• Anonym (Bläh)

Lifesum + illamående

Hej på er alla! Jag är en 25+ tjej som vill gå ner några kilon som jag dragit på mig sedan jag blev sambo. Jag är alltså normalviktig men vill gärna komma tillbaka till samma form/kläder som innan, vill gärna gå ner ca 4-5kg. Sagt och gjort, jag laddade ner appen Lifesum. Lifesum är en app där man skriver in ens längd och vikt, hur mycket man vill gå ner och så får man hur många kalorier man ska få i sig samt hur mycket protein, kolhydrater och fett. Enligt den appen ska jag få i mig ca 1350 kcal/dag. Om jag tränar lägger jag in det i appen och äter dom kalorier som jag brände. Jag försöker få till någon form av motion varje dag, även om det "bara" blir en promenad ibland. Började med Lifesum för exakt 1 vecka sedan. Nu till mitt problem. Jag har dom senaste dagarna mått väldigt illa (inte gravid, hade mens 2 veckor sedan och använder p-piller). Illamåendet blev så stark en gång efter träning (med måltid) att jag var tvungen att kliva av bussen för att spy. Detta var i fredags förra veckan. Jag känner mig för det mesta mätt och nöjd med det jag äter. Men varför mår jag så illa och så nära till kräkningar (kan få upp lite i halsen/munnen ibland). Någon som har varit med om något likande? Borde jag byta app/tänk? Några tips? Är det helt normalt?

• Svar på tråden Lifesum + illamående
  • Carambolan

På vilket sätt har du förändrat din kost då?

• Anonym (L)

Det är nog inte appen det är fel på. Använder också den. Där registrerar du ju bara vad du äter, hur mycket + träning.

Hur har du ändrat kosten? Vad äter du?

• Anonym (Bläh)

Hej, tack för svar!
    Jag tycker inte jag har ändrat min kost så mycket. Drack inte läsk sedan innan, den största skillnaden är att jag inte äter godis/snacks på samma sätt. Kan göra ett utdrag från igår (har inte mobilen på mig nu men ska försöka komma ihåg ungefär)

Frukost:
    1 skiva lingongrova
    15 g hushållsost
    15 g rökt skinka
    1 paket Lindahl lättkvarg vanilj
    1 plommon

Mellanmål:
    1 ägg

Lunch:
    2 st belvita frukostkex

Middag:
    Tacos
    40 g sallad
    80 g majs på burk
    30 g santa maria salsa Hot
    1 santa maria tortilla
    30 g santa maria guacamole
    166 g köttfärs (med santa maria taco krydda)
    80 g gurka

Mellanmål:
    Knäckebröd med lite smör
    1 banan

Träning: Stavgång

Skillnad är väl störst hur mycket jag äter eller inte, innan kunde jag råka äta flera mackor på kvällen eller så åt jag godis/chips samt åt mycket större portioner. Som sagt, istället för en macka på morgonen kanske det var tre för att jag var sugen på det. Men det jag äter är det inte så stor skillnad på, äter samma mat fast mindre. Kan också tillägga att jag får i mig ca 1,5-2 L vatten varje dag.

• Anonym (Bläh)

Innan jag började kunde det se ut såhär:

Frukost:
    Skippade alternativt ett knäckebröd

Lunch:
    Åt ute troligen, ibland med mig mat. Ex chili con carne, korvstroganoff, pasta etc i stora portioner. Äter så jag blir ordentligt mätt. Äter också gärna någon bulle/kaka på fikat på jobbet.

"mellanmål"
    På väg hem från jobbet, trött, köper hem godis/choklad/chips och sitter framför soffan och äter. 0 motion.

Middag:
    Samma som lunchen, äter tills jag är så mätt att jag bara orkar ligga på soffan.

• Anonym (Bläh)
    Duckan skrev 2017-08-28 13:34:46 följande:

Ingen lunch? Skulle få mig att må illa direkt!

Arbetar med ett ganska stressigt jobb där det inte alltid finns tid för att värma lunch och man inte alltid sitter ner, så just den dagen tog jag 2 belvita.
  • Duckan

Dricker du bra med vatten då? Kanske är det nåt tillfälligt, men om det fortsätter får du kanske prova att lägga om maten/måltiderna?

• Anonym (Bläh)
    Duckan skrev 2017-08-28 13:44:24 följande:

Dricker du bra med vatten då? Kanske är det nåt tillfälligt, men om det fortsätter får du kanske prova att lägga om maten/måltiderna?

Dricker som sagt 1,5-2L varje dag, appen lägger på extra vätska om man tränat ch ÅF rocker jag det den säger också. Ruiner är vanligen ljusgult/genomskinligt. Ska fortsätta någon. Vecka till och se om illamåendet försvinner. :)
  • Anonym (Bläh)
    Anonym (Bläh) skrev 2017-08-28 13:48:34 följande:

Dricker som sagt 1,5-2L varje dag, appen lägger på extra vätska om man tränat ch ÅF rocker jag det den säger också. Ruiner är vanligen ljusgult/genomskinligt. Ska fortsätta någon. Vecka till och se om illamåendet försvinner. :)

Nu hade min telefon roligt. Menade att jag dricker det extra vattnet som appen lägger till med träning och urinen är ljusgul/genomskinlig.
  • Anonym (Mat)

Jag tror illamåendet kan också bero på att om du en längre tid har ätit godis etc varje dag att kroppen har typ "abstinens" efter socker.
    Sen tycker jag att du verkar äta lite, försök och få i dig en ordentlig lunch, 1350Kcal låter lite lite samt att du motionerar på det.

i dont know, maybe Im wrong? 

• Duckan
    Sen tycker jag att du verkar äta lite, försök och få i dig en ordentlig lunch, 1350Kcal låter lite lite samt att du motionerar på det.

Jag får ganska precis samma antal kcal av Lifesum som ts, men jag äter ex mer köttfärs och drar ner på majs och sånt för att bli mätt. De dagar jag springer långt eller går på pass på gymet äter jag också lite mer. Inget höjdare att vara konstant hungrig för mig. Kanske du också får tänka om lite där ts?
  • Anonym (Bläh)

När jag tränar så lägger jag in det i appen och äter extra utifrån hur mycket kalorier jag bränt. Bränner jag 300 kcal på spinning äter jag extra för 300 kcal.

Intressant om det där med socker, det skulle kunna vara något sådant.

Om man räknar bort illamåendet mår jag väldigt bra av att äta enligt Lifesum. Jag sover bättre, känner mig piggare på morgonen, har mer energi till att städa/träna. :)

Svar på tråden Lifesum + illamående