Är jag orolig så ringer jag 1177 och blir då alltid hänvisad till någon form av vård. Är det inte akut, så googlar jag, läser på och pratar med vänner och bekanta.
En gång har jag vänt mig till familjeliv och det var när jag efter två besök hos läkaren fått bekräftat eventuell astma, men sedan ingen åtgärd gjorts eftersom barnet var "för litet" för astmamedicin, vilket jag ställde mig frågande till, och heller inte kunde hitta något på nätet om. Efter första svaret att ett barn inte kunde vara för litet för astmamedicin, så fortsatte jag att bråka med primärvården i 8 timmar till, tills vi körde till akuten, där läkaren dumförklarade primärvården och vårt barn blev inlagt i två dygn pga syrebrist. Till akuten hade jag förvisso åkt i alla fall, utan familjeliv, eftersom barnets andning blev värre, men jag kunde bara inte förstå hur ett barn kunde vara för litet för astmamedicin och skrev därför och frågade eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle trycka mer på när samma läkare vid två besök svarade att det inte fanns medicin för så små barn.