• CinnamonGirl

Gravid - vad händer nu?

Har plussat och får BF till april/maj. Men vad händer nu?

Är det bara kontakta MVC och de fixar med inskrivning?

När bör jag meddela arbetsgivare och Försäkringskassan? Måste de ha intyg när bebis planeras komma?

Jag bor inte ihop med pappan, vad bör fixas där? Vi måste väl gå till soc och göra faderskapserkännande?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Gravid - vad händer nu?
  • Carambolan

Ingen panik, du har gott om tid på dig. Mvc kan du ringa när du känner för det. Vanligtvis är det inskrivning nån gång runt vecka 10 men ofta erbjuder de ett samtal om kost och hälsa så tidigt som möjligt.

Arbetsgivaren kan du meddela när du känner för det men senast två månader innan föräldraledigheten. De flesta brukar nog berätta efter ultraljudet, om det inte finns särskilda skäl att berätta tidigare (tex att man mår väldigt dåligt).

Kontakten med försäkringskassan sker i andra halvan av graviditeten. Du får ett moderskapsintyg från mvc som du skickar in, sen får du hem all info du behöver.

Faderskapserkännande fixar man i de flesta fall först efter att barnet är född. Familjerätten skickar en kallelse.

• CinnamonGirl

Antar att jag får göra ett gravtest på MVC? När görs ultraljud? Är lite osäker på hur långt gången jag är pga oregelbunden mens nämligen, om UL kan göras tidigare för att fastställa det eller om man väntar till vanliga ultraljudet och justerar tiden efter det.

• Carambolan

Nej, något graviditetstest har jag aldrig gjort i alla fall. Antar att de har några liggandes om man är osäker på att man verkligen är gravid

Ultraljud är lite olika beroende på var man bor. Alla gör rutinultraljud (RUL) i vecka 18-20 och för de flesta är det det första och enda ultraljudet. I ett par landsting (Sthlm bland annat) erbjuds också alla ett frivillig kombinerat ultraljud och blodprov (KUB) som görs i vecka 11-12 för att upptäcka vissa kromosomavvikelser. För att det provet ska visa rätt är det ett ganska litet spann av tid som man kan göra det på, så om du ska göra det är det möjligt att du också tidigt får göra ett vaginalt ultraljud (VUL) för att fastställa graviditetslängden.

• Estor

På inskrivningen tas blod och urinprover. Pratar om din, pappans och familjens hälsa. Pratar allmänt om hur du känner dig o sånt. Pappan går vara med på mötena.

• Carambolan

En annan viktig sak är att de informerar om hur mvc-programmet ser ut och vad som händer på de olika kontrollerna, vilket kan vara intressant både för dig och pappan kanske.

• CinnamonGirl

Jag känner också att det är viktigt så han känner sig delaktig. Han protesterade lite om det ingår gynundersökning... men gör man sådana som rutin? Och då är det väl bara gå ut ur rummet. :)

• Carambolan

Jag har tre barn och har aldrig varit med om en gyn-undersökning på mvc, förutom efterkontrollen som görs tre månader efter förlossningen.

• Carambolan

Eller om du ska göra vaginalt ultraljud så är det ju typ som en gynundersökning förresten. Då får man glädjen att ligga i en gynstol medan de stoppar upp en dildoliknande ultraljudsstav i underlivet Men sådana apparater brukar de ofta inte ha inne på barnmorskornas egna rum utan det får ni nog en särskild tid för.

• Cykelkvinna

Grattis!

Det är bra att skriva under om faderskapet i god tid. Om något händer (peppar, peppar) är det bra om den biten är avklarad. Att ni inte bor ihop spelar nog ingen roll. Det är att ni inte är gifta som gör att ni behöver fixa med det.

Arbetsgivaren ska informeras i rimlig tid. Tre månader innan typ, men det syns ju ofta innan dess vad som är på g. Om du har ett arbete som kan utgöra en risk (tex med kemikalier) har du rätt att få ändrade arbetsuppgifter.

• Estor
    CinnamonGirl skrev 2017-08-30 13:39:31 följande:

Brukar blivande pappan följa med på MVC-besöken? Hur har ni gjort?

Ja de får han. :)
  • Carambolan

I första graviditeten var min man med på alla besök. Jag var student då och valde en mvc nära hans jobb. I andra och tredje kändes det inte lika spännande för nån av oss, och vi jobbade dessutom i olika delar av stan, så då var han bara med på ultraljudet

Svar på tråden Gravid - vad händer nu?