• Anonym (TS)

Kläder på bebis i sittvagn?

Hej! Har en 4 månaders som redan vuxit ur liggdelens maxvikt på 9 kg, har även vuxit ur den på längden. Har lite smått börjat använda sittdelen till vagnen (har satt i en dyna som fyller ut lite), den har inte fullt liggläge men det fungerar ändå bra.

Dock vet jag inte hur det är bäst att klä bebisen, både nu men även senare i höst och i vinter. Blåser ganska mycket där vi bor men hen har varit skyddad mot det i liggdelen och har varit väldigt varm utan varken extra kläder eller filt men nu blåser det rakt in i vagnen. Finns en fotsack som följde med vagnen men den täcker ju inte mer än benen.

Har tittat lite på jackor och tröjor men hittar inget som jag tycker verkar bra. Åkpåse eller inte till vintern? Är oftast rejält med minusgrader vid något tillfällen per år men för det mesta runt 0. Hur ska man tänka? Hade en plan för liggdelen innan den blev urvuxen men nu känner jag mig helt vilsen.

• Svar på tråden Kläder på bebis i sittvagn?
  • Anonym (Bobo)

Vi använde en varmfodrad åkpåse. Mycket praktiskt, gick att dra upp över armar och händer också. Sen kan man variera kläderna beroende på temperatur. För det mesta hade vi en teddyoverall med fötter och vantar och luva så länge hon inte gick. Och en tjockare overall när det blev riktigt kallt.

• elyse

Köp ett ullställ/overall som lager mot kroppen om det blir riktigt kallt. Jag skulle satsa på åkpåse och fleece de flesta dagar.

När en liten, som man dessutom bär mycket, sitter i vagn passar en jacka/overall med sned dragkedja bäst. Annars bullar det upp sig under hakan. Satsa på en bra halsduk, typ fuskolle, istället.

• Anonym (TS)

Tack så mycket för alla tips :)

• Anonym (Lisa)

Varför köper man en sådan liten vagn? Tycker synd om bebisar som inte får ligga ordentligt, bara för att små öppna vagnar är moderna...

• Anonym (TS)

Finns ingen vagn med liggdel som har mer än 9 kg i maxvikt och längden är urvuxen då bebis är över 70 cm lång. Mitt barn älskar sittdelen då hen ser världen mycket bättre än i liggdelen och hen sitter inte upp i den, det finns faktiskt liggläge.

• FrökenKanSjälv

Det som många inte tänker på är att det kallaste i vagnen är sittytan (liggytan). Om barnet bara har en åkpåse eller dyna att sitta på blir det kallt oavsett hur mycket man bylsar på det. Se till att ha ett sittunderlag eller fårskinn underst så håller sig barnet varm på ett helt annat sätt.

När mina tonåringar var små fanns det en vindtät fotsäck som man trädde över fotstödet så att barnet inte frös. Men det har man förmodligen slutat med.

Svar på tråden Kläder på bebis i sittvagn?