• Anonym (Fröken Orolig)

Ångest eller hälsan som ställer till?

Har nu kämpat sedan i vintras med panikattacker och somatiserad ångest som jag fått till följd av en dramatisk händelse och långvarig stress förra året.

Har inte tagit mediciner och kämpat rått själv med hjälp av vitaminer, motion, med att vara upptagen. Blev av med panikattacker och ångesten lagt sig något.

Har för övrigt gjort en massa tester och prover. Alla blodprover inkl sköldkörtel, blodsocker, järn, B12, magnesium och massa andra u.a., MR hjärna u.a., neurologiskt status u.a.

Har ändå märkliga saker som händer min kropp som ger mig hälsoångest och ruinerar mitt liv, eftersom att jag inte vet om det är bara psyke eller även kroppsliga problem som inte är utredda ordentligt.

Har någon med utmattning/utbrändhet/GAD känt att man har problem med koordination allmänt och speciellt i armarna? Att man liksom misbedömer avstånd till saker, jobbigt att ta på saker och på sig själv.. men pekar på näsan med stängda ögonen utan problem. Yrseln/obalanskänsla som inte släpper i 6 månader och som förvärras efter fysisk eller psykisk ansträngning.

Plus att man är konstant rädd att bli galen, att tappa kontroll över sitt sinne, och har svårt att formulera sig, egna rörelser och ord verkar konstiga, inte som vanligt liksom.

Är så trött på att inte få något svar och hjälp från vården...helt utmattad av oro :(

• Svar på tråden Ångest eller hälsan som ställer till?
  • Ser0tonin

Go morron!

"Plus att man är konstant rädd att bli galen, att tappa kontroll över sitt sinne, och har svårt att formulera sig, egna rörelser och ord verkar konstiga, inte som vanligt liksom"

Jag har GAD och har precis som du säger problem med ackommodation, särskilt bedöma avstånd. Men i bland kan jag ha problem med yrsel. Även jag har problem att formulera mig verbalt och även ickeverbalt.

Att vara rädd att bli galen är väldigt vanligt vid ångest.

En fråga, har du huvudvärk som går från axlarna och upp i huvudet som ligger som ett spännband runt huvudet? 

• Anonym (Fröken Orolig)
    Ser0tonin skrev 2017-08-29 08:52:18 följande:

Go morron!

"Plus att man är konstant rädd att bli galen, att tappa kontroll över sitt sinne, och har svårt att formulera sig, egna rörelser och ord verkar konstiga, inte som vanligt liksom"

Jag har GAD och har precis som du säger problem med ackommodation, särskilt bedöma avstånd. Men i bland kan jag ha problem med yrsel. Även jag har problem att formulera mig verbalt och även ickeverbalt.

Att vara rädd att bli galen är väldigt vanligt vid ångest.

En fråga, har du huvudvärk som går från axlarna och upp i huvudet som ligger som ett spännband runt huvudet? 

Jag brukar ha huvudvärk från och till av olika slag - strålande, punkthuvudvärk, tinningar, stickande, i pannan, bak i huvudet.. men är redan van vid det..

Det värsta är yrsel, som att gå på en båt, ackomodation, koordination/bedöma avstånd till saker.. och talsvårighet..plus andra känningar som inte går att beskriva :/

Fattar inte hur jag kan bli av med detta...
  • Ser0tonin

En del av dina besvär kan vara p.g.a spänningshuvudvärk. En annan del kan säkert stress eller ångest vara utlösande faktorn. Nej det är banne mig inte roligt att ha det så :( Testa med spikkudde för huvudvärken. Det funkar för mig ibland :)

• Anonym (Känner igen mig)

Jag känner igen mig mycket i det du beskriver. Under snart ett år har jag dragits med en rad oklara symptom och mycket hälsoångest, och precis som du gjort många tester som inte visat något. Bland annat har jag blivit utredd för MS, men "diagnosen" blev till sist ospecifika neurologiska störningar orsakade av stress/ångest.

