• Anonym (Hopplöst)

Pappan ljuger om sitt missbruk, vet inte vad jag ska göra för att skydda vår son.

Slutar en tillfrisknande alkoholist ljuga om spriten?

Jag har en 2.5 årig son med en man som jag lämnat för att han dricker på ett livsfarligt sätt. Han erkänner aldrig att han druckit om han så står med en hela (halvdrucken) spritflaska i handen.

Förra sommaren då sonen var 1.5 år och jag flyttat ut med barnen så drack han sig stupfull ensam med sonen flera gånger, bl.a ute i kollektivtrafiken och ensam hemma med min äldre son, som berättat att pappan ramlat omkull med lilla sonen i famnen. Efter det har jag krävt att nån ska vara med honom vid umgänge och senare krävt att han ska blåsa i en alkomätare för att han ska få träffa sonen.

Han har i större delen av sitt liv skickligt döljt sina problem för familj och omgivning och jag har istället blivit anklagad för att vara en överorolig mamma.

I höstas gick han en behandling för sitt missbruk och nu på eftervård. Han hävdar att behandlingen hjälpt honom att kunna dricka måttligt. Men i januari var han inblandad i en misshandel och hamnade på akuten, stupfull. Han ljög om att han var nykter vid incidenten till hans behandlare. Under våren avbokade han i sista stund umgänge med sonen flera gånger och jag tror han inte blåste rent. I sommar så eldade han upp sin lägenhet, en brand som startade i sängen, och totalförstörde hans lägenhet. Han hävdar elfel men han sängröker ofta när han är packad så jag tror risken är stor att han var full och vårdslös. När han kom in till akuten med rökskador så visade blodprov på så höga värden alkohol att de skickade en orosanmälan om vår son till socialen. Vi hade ett möte där då jag sa att jag inte vill lämna sonen ensam till honom om han inte lämnar prover på långvarig nykterhet. Dessa prover verkar han dock inte vilja eller få ta via sjukvården och socialen lade ner utredningen. Han hävdar att det var för att de inte är oroliga över hans drickande medan jag tror att det var för att jag lovat att inte lämna sonen till honom om inte jag är säker på att sonen är trygg.

I juli kom han till umgänge, luktade sprit och hade "glömt" alkomätaren så jag bad honom gå, så sorgset för sonen som blev besviken.

Nu har vi varit på samarbetssamtal. Där ljög han om att han bara varit full med sonen en gång, han bagateliserade branden och ljög om att han skulle kommit full till umgänge. Han sa att han inte har problem med drickandet längre för att behandlingen hjälpt honom att få kontroll. Det verkade som att mannen i samtalsstödet sympatiserade med honom och menade att jag borde lita på att pappan har kontroll om han säger det. Men hur kan man lita på en person som konsekvent ljuger om sitt alkoholbruk? Om en person verkligen har fått hjälp och förändrat sitt beteende, varför fortsätter man då ljuga? Är inte just ansvarstagandet för ens handlingar en viktig del av tillfrisknandet? Jag vet att han kan charma och dölja skickligt för det har han gjort hela sitt liv med framgång. Jag känner mig tvekan till samtalsstödjarens kompetens när han säger att jag ska ta en alkoholists ord för sanning och riskera att vårt barn hamnar i livsfara. Var tog barnperspektivet vägen? Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Har senaste året gjort allt jag kunnat för att möjliggöra umgänge genom att själv vara med, köpa alkomätare, kollat när han blåser, skjutsa sonen långt till hans farmor över helgen. Men jag är trött på att ha allt ansvar, och dessutom bli anklagad för att utan skäl hindra honom att vara ensam med sonen. Jag känner att jag sitter fast i en rävsax där jag å ena sidan har ansvar att skydda vår son samtidigt som jag inte orkar ta ansvar för hans pappas nykterhet. Den hjälp jag hoppats på från social och samtalsstödjare verkar ju utebli och situationen känns hopplös. Har någon nån konkret erfarenhet att dela eller råd att ge. Hur ska jag hantera situationen?

• Svar på tråden Pappan ljuger om sitt missbruk, vet inte vad jag ska göra för att skydda vår son.
  • Anonym (Liknande)

Liknande situation jag med och tar emot tankar och tips.

