• Anonym (hmm)

Vad är nollning/ inspark?

Vad är nollning/ inspark på gymnasieskola? 

• Svar på tråden Vad är nollning/ inspark?
  • Anonym (.)

Något idiotiskt påhitt där de äldre eleverna mer eller mindre kränker de nya eleverna.

• Anonym (G)
    Anonym (.) skrev 2017-08-26 19:19:39 följande:
    Något idiotiskt påhitt där de äldre eleverna mer eller mindre kränker de nya eleverna.
    Håller med
  • Bibbidi
    Anonym (G) skrev 2017-08-26 19:22:01 följande:

Håller med

Det beror ju på helt vad man gör. När jag gick på gymnasiet så var det bara snällalekar som var tillåtna, tex försöka ta sig upp/ nedför för "plastskynke" som låg på en kullsluttning och var täckt med såpa och vatten, kasta stövel så långt som möjligt med foten, dragkamp med rep exc. Sprit och elaka lekar var förbjudet.
  • Anonym (pluggis)

Disco med extrem fylla var det på min tid.

Jag hatade varje minut och förstörde det nog för mina tjejkompisar eftersom jag påpekade hur jäkla svinigt och dumt alla betedde sig.

Fanns inte en kille där som jag hade velat ta i med tång.

• Tecum
    Anonym (hmm) skrev 2017-08-26 19:11:56 följande:
    Vad är nollning/ inspark på gymnasieskola? 
    En form av mobbning kamouflerat till tradition som några översittare har hittat på för att få en förevändning att förnedra andra.
  • Munskölj

Olika på olika skolor. Hos oss, på 1990-talet ordnade treorna lekar för oss under skoltid en dag. Det var skattjakt där vi skulle hitta lite knepiga roliga saker kommer jag ihåg. Var säkert något disco på kvällen för de som gillade att dricka äckligt billigt vin och dansa till dålig musik på för hög volym.

• Anonym (e)
    Anonym (.) skrev 2017-08-26 19:19:39 följande:

En utmärkt beskrivning.
  • BeaKiddo

Det är så otroligt olika mellan olika ställen.

Nollningen på gymnasiet var bara ren och skär förnedring, där 3:orna skulle ha roligt på 1:ornas bekostnad. Minns knappt vad vi utsattes för, bara att jag absolut inte ville vara med om det igen.

Nollning på högskolan, i den form jag upplevt den, var bara kul. Lite smålöjligt, med diverse praktiska lekar. Men det var ett bra sätt att lära känna sina (många!) nya studiekamrater. Det hade man snabbt nytta av när man skulle göra grupparbeten tillsammans. Isen var redan bruten.

• Anonym (hmm)

Vilka är det som leder "lekarna"? Är det 2:or eller 3:or? Varierar det från skola till skola?

• BeaKiddo
    Anonym (hmm) skrev 2017-08-26 20:39:59 följande:

Vilka är det som leder "lekarna"? Är det 2:or eller 3:or? Varierar det från skola till skola?

Snackar vi nu gymnasieskolan?

Nu är det ca 20 år sedan jag gick ut gymnasiet, men hos oss var det alltid 3:orna.
Svar på tråden Vad är nollning/ inspark?