Jag har inte exakt samma symptom som du (har mer haft problem med domningar, stickningar och brännande känsla i huden) men har till slut insett att man kan få de mest konstiga fysiska symptom av sitt psykiska mående. Mina symptom är tydligt kopplade till stress, oro och trötthet. Under semestern lugnade det ner sig, för att sedan komma tillbaka som ett brev på posten så fort jag började jobba igen.

Märker du att symptomen blir starkare/svagare beroende på hur mycket stress du har omkring dig?

Och just det: jag har också haft jättemycket panikångest, yrsel och overklighetskänslor i perioder. Men det avtog när lite av hälsoångesten släppte då mina provsvar/MR kom tillbaka utan anmärkning.

• Anonym (Fröken Orolig)
    Ser0tonin skrev 2017-08-29 15:26:18 följande:

En del av dina besvär kan vara p.g.a spänningshuvudvärk. En annan del kan säkert stress eller ångest vara utlösande faktorn. Nej det är banne mig inte roligt att ha det så :( Testa med spikkudde för huvudvärken. Det funkar för mig ibland :)

Jag går hos sjukgymnast som hjälper mig med spänningar i nackregionen, sätter nålar, tejpat och ger hemövningar, det får ta sin tid att läka..

:)
  • Anonym (Fröken Orolig)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2017-08-29 16:17:21 följande:

Jag känner igen mig mycket i det du beskriver. Under snart ett år har jag dragits med en rad oklara symptom och mycket hälsoångest, och precis som du gjort många tester som inte visat något. Bland annat har jag blivit utredd för MS, men "diagnosen" blev till sist ospecifika neurologiska störningar orsakade av stress/ångest.

Jag har inte exakt samma symptom som du (har mer haft problem med domningar, stickningar och brännande känsla i huden) men har till slut insett att man kan få de mest konstiga fysiska symptom av sitt psykiska mående. Mina symptom är tydligt kopplade till stress, oro och trötthet. Under semestern lugnade det ner sig, för att sedan komma tillbaka som ett brev på posten så fort jag började jobba igen.

Märker du att symptomen blir starkare/svagare beroende på hur mycket stress du har omkring dig?

Jo tack, stickningar o myrkrypnigar o brännande känsla har jag också haft! Helt j*la otroligt vad kroppen håller på! Två gånger hade jag bedövningskänsla över nacken o axlar o lite bakhuvudet när jag duschade, och efter det brännande känsla i samma områda. Ringde då 1177, och sköterska i tel sa till mig "vilka kläder har du på dig? Aha? Har du en långärmad tröja på dig? Det är så att du kanske behöver klä av dig?" Då la jag på och sket i att oroa mig över det och det försvann.

Märker av att jag mår sämre direkt efter ansträngning fysisk/psykisk. Mår liksom bra av att ligga i soffan:))) antagligen behövs det mkt vila.. fast motion är också ju bra i måttliga mängder..
    Anonym (Fröken Orolig) skrev 2017-08-29 18:43:42 följande:
    Jo tack, stickningar o myrkrypnigar o brännande känsla har jag också haft! Helt j*la otroligt vad kroppen håller på! Två gånger hade jag bedövningskänsla över nacken o axlar o lite bakhuvudet när jag duschade, och efter det brännande känsla i samma områda. Ringde då 1177, och sköterska i tel sa till mig "vilka kläder har du på dig? Aha? Har du en långärmad tröja på dig? Det är så att du kanske behöver klä av dig?" Då la jag på och sket i att oroa mig över det och det försvann.

Märker av att jag mår sämre direkt efter ansträngning fysisk/psykisk. Mår liksom bra av att ligga i soffan:))) antagligen behövs det mkt vila.. fast motion är också ju bra i måttliga mängder..
    Vilket jäkla bemötande från 1177! När foten, handen och halva ansiktet domnade bort/började sticka som efter en tandläkarbedövning en dag på jobbet blev jag i princip beordrad av sköterskan på 1177 att åka till akuten. Så det tog de på allvar, även om jag sedan fick vänta 11 timmar på att träffa en neurolog ...

