• KallaMigDoris

Vill göra kejsarsnitt och vill inte amma

Hej blivande, nyblivna och gamla morsor!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och jag och min man är förstås jättelyckliga över detta! Det tog 1-2 veckor efter att jag sluta med mina mini-piller för mig att bli gravid. Trodde inte det ens var möjligt (?) utan hade räknat med att det kunde ta ett år. Vi är väldigt lyckligt lottade antar jag.

Till saken: jag har enda sedan jag var liten flicka bävat för den dag då jag ska förlösa ett barn. Jag har förlossningsskräck och jag vill göra kejsarsnitt, punkt slut. Hatten av för alla som klarar av det, men JAG blir yr bara av tanken att jag skulle behöva ligga i flera, flera timmar och krysta ut en unge på 3-4 kg ur min fiffi. (Ja, jag vet att det är svinsvårt att få igenom ett kejsarsnitt men jag tänker göra allt jag kan för att få igenom det :))

Jag vill heller inte amma utan jag vill köra all in på ersättning från start. För vissa verkar det fungera hur bra som helst med att amma men andra verkar bli deprimerade och bara känna en stress kring det. Jag tror att ersättning kommer passa mig och min man bäst, då vi kan dela upp matningen osv. Och om jag tror att det passar OSS bäst, så varför ens försöka att amma?

Jag har en vän som valde att göra på samma sätt

som jag vill och jag har i ärlighetens namn aldrig sett en gladare mamma och bebis, allt har fungerat jättebra! Men ändå så finns det så många förståsigpåare (mestadels kvinnor, men även en hel del män!) som har starka åsikter om att välja bort vaginal förlossning och amning.

Varför är det så? Varför ska man inte få välja att göra PRECIS som man vill? Varför lägger sig så många i hur man väljer att göra? Nöjd mamma = nöjd bebis tänker jag?

Varför kollar 9 av 10 småbarnsmorsor på mig som om jag vore satan själv när jag uttrycker detta?

:)

• Svar på tråden Vill göra kejsarsnitt och vill inte amma
  • gbgumman

Vad du gör är väl ditt beslut. Jag valde att göra helt annorlunda med mina barn, men skulle aldrig lägga mig i hur andra gör. Det som förvånar mig är att alla som väljer ks och eller flaska alltid måste prata om det. Jag pratade aldrig om min amning och förlossning om inte ämnet är befogat av ev fråga. Sluta försvara dig och jobba med att bli 100% trygg i ditt beslut.

• Tow2Mater

Funkar toppen! Stå på dig bara, och bry dig inte om vad negativt vissa uttrycker.

• viseversa

Äh du gör som du vill. Så länge barnet mår bra får mat kläder och kärlek så. Dock är det svårt att få igenom ett kejsarsnitt. Men ligg på redan från start så får du det förhoppningsvis.

• Tow2Mater
    gbgumman skrev 2017-08-27 14:01:36 följande:

Det som förvånar mig är att alla som väljer ks och eller flaska alltid måste prata om det.

Att gå emot samhällets etablerade normer och skapa en mer normfri kultur inom området kräver mycket kommunikation.
  • Connie07

Du har rätt till dina tankar.Båda mina föddes med snitt och jag ammade väldigt lite .Allt det där var rätt för mig och barnen mår bra.

• Ebo88

Gör det som du mår bäst av. Ditt barn kommer känna av dina känslor och är du stressd över att du "måste" amma så kommer ditt barn känna av den stressen och själv bli stressad. Du gör precis som du vill och ingen annan ska komma med invändningar. Min kompis väntar tvillingar och har fått höra att hon är en hemsk människa då hon har yttrat sig att hon skulle vilja ha lekhage bör barnen börjar krypa och ta sig fram just för att hon ska kunna gå på toa och veta att barnen är säkra, värma mat, öppna dörren om det ringer på etc. Själv tycker jag att det är bra att hon vet att dem är säkra. Därmed minskar ju hennes stress och barnen kommer må bra. Men vissa tror typ att hon kommer sätta dem i den och glo på tv. Så nej, för det som känns bäst för dig och lycka till med att få igenom k.snitt! Som tidigare nämnt - gå på redan nu