Jag kontaktade socialtjänsten, gjorde själv en orosanmälan. Deras pappa hade också betett sig i skolan dom informerade mig om händelseförlopp och åtgärder, bad dom gör en orosanmälan och dom blev typ förvånade av min begäran.

Han körde påverkad med barnen i bilen, blev stoppad och blev av med körkort i 1 år.

Soc utredning lades ner med motivation att jag är en tillräknelig förälder. Hur länge ska man vara det när man inte kan nej umgänge men samtidigt måste leva med stressen o oron över att i princip ha att göra med ett tredje barn?

• Anonym (D)

Jag vet tyvärr precis hur de känns..har en son på med en missbrukare som missbrukar både alkohol o narkotika! Under graviditeten så kom han bara när han behövde pengar lr sova ut, sen när pojken föddes så började helvetet, misshandel, anklagelser, försök att skada pojken som jag skyddade med min kropp, jag vet inte hur många ggr han har kommit full lr påverkad av narkotika och sakt att han är nykter, Jag o min son har gått genom ett helvete med han! Soc blev inblandad när jag gjorde en polisanmälan. Efteråt lova han att aldrig slå lr skada,dricka lr nåt...jaa de höll 3 dagar... jag litade på hans ord och gav honom massa chanser men de va poänglöst, allt va en lögn, lita inte på hans ord! De är bara ord som han vet du vill höra för han ska få som han vill! idag har jag full vårdnad av barnet och ingen umgänge med pappa! Finns ingen chans att han får träffa barnet mer! mitt råd till dig är att aldrig aldrig lämna ditt barn med honom ensam! Lämna inte ens barnet med nån i hans familj för han kan ta honom! Gör allt för att få full vårdnad om du inte har de! Ring polisen när de behövs! Gör allt för ditt barns bästa! Och i sånna här fall så är de bästa att pappan o barnet inte har nån kontakt!

• Anonym (Hopplöst)

Ja, det känns som de uppmuntrar medberoende när det lägger så mycket ansvar på den som inte missbrukar. På mötet var det mer fokus på min oro och att jag har någon slags skyldighet att vara med vid umgänge och kolla alkomätare just p.g.a min oro. Det fanns inget fokus på honom, hans missbruk och vad han behöver göra för att vara en fungerande vårdgivare. Det känns som dubbel bestraffning. Jag går på mina knän som ensamstående utan avlastning men ändå förväntas jag vara "barnvakt" åt barnets pappa! Hur länge orkar man det för en man som dessutom har en historia av att vara aggressiv och hotfull mot mig på fyllan?

• Anonym (Hopplöst)

Anonym D :

Fy vilken du har haft det tufft! Det är solklart i ditt fall att du inte ska gå med på ungänge och ingen (tror jag) skulle tycka att du gjorde fel som satte den gränsen. I synnerhet p.g.a den fysiska misshandeln. Är glad att du är fri från den hemska situationen. Bra jobbat!

Det är svårt här för när han är nykter är han fin med sonen. Riktigt fin. Men jag förstår att han ändå är farlig för att han inte kan kontrollera när han dricker och då blir han farlig för både sig själv och andra. Men ingen som möter honom nykter tror att han har något problem, han säljer in sig som den ansvarsfulla pappan så väl när fasaden är uppe. Men på 5minuter har jag sett honom halsa i sig en flaska sprit, inom 15 minuter är han omdömmeslös , agressiv och bråkig. En annan människa. När jag tog mig och barnen ur den situationen så var det en otrolig befrielse att slippa vara otrygg och rädd. Tanken på att lämna vår 2.5åring i den miljön, utan mig eller nån annan person som trygghet känns helt otänkbart.

• Anonym (Lynna)

Om jag var du skulle jag nog kontakta en rådgivare jurist/advokat för att få rådgivning om hur du kan få egen vårdnad, fast vet inte riktigt om det är rätt väg att gå. Annars skulle jag kontakta en alkoholrådgivningare för anhöriga och hoppas på hjälp via dem. I min kommun så finns det en anhörighetsenhet hos kommunen som man får komma gratis till, de är super bra och har mycket kunskap!

