gärna plockar fram saker och klottar mycket :P
Ett kliniskt rent hem. En tom bykkorg. Ingen disk. Torka av (tomma) bänkytor i köket och njuta av ordningen.
Att lägga mig ned nyduschad i en renbäddad säng står också högt upp på min lista av tillfredställelse, liksom att komma hem och andas in den väldoftande renhet som jag förknippar vårt hem med.
Får dock ofta en hel del antiklimax då jag har flera små barn som gärna plockar fram saker och klottar mycket :P
Ett rent golv! Blir så mycket grus och smulor på golvet när man har flera småbarn och jag tåler inte när man kan känna skiten under fötterna när man går runt i lägenheten. Speciellt när man kommer ut från duschen med blöta fötter. Jag har problem..
Ett rent golv! Blir så mycket grus och smulor på golvet när man har flera småbarn och jag tåler inte när man kan känna skiten under fötterna när man går runt i lägenheten. Speciellt när man kommer ut från duschen med blöta fötter. Jag har problem..
Bryr mig inte alls om perfekta och städade hem så länge de är rena framförallt toaletten. Däremot är jag perfektionist när det kommer till människors utseenden och skönhet. Inte exakt perfekta kroppar men att de är estetiska och tar hand om sitt yttre och pryder det med stifulla kläder, frisyrer och ser tilldragande ut. Glllar även människor som är måna om att fylla sin hjärna med intelligens och vett, också en slags perfektion!
Allt med perfektion och ordning och reda. Också tydlighet och att vara ärlig. Exklusiva saker, saker med stil och klass. Kvalitet. De bästa människorna.
Jag är bara perfektionist på ett plan - mina media, dvs böcker, film och tv-spel. Står de inte rätt så kryper det i hela kroppen. Och eftersom vi precis flyttat runt div. rum och håller på att möblera om i vardagsrummet så känns det som att en hel myrkoloni har flyttat in i min kropp...
Så här vill ja ha det:
Alla böcker uppställda i storleksordning, med hyllbryt för ny kategori.
Svenska klassiker och vissa hela serier i egen bokhylla, igen i storleksordning.
DVD-filmer i bokstavsordning i sina hyllor
DVD-serier samma
Blu-ray samma som de två ovan
UNTAG från dessa är Disney- och Pixarklassikerna, som ska stå på egna hyllor i nummerordning.
TV-spelen ska stå i bokstavsordning, egen hylla för varje system/konsol, i sitt vitrinskåp.
Insprängda i varje bokhylla ska finnas en "finhylla"/lite överblivet utrymme för minnessaker/merc kopplat till det som står där.
Just nu har jag:
ett bombnedslag med böcker, film, spel och prylar överallt och ingenstans. Hittar inte ens mitt piano under alla böcker.....
En perfekt skriven rapport.
Ett extra blanksteg eller -ve och fasa- tangentfel skriker högt åt mig från sidan, jag ser det oftast på ett ögonblick.
Illa skriven text är som knäckebrödssmulor i sängen, rödvinsspill på vitt golv, en stor mosad insekt på vindrutan. Den måste bara åtgärdas.
Ordning och reda, var sak har sin plats. Rena golv, tom diskbänk/arbetsbänkar, blänkande kranar, listan kan göras hur lång som helst.
Jag är inte extrem, men något som stör mig men inte nämnts är glipor... Tex öppna köksluckor, mellanrum mellan två bord som ska stå ihop, söndriga persienner där en rad är böjd fel, stolsben som är ojämnt långa och vinglar, osv. Sådant gör mig nipprig.
Så - tillfredsställelse är saker som är hela, stängda och står rakt/ihop!
(Sedan är det underskattat med dold förvaring alltså. Så skönt att kunna gömma undan prylar så att det ser mer städat och avskalat ut. Avskyr att se ogenomtänkt röra/plotter.)
Retar mig också på köksluckor/lådor som inte är helt stängda!