• Anonym (HP)

Jag behöver gå ner 100 kg!!

Ja, det är egentligen ofattbart, en svindlande tanke. Jag behöver alltså gå ner motsvarande en riktigt lång och ståtlig välbyggd man. Det är ju inte klokt! Hur kunde det bli såhär kan man fråga sig.

Känns ganska hopplöst om man tänker på det, en hel människa! Eller 2 nätta tjejer. Hur ska det gå till liksom? Operation går inte (Just detta behöver ni inte ifrågasätta, det är så det är)

Undrar ni något annat om mig eller mitt liv så fråga gärna på ett respektfullt sätt så svarar jag på det mesta.

• Svar på tråden Jag behöver gå ner 100 kg!!
  • Anonym (På väg uppåt....)

Får jag fråga om du sökt hjälp tidigare och vad du i så fall erbjöds för hjälp? (Från att vara stabilt överviktig från ca 12-39 år) har jag senaste året galopperat uppåt. Om jag inte gör något nu vid 40 kg för mycket lär det bli ännu svårare vid 40+kg....)

• Anonym (Hjälp?)

Har du sökt hjälp?

Hur gammal är du?

Har du alltid varit överviktig?

Håller alla tummar för dig! Visst är det ett stort projekt, men så är belöningen också desto större. En annat liv börjar på andra sidan. För varje 10 kg du går ner kommer det vara nya saker du kan göra. Många delmål på vägen, heja dig!

• Anonym (Mella)

Har du någon som helst plan/tankar om plan för att gå ner i vikt?

Hur gammal är du? Man eller kvinna?

• Anonym (HP)
    Anonym (Hjälp?) skrev 2017-08-27 17:24:41 följande:

Har du sökt hjälp?

Hur gammal är du?

Har du alltid varit överviktig?

Håller alla tummar för dig! Visst är det ett stort projekt, men så är belöningen också desto större. En annat liv börjar på andra sidan. För varje 10 kg du går ner kommer det vara nya saker du kan göra. Många delmål på vägen, heja dig!

Jag har varit överviktig sedan mellanstadiet ungefär men inte som nu de senaste ca 3 åren då jag gått upp 40-50 kg.

Jag har sökt hjälp. För ganska många år sedan nu sökte jag om operation men blev nekad då jag vägde ca 5 kg för lite....Nu får jag ingen av andra orsaker. Annan hjälp som erbjuds är dietist, vilket jag anser helt meningslöst. Att man äter fel beror inte på att man inte vet vad man ska eller inte ska äta eller hur mycket. Inte i 99% av fallen i alla fall. Jag är inte direkt betjänt av att någon sitter och säger åt mig broccoli är nyttigt och att jag ska undvika socker. Det har jag vetat hela mitt liv....
  • Anonym (mammahela)

Hur lång är du och vad väger du?

Jag är och har varit rejält överviktig jag också. Inte riktigt 100 kg för mycket, men nästan, 70+ kg. Jag vägde 137 när jag bestämde mig för att gå ner. Det har tagit större delen av 2 år, men den här veckan hade jag hamnat precis under 100-sträcket. Så det går. Med mycket möda, många svackor, upp- och nedgångar och mycket hjälp och uppbackning, och en eller två bra anledningar att faktiskt göra det.

• Anonym (HP)
    Anonym (Mella) skrev 2017-08-27 17:48:41 följande:

Har du någon som helst plan/tankar om plan för att gå ner i vikt?

Hur gammal är du? Man eller kvinna?

Kvinna, yngre medelåldern kan man väl säga. 

Nu är jag säkert överkänslig men "någon som helst plan" lät inte så trevligt, lite nedlåtande rent av. 

Naturligtvis vill jag gå ner i vikt eftersom det är direkt livsfarligt att väga som jag. Hur det ska gå till är en annan femma. Ibland drömmer jag om att köras långt ut i skogen utan möjlighet att ta mig därifrån och få lagom föda serverat varje dag. Där kunde jag vara i ett år. Eller på en liten ö i Karibien. Omöjligt ju, men det hade varit bra och sannolikt fungerat bra.
  • Anonym (HP)
    Anonym (mammahela) skrev 2017-08-27 17:53:01 följande:

Hur lång är du och vad väger du?

Jag är och har varit rejält överviktig jag också. Inte riktigt 100 kg för mycket, men nästan, 70+ kg. Jag vägde 137 när jag bestämde mig för att gå ner. Det har tagit större delen av 2 år, men den här veckan hade jag hamnat precis under 100-sträcket. Så det går. Med mycket möda, många svackor, upp- och nedgångar och mycket hjälp och uppbackning, och en eller två bra anledningar att faktiskt göra det.

Tycker att det räcker med att veta att jag väger ca 100 kg för mycket, exakt vikt och längd spelar ju ingen roll

Jag har ett par bra anledningar men tyvärr inget stöd och uppbackning över huvud taget.

20 kg kan jag gå ner i ett nafs och sedan säkert 10-15 kg till i lite saktare mak, men det är efter det som det blir svårt när det går saktare eller t o m står still och det inte finns någon som stöd när det blir tungt.
  • vi och pyret

Hej,

Har du provat kbt? Det finns en bok som är riktigt bra, den går på djupet och om de val man väljer/inte väljer att göra.

"Gå ner i vikt med KBT"

Lisbeth Stahre

• Annelie 76

Börja med att läsa boken "Sockerbomben", sen följer du råden där. Om du vill och har råd så kan du få individuell hjälp av författaren också, kostar en del eftersom det är privat.

• Anonym (mammahela)
    Anonym (HP) skrev 2017-08-27 18:03:28 följande:
    Tycker att det räcker med att veta att jag väger ca 100 kg för mycket, exakt vikt och längd spelar ju ingen roll

Jag har ett par bra anledningar men tyvärr inget stöd och uppbackning över huvud taget.

20 kg kan jag gå ner i ett nafs och sedan säkert 10-15 kg till i lite saktare mak, men det är efter det som det blir svårt när det går saktare eller t o m står still och det inte finns någon som stöd när det blir tungt.
    Nej, just du verkar ha koll, så du behöver inte svara på det. Jag frågade eftersom det då och då dyker upp människor som överdriver något enormt ibland, tyvärr många småtjejer med skev kroppsuppfattning. Jag minns en tråd där en tjej skrev att hon absolut måste gå ner 40 kg, och efter en stud kom det fram att hon bara vägde precis på gränsen till övervikt och endast vägde 65 kg. Så jag brukar fråga för säkerhets skull.

Det är tråkigt att du inte har bra uppbackning. Tror du att det skulle hjälpa att engagera dig i någon grupp på internet? Det är i alla fall bättre än inget. En dietist, som du skriver, sitter ju mest och talar om det där som nästan alla överviktiga redan är proffs på, för det är vi. Det finns bra coacher, men de brukar kosta en del, tyvärr.

Du har varit lätt överviktig redan sen mellanstadiet, skrev du. Jag gissar att du hamnade i puberteten där någonstans. Har du begärt att få kolla upp sköldkörteln? Det är mycket vanligare än folk tror att om man "plötsligt" går upp mycket i vikt i samband med puberteten så spökar skölkörteln. Jag skulle kolla upp det för säkerhets skull, om du inte redan har gjort det.
Svar på tråden Jag behöver gå ner 100 kg!!