• Vattumankillen

Tycker ni att rika föräldrar ska också barnbidrag?

Själv tycker jag inte det.
    Bättre om bidragen istället omfördelas till de fattigaste föräldrarna så de får mer pengar att röra sig med
    Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-28 18:56
    Oj. Ska bara vara 3 olika alternativ....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-30 11:29
    Frågan är om rika föräldrar också ska ha barnbidrag..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att rika föräldrar ska också barnbidrag?
  • Anonym (Hanna)

Var går gränsen för fattig? Ska "medelsvensson" ha rätt till barnbidrag enligt dig?

• violis

När jag växte upp fanns det ett " tillägg" som man kunde få som förälder om man hade låg inkomst( vet ärligt talat inte om det var någon form av bostadsbidrag eller tillägg till barnbidraget) en av mina kompisar fick detta eftersom hennes föräldrar hade så låg inkomst....mina föräldrar hade också väldigt låg inkomst..räknat i kronor i månaden lägre inkomst än min kompis...men mina föräldrar kunde inte få detta bidrag eftersom de hade ett företag ,där byggnaderna var texerade till en hyfsad summa....att företaget drog in så pass liten inkomst att mina föräldrar bara kunde ta ut en väldigt låg lön spelade ingen roll för försäkringskassan.... Så hur ska man bestämma vem som är " fattig" ?...när det kommer just till tex. egenföretagare fungerar inte FK's mallar ....du kan ha tillgångar på pappret som inte kan ge någon större inkomst...ska man då räknas som "rik" ? Tanken med att de som inte " behöver" BB(dvs som utan att det ens märks i plånboken kan spara hela BB..) inte ska ha det för att de som "behöver" det ska få en större summa är lovvärd men i praktiken är det Så många mer parametrar som spelar in.....

• Anonym (ingen eller alla)

så det så

• Occam

Det kostar en hel del att inkomstpröva barnbidraget (liksom alla andra bidrag). Om det ö.h.t ska finnas och gå till fler än de på existensminimum kan det lika gärna gå till alla ... se det som en skatteåterbäring.

Men varför ska vi ha barnbidrag alls - finns så mycket annat stöd från staten till barnfamiljer.

• nevermind

Varför ska de som betalar mer få mindre?

Jag tycker att ingen ska ha. Lägg pengarna på ekomiska biståndet istället. Blir ju flera miljoner.

• Pastella

Ja alla med barn borde få barnbidrag. Det är ett universellt bidrag som minskar stigmatisering av utsatta människor. Det finns redan behovsprövande bidrag för de allra mest utsatta, barnbidraget har inte samma syfte som försörjningsstödet.

• Anonym (Bara dem som jobbar, och gör rätt för sig!)

Ingen annan.

• Vattumankillen
    Anonym (Hanna) skrev 2017-08-28 19:00:07 följande:

Var går gränsen för fattig? Ska "medelsvensson" ha rätt till barnbidrag enligt dig?

Låginkomstagare. Medelsvensson borde få bidrag tycker jag men inte lika mycket som låginkomsttagare.
  • s0me1ne

Billigare för samhället att ge det till alla, än att inkomstpröva, plus att man slipper alla som lipar i aftonbladet för att de tjänat någon krona för mycket och blivit av med det.

Plus och detta är viktigast för mig, så blir inte barnbidraget någon social markör, det får ingen fulstämpel eller fattigstämpel. Alla får det, jämlikast så.

• Mascaraklumpar

Administreringen blir för det första lika kostsam som att låta alla få pengarna. Ju mer man försöker minska skillnaderna mellan hög- och låginkomsttagare, desto mindre blir dessutom incitamentet att arbeta, och arbetar folk mindre så blir skatteintäkterna mindre. Och till sist skulle det påverka barnafödandet negativt vilket också är dåligt för landets ekonomi. Så nej, det skulle inte gynna någon att inkomstbegränsa det.

Och det ovan gäller för övrigt för alla bidrag, barnbidraget är liksom inget magiskt undantag. Det skulle gynna många och missgynna ytterst få om socialbidraget, studiebidraget, bostadsbidraget, föräldraförsäkringen samt deras enorma administrationskostnader slogs samman och fördelades jämnt mellan alla vuxna medborgare.

Svar på tråden Tycker ni att rika föräldrar ska också barnbidrag?