Anhörig / medberoende till ADHD/ADD/AS?
Hej,
Finns det några "levande" trådar i detta ämne? Finns mycket bra att läsa, men om man vill diskutera med någon är trådarna flera år gamla. Letar efter människor att diskutera med och som lever i en relation, gärna med barn, där den ena eller båda parterna har en diagnostiserad eller misstänkt ADD/ADHA/AS eller liknande svårigheter.
Ser att många skriver om att man inte ska ta ansvar för, tjata på eller täcka upp för de svårigheter som partnern med svårigheter har. Att man ska låta dem själva ta konsekvenserna och att den varken vill eller förväntar sig att man ska "hjälpa" dem med sina svårigheter. Vare sig det är det sociala, beteenden som ilska eller att "komma igång" med att göra det som krävs för att komma igång och jobba eller hjälpa till med vardagssysslor. Man ska inte bli en "mamma" till sin partner helt enkelt.
Men om man själv har problem med att känna för mycket omsorg, har ett behov av att ta om hand och har ett medberoendebeteende, dvs täcker upp för partnern hela tiden så den inte ska hamna i trubbel av något slag. Hur gör ni utan att gå under själva?
Är också intresserad av att höra vuxna med dessa svårigheter diagnoserna medför, hur har ni det hemma med er partner, hur löser ni det? har en diagnos hjälpt er och på vilket sätt? Jag förstår att några "skyller på" diagnosen för att slippa hjälpa till och för att få bete sig allmänt illa medan andra inser att det är "på grund av" diagnosen och accepterar det på ett annat sätt än att bara verka dryga och skylla ifrån sig. Förstår ni vad jag menar?
Finns det en tråd redan så ber jag om ursäkt, annars vill jag gärna diskutera detta här!