• Anonym (Ts)

Söta drycker till barn?

Hur mycket och hur ofta dricker era barn 3-12 år saft/läsk/juice/oboy/andra söta drycker?

• Svar på tråden Söta drycker till barn?
  • Carambolan

Mina barn är 4, 7, 10. Juice får de alltid dricka till frukost eller mellis om de vill. Vi köper färskpressad juice utan tillsatt socker, men det är förstås ganska sött ändå. De brukar växla mellan juice, mjölk och te i perioder.

Den äldsta dricker läsk ibland på helgen, typ om vi äter chips, men de två yngre gillar inte kolsyra och brukar ta saft vid samma tillfällen. Ibland har vi väldigt svagt utspädd saft som måltidsdryck. Festis ibland om vi är på utflykt, kanske nån gång varannan vecka. Oboy har vi nog aldrig haft hemma men på vintern gör jag varm choklad på kakao och socker ibland.

• Anonym (nästan aldrig.)

Socker, skall man se upp med. Det vita. Däremot kan man söta med andra saker, som inte är direkt drån vitt socker. Bra att vänja barn vid mindre sockersug, genom att ge dem mindre socker...

• nnnnnnnn

I princip aldrig juice hemma, har köpt ca 5 liter hittills i år.  (5 pers i familjen)

Saft - ibland. Kanske 2 dl varannan vecka, för oftast blir det bara var 3-4:e vecka, men då brukar de oftast dricka 2 glas. Mest på sommaren när det är varmt, vilket det knappt varit i år.

Läsk, de stora får 1 st 33 cl/vecka. De brukar oftast dricka hela, men ibland blir halva kvar...

Oboy, varmchoklad - kanske 5 ggr/vinter.

Stora gillar att dricka Oatleys smoothie, den som säljs i 1 liter och heter "havredryck - apelsin, mango" efter träningen. Så det går ungefär 2-4 dl/vecka till ena barnet.

Vi dricker vatten till maten till vardags, frukost - lunch - kväll.

• Anonym (Sällan)

Våra barn är 4, 6 och 8år de dricker väldigt sällan läsk. Skulle aldrig köpa hem det eller saft men köper ibland tex granatäppledryck med mindre socker om vi har kalas eller loka Crush.

De dricker bara läsk om de skulle bli bjudna på kalas. Ser ingen mening med att köpa söta drycker

• Anonym (Typ aldrig)

Här hemma brukar vi nästa aldrig dricka söta drycker. Saft kan de få ibland om vi har fikagäster men det kanske rör sig om 1 gång i månaden (vi är ingen fikafamilj). Läsk om någon fyller år och har valt det eller när vi är ute och äter mat någonstans annars dricker vi mest kolsyrat vatten. Juice lite oftare då mannen gärna köper hem det ibland men det är någon dag på helgen så kanske 2 gånger/månad.

Ja det var väl ungefär hur det brukar se ut men sen kan det ju variera ganska mycket.

• Glinda från Oz

Läsk har vi nästan aldrig hemma, min dotter (5 år) tycker det är för starkt. Juice dricker vi då det är helg och saft vid speciella tillfällen (födelsedagar och såvidare) Det svåra tycker jag är omgivningen, det ska serveras godis, kakor och läsk i tid och otid överallt och man vill inte vara den jobbiga morsan som säger nej då alla andra får.

• Anonym (Nja)
    Anonym (nästan aldrig.) skrev 2017-08-28 19:53:41 följande:

Socker, skall man se upp med. Det vita. Däremot kan man söta med andra saker, som inte är direkt drån vitt socker. Bra att vänja barn vid mindre sockersug, genom att ge dem mindre socker...

Det ger samma typ av sötsug oavsett sötningsmedel, även om det är bättre med honung och torkad frukt för hälsan så främjas samma beroende.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Nja) skrev 2017-08-28 21:02:17 följande:

Det ger samma typ av sötsug oavsett sötningsmedel, även om det är bättre med honung och torkad frukt för hälsan så främjas samma beroende.

Vitt socker är bättre för hälsan än fruktsocker.
  • Anonym (Nja)
    Glinda från Oz skrev 2017-08-28 21:06:59 följande:

Vitt socker är bättre för hälsan än fruktsocker.

Det skulle jag vilja läsa om, vilken studie syftar du på?
  • Dumbledore

Saft någon gång på helgen (ett eller två mindre glas) om vi är bortbjudna eller hos barnens farföräldrar, vi fikar typ aldrig hemma. Juice har vi hemma kanske en gång i månaden, barnen dricker aldrig oboy eller läsk. Om vi någon gång går på något fik får barnen en tetra Festis, även ibland på utflykter. I övrigt dricker de mjölk eller vatten.

Tycker inte det är särskilt knepigt att hålla sockernivån nere för ungarna faktiskt. (Annat är det för mig själv. :D)

Svar på tråden Söta drycker till barn?