• Anonym (Mamma2017)

    Min dotter mår inte bra

    Kort historia

    Vi har alltid haft växelvis varannan vecka med dottern på 5 år men senaste månaderna har hennes pappa mått skit, nåt psykologiskt med ångest och grejer som gör att han har svårt att ibland orka ta hand om henne. Har ibland fått sms där han frågat om jag kan komma och hämta henne för han mår dåligt. Nu har han också börjat gå till psykolg som förhoppningsvis ska hjälpa.

    Problemet är inte bara att han inte orka ta hand om henne utan att hon även mår dåligt, hon har kommithem och varit jätteledsen och gråtit vid läggdags och säger att "pappa mår inte bra" "pappa är ledsen". Men han säger att han inte visat något så det kan inte vara det.

    Har pratat med vänner som påpekat att jag kanske borde be om varannan helg tills allt bollande är över och han kan ta hand om sin dotter och samtidigt må bra, men han vägrar detta, "det löser inget att ta ifrån henne sin pappa".

    Vill bara att min lilla tjej ska må bra men vet inte vad jag ska göra

  • Svar på tråden Min dotter mår inte bra
  • Anonym (jo)

    Att ta henne från pappan löser absolut ingenting, din dotter får lära sig hur man går igenom en kris.

    Kräv dock mer av pappan, ex medicinering så han klarar hålla ihop sig inför dottern.

  • Anonym (Mamma2017)
    Anonym (jo) skrev 2017-08-29 10:09:48 följande:

    Att ta henne från pappan löser absolut ingenting, din dotter får lära sig hur man går igenom en kris.

    Kräv dock mer av pappan, ex medicinering så han klarar hålla ihop sig inför dottern.


    Ska en 5-åring lära sig hur man hanterar en kris varje gång hon är hos honom?

    Han fick receptbelagt ångestdämpande men slutade ta det
  • Anonym (jo)
    Anonym (Mamma2017) skrev 2017-08-29 10:28:03 följande:
    Ska en 5-åring lära sig hur man hanterar en kris varje gång hon är hos honom?

    Han fick receptbelagt ångestdämpande men slutade ta det
    Men sluta curla henne, ett barn mår inte dåligt av att se sina föräldrar sjuka på nåt sätt. Det är en del av livet, så stötta henne och svara på hennes frågor om pappa så kommer det bli bra.
  • Anonym (mamma mia)

    Tycker du har fått mycket märkliga svar.


    En 5 åring ska inte behöva "klara sig igenom" sin pappas kris! Tycker du har rätt inställning som inte vill "ta barnet ifrån sin pappa" utan försöker lösa det så det blir bra för alla. Men just nu tycker jag inte det verkar vara bäst för din dotter att behöva se sin pappa må så här. Kanske orkar han vara en gladare och bättre pappa om han under en tid bara har henne tex onsdag- sönd varannan vecka och då får lite mer tid att lägga på sig själv och sitt välmående. Föreslå detta för honom utan att anklaga och poängtera att det bara är tillfälligt, tills han mår bättre. Din lilla tjej ska så klart inte skärmas av från"obehagligheter" och att livet går upp och ned, men det är inte hennes kris att behöva ta sig igenom och mår hon dåligt av det så är det ju ingen lyckad situation.  

  • LFF

    Det är klart att dottern märker att pappa inte mår bra även om han tror att han inte visar det (Det är som de som säger att barnen inte märker att mamma och pappa bråkar eller inte trivs under samma tak bara för att de spelar när barnen är där).

    Jag tror absolut att det vore bra med en tid med vh istället men där han kan ha dottern mer om han mår bra.

    Varför har han slutat med sin medicin? Vad har han för plan för att må bättre?

Svar på tråden Min dotter mår inte bra