Deb123 skrev 2017-08-30 23:00:15 följande:
De va de jag kom på för att de va de senaste jag läste ;) va väldigt svårt att förstå vad du gjorde i den tråden faktiskt
När du säger att man ska tänka sig in i andras situationer. Menar du att man först ska ursäkta sig för att blinda människor inte kommer kunna läsa dehär och att man hela tiden ska tänka på andra innan man yttrar sig. Till exempel
Ett billigt hårinpacknings tips är att blanda Kokosnötsolja med olivolja, massera in i hårbotten och sitta under en fön OBS gäller ej personer utan hår, Inte kan ta sig till en matbutik, inte äger en fön, som inte tål ingredienserna, inte har tid, inte har fingertoppar, inte har en svår sjukdom så huvudet bränns så fort de kommer i kontakt med något osvosv. Eller skulle du vilja formulera?
Alltså, TS i den tråden (Linda5) uttryckte ju själv att hon var oförestående inför att folk inte trodde henne när hennes matkassa ligger så lågt. Jag har läst det många gånger, och hon undviker konsekvent (fram till den tråden) att förklara varför, även när folk ber henne. Hon hade lätt kunnat bekänna att huvvuddelen av hennes familj mat består av deras egen jakt, fiske och taillvaratagning av vad naturen ger. ENKELT, men hon har hittills "vägrat" (eller bara inte uppfattat att folk vill ha en förklaring). Hon har istället (som jag skrev även i hennes tråd) förespeglat det som att hon "gör som alla andra" det vill säga handlar i affärer. Så klart är det orimligt och ingen tror henne, men det har hon alltså inte fattat.
Ja, jag "called her out" på det i hennes tråd, för att hon själv uttryckte att hon var oförståendes. Och jag berömde initivativet till en tråd där hon, jag och alla andra som vet något om saken, hur mycket eller lite det än vara må, kan dela med oss av kunskap och erfarenheter. hade hon inte skrivit "
Har flera gånger blivit ifrågasatt när jag skrivit om billiga matkonton", så hade jag så klart inte heller förklara varför (vilket, btw, inte var gnäll, heller, utan en förklaring till en som uppenbart inte fattat)
Att sen andra klagar på mig kan jag faktikst inte göra något åt, men jag tycker det är höjden av komik att klaga på att andra klagar. OM mitt inlägg hade lästs igenom, reflekterats över och förståts, så hade allt "gnäll" slutat exakt där - vid mitt första inlägg.
Självklart ska tid, rum och ämne avgöra hur mycket hänsyn man tar och till vem. En blind kan absolut läsa på FL, så det ser jag inga problem med att ignora (även blinda har hjälpmedel för att vara självständiga), men om du går in i en tråd och kallar alla som har andra prioriteringar, livsstil eller intressen än du och kallar dem dumma i huvdet för att de inte är som du, så är det respektlöst och hänsynslöst. Ödmjukhet inför andras situationer är ju inte att lägga sig platt för dem, utan att uppmärksamma dem och ge råd, inte kommendera. Se skillnaden mellan:
"Du är en idiot som inte plockar bär varje lördag"
och
"Jag förstår att ni har ont om tid och tillfällen, men ni kanske kan hitta en lördig i september då ni kan åka ut och plocka bär? Det är mysigt att ha med ungarna och lite mackor och varm choklad ut i skogen."
Tyvärr är det många som väljer att ta det översta exemplet, vilket väl ligger i vår natur, eftersom vi anser att vårt egna val är det självklara valet (och igen, det är där ödmjukheten och förmågan att sätta sig in i andras situatioenr kommer in - försöka att inte se sitt egna som självklara)
varför förklarar jag det här? Det är ju självklart att du redan fattar detta.....