• KallaMigDoris
    gbgumman skrev 2017-08-27 14:01:36 följande:

Vad du gör är väl ditt beslut. Jag valde att göra helt annorlunda med mina barn, men skulle aldrig lägga mig i hur andra gör. Det som förvånar mig är att alla som väljer ks och eller flaska alltid måste prata om det. Jag pratade aldrig om min amning och förlossning om inte ämnet är befogat av ev fråga. Sluta försvara dig och jobba med att bli 100% trygg i ditt beslut.

Det glädjer mig att det finns folk som du som håller med om det, mitt beslut är mitt och ingen annans. Och jag är stolt över att jag vet vad jag vill och jag känner mig väldigt trygg i mitt beslut. Jag bryr mig generellt väldigt sällan om vad folk tycker och tänker om mig och vad jag gör och inte gör. Det är inte det detta handlar om, utan jag kan inte låta bli att bli väldigt nyfiken på hur folk tänker och varför detta är ett sånt känsligt ämne.

Och jag upplever nog faktiskt att det är tvärtom, folk som väljer kejsarsnitt och att ge ersättning pratar väldigt sällan om det just för att många känner att de då förväntas försvara sitt beslut. Samma gäller när det gäller proseccen för att få igenom ett kejsarsnitt, det verkar inte vara det lättaste och många jag hört har berättat att de aldrig känt sig så små som när de suttit i alla evighetslånga (!!!) samtal med läkare för att få igenom kejsarsnittet. Förstår att det är en kostnadsfråga men man är fortfarande människa och ens förlossningsrädsla bör tas på allvar.

Nu är det kanske (troligtvis) bara jag som hört de värsta skräckhistorierna men det är därför jag skriver, jag vill höra hur andra ser på saken. Ju mer vi pratar om detta ju mer förståelse kanske folk får för varför man väljer ks och ersättning :)
  • 879214

Det behöver inte alls vara svårt att få igenom ett ks. Jag ville ha det av samma anledning som du och det var ingen som nekade mig. När jag sedan väntade barn nr 2 så fick jag ks beviljat över ett enda telefonsamtal. Gör som du vill ts, ingen har med dina val att göra :) och stå på dig med ks så får du det. lycka till! 

• TillFlorida
    Vårt barn fick bara ersättning (i vårt fall av medicinska skäl) och det har gett mig som pappa en otroligt bra närhet till min son då jag kunnat ge mat minst lika mycket som mamman. Vår son var och är en riktig liten pappas pojke.
  • mrshudson75

Det finns alltid människor som har åsikter om man gör sin egen grej o går emot normen.

Jag väntar 8e barnet o har mött på många oförstående kommentarer o åsikter genom åren. Först var jag för ung, 20 år, sedan ammade jag fööör länge. 3 år med sista. Har även valt stt vara hemma många år med barnen då jag kunnat Att inte sätta sitt barn på förskola vid tidig åldet är tydligen väldigt provocerande :-/

Det har alltsammans varit onormalt för vissa människor.

Var stolt över din övertygelse o låt ingen trycka ner dig som människa/mamma bara för att du inte gör som de.

Som du säger, nöjd mamma, nöjt barn

Att få beviljat kejsarsnitt kan vara klurigt i vissa fall. Men var bestämd o lugn o visa att du tänkt över alternativet ordentligt.

Jag får bråka om andra saker jag Jag vill absolut ha en så ostörd o naturlig förlossning som möjligt, men gärna på sjukhus Nu är nya rutiner att de vill sätta en kanyl i armen på alla ,som föder, utifallatt typ. Jag totalvägrar då jag inte vill förlora min egen kontroll genom massa ingrepp

Lycka till o glöm inte att ingen bestämmer över din kropp mer än du själv <3

Svar på tråden Vill göra kejsarsnitt och vill inte amma