• Anonym (D)

Anonym (hopplöst)

Tack, den känslan att vara fri från allt är obeskrivlig!

Förstår vad du menar, min ex kunde göra samma sak, vara hur trevlig som helst när han väl va nykter men de varade aldrig länge och man börjar tänka att de kanske finns hopp men man lär sig väldigt snabbt att de inte finns, eller dom dagar han använde pojken som ursäket för att komma o dök upp o luktade bara sprit, tittade på mig och tyckte att jag behövde lite färg i ansiktet o började svänga med knytnävar...och soc frågad även en gång om han är så svår eftersom han va ju så himla trevlig under deras samtal...och där satt hon med alla papper i handen från polisen om ett antal misshandel plus sån han gjorde med/mot andra när han inte ens va i min närhet...

Jag hoppas för din o ditt barns skull att du håller dig stark! Även när de är nästan omöjligt! Va smart! Tänk bara på dig o barna! Hade han viljat vara en del av barnets liv så hade han aldrig rört flaskan! Du är den ända som kan skydda ditt barn! Stå på dig! Styrke kramar till dig!

• Anonym (Bryt kontakten helt!)

Du måste bryta kontakten helt, ända sättet som möjliggör en förändring. Förhoppningsvis kommer han på vad han går miste om och blir nykter helt och hållet.

Har en del erfarenhet då min pappa var alkolist och drogmissbrukare när jag växte upp. Har bara tagit skada av att han kom in och ut ur bilden under min uppväxt. Hade varit bättre om min mamma satt ner foten tidigt och låtit han komma tillbaka när han blivit nykter. Var nog 14 år när han väl blev nykter efter ett fängelsestraff, har tagit år för mig att släppa in han igen och nu är våran relation bra. Men hans beteende förut har ändå satt sina spår hos mig!

Hade garanter mått bättre utan han helt och hållet under tiden han missbrukade.

• Anonym (H)
    Anonym (Bryt kontakten helt!) skrev 2017-08-30 02:36:37 följande:
    Du måste bryta kontakten helt, ända sättet som möjliggör en förändring. Förhoppningsvis kommer han på vad han går miste om och blir nykter helt och hållet.
    Har en del erfarenhet då min pappa var alkolist och drogmissbrukare när jag växte upp. Har bara tagit skada av att han kom in och ut ur bilden under min uppväxt. Hade varit bättre om min mamma satt ner foten tidigt och låtit han komma tillbaka när han blivit nykter. Var nog 14 år när han väl blev nykter efter ett fängelsestraff, har tagit år för mig att släppa in han igen och nu är våran relation bra. Men hans beteende förut har ändå satt sina spår hos mig!
    Håller med
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Lynna) skrev 2017-08-29 22:22:21 följande:

Om jag var du skulle jag nog kontakta en rådgivare jurist/advokat för att få rådgivning om hur du kan få egen vårdnad, fast vet inte riktigt om det är rätt väg att gå. Annars skulle jag kontakta en alkoholrådgivningare för anhöriga och hoppas på hjälp via dem. I min kommun så finns det en anhörighetsenhet hos kommunen som man får komma gratis till, de är super bra och har mycket kunskap!

Jag har tänkt på att söka ensam vårdnad, men ville se om hand behandling i höstas skulle hjälpa. Var rädd att det skulle dra undan mattan för honom och då skulle jag få skulden om hans behandling misslyckades. Situationen är annorlunda nu. Han säger att behandlingen hjälpt men han ljuger fortfarande om problemen. Känns som det kanske är dags att söka ensam vårdnad, men det kan vara svårt att få det har jag hört.
    Har gått på anhörigbehandling i en vecka på hans behandlingsställe. Hjälpte mig mycket. Framförallt var det skönt att förstå att jag inte är galen och inbillar mig allt, som han gärna vill få mig att tro. Men jag ska söka ytterligare hjälp och stöd, behöver det, tack för tipset.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (D) skrev 2017-08-29 22:50:03 följande:

Anonym (hopplöst)

Tack, den känslan att vara fri från allt är obeskrivlig!