För mig blir det också värre av ansträngning. Särskilt av psykisk press i kombination med för lite sömn/återhämtning. Får jag bara vila mycket och ta det lugnt kan det gå dagar eller till och med veckor utan några symptom. Den upptäckten har gjort att jag oroar mig lite mindre för att det är något fysiskt.
  • Anonym (Fröken Orolig)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2017-08-29 21:20:06 följande:

Vilket jäkla bemötande från 1177! När foten, handen och halva ansiktet domnade bort/började sticka som efter en tandläkarbedövning en dag på jobbet blev jag i princip beordrad av sköterskan på 1177 att åka till akuten. Så det tog de på allvar, även om jag sedan fick vänta 11 timmar på att träffa en neurolog ...

För mig blir det också värre av ansträngning. Särskilt av psykisk press i kombination med för lite sömn/återhämtning. Får jag bara vila mycket och ta det lugnt kan det gå dagar eller till och med veckor utan några symptom. Den upptäckten har gjort att jag oroar mig lite mindre för att det är något fysiskt.

Vad bra! Då kanske finns det chans att det kommer minska för att sedan avta helt..men känslig förblir man nog resten av livet.. vilket i sig bara lär en att ta hand om sig själv!
  • FRIFRÅNÅNGEST

Välkommen att gå med i min grupp på FB som heter FRI FRÅN ÅNGEST.
    Lite kort om gruppen;

Det här är inte den vanliga ångestgruppen! Jag kommer att dela med mig av min resa, ut ur misärens totala mörker. Jag hade provat alla mediciner (ALLA), Kbt,Tapping, Nlp, Hypnos, distrahera mig själv, att söka efter medicinska lösningar på mitt problem i fass katalogen ifall läkarna missat något, djupdykt in i de flesta självhjälpsböcker om ångest. När inget av ovanstående metoder/ försök inte gav mig någon lindring, utan faktiskt resulterade i att jag faktiskt fick ännu mera ångest, invalidiserande ångest trodde jag att mitt liv var över. Men idag är jag fri, och mig själv igen. I den här gruppen delar jag med mig av min väg ur ångesten, throwbacks från hur det var och mitt liv idag. Den som önskar att ta del av det är välkommen in i gruppen Obs; Tekniken jag använt av är på engelska, så engelska kunskaper är ett måste. KRAMAR! Idag är jag befriad från ångest som yttrade sig i form av panikångest, ocd, ptsd, fobier, hypokondi, dödsångest, självskadebeteende och generaliserad ångest. Tekniken finns även för de små:)

DET ÄR AV YTTERSTA VIKT ATT VI HÅLLER EN POSITIV ANDA I GRUPPEN, INTE SKRIVER NEGATIVA ELLER NEDSÄTTANDE KOMMENTARER TILL GRUPPENS MEDLEMMAR! GRUPPEN BETYDER MYCKET FÖR MIG, EFTERSOM JAG KÄNNER EN SÅ ENORM TACKSAMHET FÖR DEN HJÄLP JAG FÅTT AV TEKNIKEN. JAG TVINGAR INGEN TILL NÅGOT OCH DEN SOM ANSER ATT GRUPPEN HAR ETT ANNAT SYFTE ÄN DEN FAKTISKT HAR, ÄR VARMT VÄLKOMMEN ATT LÄMNA GRUPPEN OMEDELBART. JAG FÅR INGEN LÖN, MEN I TACKSAMHETSSKULD VILL JAG SPRIDA MIN VÄG TILL ANDRA. KRAMAR TILL ER ALLA OCH VÄLKOMMEN FÖR ATT TA DEL AV MIN HÖGST PERSONLIGA RESA!

Svar på tråden Ångest eller hälsan som ställer till?