• Ebo88

Kejsarsnitt eller vaginal födsel

Hej!

Jag är gravid i vecka 16 och fick veta i vecka 5 att jag har hjärtformad livmoder. Inga konstigheter med det bortsett från att jag ev kommer föda tidigare samt att barnet kan komma i sätes eller tvärläge. Om så är fallet kommer det bli planerat k.snitt enligt läkare och barnmorska. Undrar om det är nån mer som har hjärtformad livmoder och hur födde ni? Fick ni k.snitt eller födde ni vaginalt? Själv hoppas jag på att barnet kommer ligga rätt så jag får föda vaginalt =)

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal födsel
  • Savannahsmamma

Hej!

Jag har också en hjärtformad livmoder. Mitt första barn låg för det mesta i säte, 2 vändningsförsök gjordes men hon vände tillbaka till sätesläge igen för hon fick ju mer plats på det viset. När det var dags att födas så vändes hon rätt igen. Jag ville inte föda henne i sätesläge (de ville mäta mitt bäcken för att se om det var möjligt men jag vägrade) och jag var lite rädd för kejsarsnitt så det blev en bra kompromiss på slutet :) Hon föddes 10 dagar innan bf.

Barn nr 2 låg i tvärläge hela tiden tills den dagen det var dags att födas då lade han sig tillrätta! Han föddes 5 dagar efter bf.

Det råd jag fick angående att sonen låg i tvärläge var att om vattnet gick så skulle jag lägga mig ner och ringa efter ambulans för att det fanns risk för att navelsträngen kom ut före barnet och kommer den i kläm så stryps syrestillförslen till barnet.

Här där jag bor så får man inte automatiskt ett planerat kejsarsnitt om barnet ligger i säte eller tvärläge.

Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal födsel