• Anonym (?)

Någon som har barn med medelsvår autism, hur är de som äldre?

Finns det någon här som har äldre barn med medelsvår autism och kan berätta hur livet ser ut för dem? Det som jag undrar är mest om barnen kan klara sig själva i och efter skolan, om de förväntas kunna jobba och ha ett någorlunda normalt liv osv. Ingen utvecklingsstörning utan "bara" autism. Förstår att "medelsvår" kan betyda olika hos olika barn men skulle ändå vara bra att veta vad andra har för erfarenhet. 

• Svar på tråden Någon som har barn med medelsvår autism, hur är de som äldre?
  • Anonym (........)

Ganska oklart vad du menar med medelsvår. Alla jag känner med autism har ett normalt liv, jobb etc. 

• Anonym (Syster)

Min vuxna bror har autism och en lättare utvecklingsstörning, jag skulle säga att hans autism är medelsvår men jag är inte läkare.

Han bor själv i en vanlig lägenhet med sina katter och det funkar jättebra. Han har boendestöd tre gånger i veckan, godman, daglig verksamhet och får pengar från försäkringskassan (aktivitetsersättning)

Han gick i vanlig klass i ettan och en liten specialklass (som följde vanliga skolans läroplan) i tvåan och trean. Det fungerade inte alls, han grät konstant, han kunde bryta ihop över tio gånger om dagen, han var aldrig aggressiv eller utåtagerande, bara ledsen. Då han började särskolan vände allt och han blev gladare och lärde sig saker.

Svar på tråden Någon som har barn med medelsvår autism, hur är de som äldre?