Språkutredning
Är det någon som vet hur en "omfattande språklig utredning" hos logoped innebär? Vad är det som ska göras? Hur lång tid tar det?
Tacksam för svar! :)
Är det någon som vet hur en "omfattande språklig utredning" hos logoped innebär? Vad är det som ska göras? Hur lång tid tar det?
Tacksam för svar! :)
Någon? ????
Det min dotter fick göra hos logopeden var att titta på olika bilder/bildserier. Logopeden ställde sen frågor om bilden som hon skulle svara på. Var både grammatik och uttal hon kollade på det viset. Beroende på ålder så ska de få ett visst antal rätt.
Det min dotter fick göra hos logopeden var att titta på olika bilder/bildserier. Logopeden ställde sen frågor om bilden som hon skulle svara på. Var både grammatik och uttal hon kollade på det viset. Beroende på ålder så ska de få ett visst antal rätt.
Undrar jag med
Det innebär att man tittar på barnets språkproduktion (dvs uttal, ordförråd, ordframplockningsförmåga, grammatik, berättande) och språkförtåelse (både i fråga om ord och grammatik, men även mängd språklig info man kan bearbeta). Det brukar även ingå att man tittar övergripande på samspel och hur det sociala fungerar i testsituation.
Syftet är att få fram om barnet har en språkstörning och i så fall vilken typ. Ibland kollar vi också på läs- och skrivförmåga, om frågeställningen är dyslexi.
Förmodligen kommer barnet få berätta till, benämna och peka på en del bilder och bildserier. Men även prata fritt i lite mer spontant samtal, småprat. Det brukar vara ganska lekfullt och avslappnat, så det är inget att oroa sig för :)
Hoppas det besvarar din fråga!