• Martingo89

Problem med sår på foten

Hej!

Jag har fått världens värsta skavsår och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Skavsår kanske inte låter så farligt, men det är ett stort öppet sår, huden har gått bort helt. Såret sitter typ på sidan av foten.

Hur ska jag få det att läka? Känns som att det inte blir bättre. Jag sätter plåster på det men det gör oerhört ont att gå med skor. Behöver bra tips

• Svar på tråden Problem med sår på foten
  • Lena

Använder du skavsårsplåster? Kan du ha andra skor?

• Martingo89
    Lena skrev 2017-08-28 07:24:33 följande:

Använder du skavsårsplåster? Kan du ha andra skor?

Jag använder såna här plåster: www.apotea.se/salvequickmed-aqua-cover-xxl

De skyddar bra men det känns lite som att såret inte får möjlighet att läka under plåstret.

Angående skor så har jag prövat alla min skor jag har. Även i mina slappaste tygskor gör det mycket ont att gå.
  • Lena

Skaffa riktiga skavsårsplåster de skyddar bättre och snabbar på läkning.

• Martingo89
    Lena skrev 2017-08-28 07:41:22 följande:

Skaffa riktiga skavsårsplåster de skyddar bättre och snabbar på läkning.

Kan du länka något exempel på vad du menar med riktiga skavsårsplåster?
  • Lena

Compeed skavsårsplåster tex. Förpackningar brukar vara märkta med skavsårsplåster om det särskilt för det

• Martingo89
    Lena skrev 2017-08-28 08:43:48 följande:

Compeed skavsårsplåster tex. Förpackningar brukar vara märkta med skavsårsplåster om det särskilt för det

Aha du menar såna. Compeed är jättebra för att förebygga skavsår eller om man fått ett lite lättare skavsår så kan man sätta Compeed över, har använt det många gånger förut. Det jag har nu dock är ett helt ÖPPET sår där huden gått bort fullständigt, det är helt rött. Hade jag försökt sätta ett compeed-plåster där hade det inte bara gjort mycket ont utan även förvärrat eftersom de har en klisteryta som hade fastnat i såret, då går det inte att ta bort utan att rycka loss plåstret.
  • Lena

Sätt det över plåstret då. Du behöver vadderingen

• Anonym (låt det läka)
    Martingo89 skrev 2017-08-28 07:34:20 följande:
    Jag använder såna här plåster: www.apotea.se/salvequickmed-aqua-cover-xxl

De skyddar bra men det känns lite som att såret inte får möjlighet att läka under plåstret.

Angående skor så har jag prövat alla min skor jag har. Även i mina slappaste tygskor gör det mycket ont att gå.
    Jag tycker att det blir alldeles för tätt under den typen av plåster, jag hade skaffat höggradigt rena kompresser om jag var du och tejpat fast med kirurgtejp. Då är såret ganska skyddat samtidigt som förbandet är luftigt så att såret kan andas. Har du möjlighet tycker jag att du ska stanna hemma en dag eller två så att du slipper gå omkring med skor på fötterna, då kan du t o m skippa plåstret så att såret verkligen får vara ifred. Jobba hemifrån eller ta ledigt.

Det knepiga med skavsår är ju att det inte behöver vara de slappaste som är skönast, utan det kan lika gärna eller ännu hellre vara de som sitter så hårt på fötterna att huden inte kan rubbas. Men när skavsåret redan är ett öppet sår kvittar det nog, allt kommer att innebära en irritation på såret.
  • Nellie1234

Viktigast är att lufta när du har möjlighet och använda skor som inte trycker på! Gärna tofflor eller något dylikt.

Mvh en som ofta har skavsår

Svar på tråden Problem med sår på foten