Förstår vad du menar, min ex kunde göra samma sak, vara hur trevlig som helst när han väl va nykter men de varade aldrig länge och man börjar tänka att de kanske finns hopp men man lär sig väldigt snabbt att de inte finns, eller dom dagar han använde pojken som ursäket för att komma o dök upp o luktade bara sprit, tittade på mig och tyckte att jag behövde lite färg i ansiktet o började svänga med knytnävar...och soc frågad även en gång om han är så svår eftersom han va ju så himla trevlig under deras samtal...och där satt hon med alla papper i handen från polisen om ett antal misshandel plus sån han gjorde med/mot andra när han inte ens va i min närhet...

Jag hoppas för din o ditt barns skull att du håller dig stark! Även när de är nästan omöjligt! Va smart! Tänk bara på dig o barna! Hade han viljat vara en del av barnets liv så hade han aldrig rört flaskan! Du är den ända som kan skydda ditt barn! Stå på dig! Styrke kramar till dig!

Ja, det är nått visst men att få leva i ett hem utan rädsla. Att det går veckor, månader utan att en bråkig karl kommer hem och gör livet svårt för en och barnen.
    Låter bekant att myndighetspersoner tvekar när de blir charmade. De är väl människan som finns där bakom kompetensen som brister. Och det finns nog en föreställning om att missbrukare och misshandlare ska vara eller se ut på ett särskilt sätt, det kanske gör folk trygga att tänka så. Men att göra det med polisrapporten i handen är ändå helt hårresande..
    Jag har ju tagit oss ur situationen så det är bra. Men just umgängesbiten är svår. Är kanske för angelägen om att de ska ses och hamnar i en osunt ansvarstagande ställning för att det ska ske. Måste fundera på det.
    Tack för stödet!
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Bryt kontakten helt!) skrev 2017-08-30 02:36:37 följande:

De flesta som jag pratat med som själva har vuxit upp med missbrukande föräldrar har varit tydliga med att det är bättre att bryta helt. Jag tar verkligen det till mig. Eftersom jag har haft en helt underbar pappa själv, så tror jag att jag måste kämpa för den. Men min pappa svek och missbrukade ju aldrig, så hur mycket jag än vill att min sons pappa ska vara sån så är det ju inte så.
    Jag fattar det med hjärnan, men hjärtat hänger inte med. Det är så sorgligt.

Har tänkt mycket på att jag måste vara smart nu när sonen är så liten att han inte förstår så mycket, så han inte behöver lida av situationen så mycket sedan.

Det är sorgligt att du lidit av din pappas missbruk och att behöva leva med att han kom in och ut. Ändå hoppfullt att ni har en bra relation nu. Om jag bryter nu så finns ändå hoppet kvar för framtiden.

• Anonym (Bryt kontakten helt!)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2017-08-30 12:18:08 följande:

De flesta som jag pratat med som själva har vuxit upp med missbrukande föräldrar har varit tydliga med att det är bättre att bryta helt. Jag tar verkligen det till mig. Eftersom jag har haft en helt underbar pappa själv, så tror jag att jag måste kämpa för den. Men min pappa svek och missbrukade ju aldrig, så hur mycket jag än vill att min sons pappa ska vara sån så är det ju inte så.

Jag fattar det med hjärnan, men hjärtat hänger inte med. Det är så sorgligt.

Har tänkt mycket på att jag måste vara smart nu när sonen är så liten att han inte förstår så mycket, så han inte behöver lida av situationen så mycket sedan.

Det är sorgligt att du lidit av din pappas missbruk och att behöva leva med att han kom in och ut. Ändå hoppfullt att ni har en bra relation nu. Om jag bryter nu så finns ändå hoppet kvar för framtiden.

Förstår dig att man gärna vill ha pappan där. Är själv gravid nu och fadern använder sig av droger. Har varit väldigt strikt med att han måste sluta innan barnet är här, annars får han inte va en del. Kan ibland känna mig elak men vet att jag måste. Bästa för barnets skull i slutändan.

Du måste va stark för din sons skull. önskar er all lycka med allt!
Svar på tråden Pappan ljuger om sitt missbruk, vet inte vad jag ska göra för att skydda vår son.