Vi gör allt rätt men blir ändå inte gravida. Känner du igen dig och vill bolla tankar och känslor?
Hej!
Jag (31 år) och min sambo (30 år) försöker bli gravida med vårt första barn. Dessvärre går det inte så bra som vi hade hoppats på och nu har vi försökt aktivt sen i början av februari 2017 vilket har blivit åtta st cykler.
Jag kör både med Natural Cycles och ÄL-test varje månad och allt funkar som det ska. Min cykel är på 26 dagar och väldigt regelbunden. Vi har nu de senaste månaderna legat varje dag 5-6 dagar innan ÄL och 1 dag efter ÄL. Ändå händer ingenting...
Det skulle vara skönt att komma i kontakt med fler som är i samma situation, eller som iaf har försökt att bli gravida i sex månader eller mer. Jag mår numera väldigt dåligt över detta och jag känner en så stor sorg varje månad som mensen kommer. Detta går även ut över vår relation då jag blir väldigt arg och ledsen när mensen kommer. Sen har det mer eller mindre blivit så att vi ligger bara när vi ska försöka göra en bebis.
Varken press eller att bara ligga för att få till en bebis är inte så jättebra, det vet jag. MEN jag vill ändå tro att de som känner som jag gör förstår att både sexlivet och humöret förändras när bebisverkstaden blir så påtaglig. Tips som att jag ska "sluta tänka på det" eller att vi ska ligga när vi känner för det undanbedes för det är lättare sagt än gjort. Jag kan inte sluta tänka på det då barn alltid har varit min största önskan i livet. När jag har mens tänker jag på hur sorgligt det är att det inte blev något. Efter mens så tänker jag att ÄL snart närmar sig och efter ÄL så känner jag efter hela tiden om något känns annorlunda i kroppen. Jag blir galen på detta. Jag lever mitt liv genom min cykel.
Och jag är helt medveten om att det är fullt normalt att det kan ta upp till ett år innan man blir gravid trots att man gör allt rätt. Däremot så verkar inte känslodelen i hjärnan klara av att tänka så logiskt när allt man vill är att lyckas. Det blir istället en oro som växer att det kanske aldrig kommer att fungera för oss och den oron är väldigt skrämmande.
Finns det flera där ute som vill bolla tankar och känslor under tiden som man försöker bli gravid? Kanske är det lättare att slappna av om man vet om att man inte är ensam om att kämpa.
Om man vill får man även maila mig på levandecharader@outlook.com. Ibland är det lättare att maila än att skriva i trådform.
Kram till er alla som längtar efter en bebis.