• Anonym (:s)

Gynekologiskt ultraljud hjälp!

Jag var hos gynekologen och gjorde ett ultraljud, hen kunde inte se mina äggstockar /äggblåsorna. Tycker det är väldigt märkligt. Betyder det att jag inte har några ägg kvar /är i klimakteriet? Tacksam om någon kan svara på detta

• Svar på tråden Gynekologiskt ultraljud hjälp!
  • EpicNurse

Ju äldre man blir desto svårare blir det att se äggstockarna för dom blir mindre och mindre. Ibland är det även svårt att se på kvinnor i 20-30 årsåldern. Det betyder inte att man är i klimakteriet. Det är inget konstigt att inte hitta äggstockarna med ultraljud.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    EpicNurse skrev 2017-08-31 10:20:31 följande:

Ju äldre man blir desto svårare blir det att se äggstockarna för dom blir mindre och mindre. Ibland är det även svårt att se på kvinnor i 20-30 årsåldern. Det betyder inte att man är i klimakteriet. Det är inget konstigt att inte hitta äggstockarna med ultraljud.

Vad beror det på att det är svårt att se på unga kvinnor?
  • EpicNurse
    Anonym (:s) skrev 2017-08-31 10:40:26 följande:

Vad beror det på att det är svårt att se på unga kvinnor?

Lite olika! Ibland ligger dom mer bakom livmodern, ibland är ul-apparaten för dålig, ibland är den som utför ultraljudet inte tillräckligt bra på ul.
    EpicNurse skrev 2017-08-31 11:23:50 följande:

Lite olika! Ibland ligger dom mer bakom livmodern, ibland är ul-apparaten för dålig, ibland är den som utför ultraljudet inte tillräckligt bra på ul.

Okej när jag gjorde ultraljud en annan gång såg jag mina äggstockar på skärmen men då såg det ut som att jag bara hade 5 äggblåsor?? Jag är i 20 årsåldern
  • EpicNurse
    Anonym (:s) skrev 2017-08-31 11:27:51 följande:

Okej när jag gjorde ultraljud en annan gång såg jag mina äggstockar på skärmen men då såg det ut som att jag bara hade 5 äggblåsor?? Jag är i 20 årsåldern

Då var det antagligen bara så att den som gjorde ultraljudet inte var så erfaren.

Men 5 äggblåsor är ju inget konstigt. Huvudsaken är att man har en som är ledande och kommer släppa ett ägg. Man har ju bara ett par stycken som mognar varje månad, så man ser inte alla ägg man har utan bara ett fåtal varav en eller två kommer att släppas vid ägglossningen.
    EpicNurse skrev 2017-08-31 13:30:22 följande:

Då var det antagligen bara så att den som gjorde ultraljudet inte var så erfaren.

Men 5 äggblåsor är ju inget konstigt. Huvudsaken är att man har en som är ledande och kommer släppa ett ägg. Man har ju bara ett par stycken som mognar varje månad, så man ser inte alla ägg man har utan bara ett fåtal varav en eller två kommer att släppas vid ägglossningen.

Okej. Blev orolig för jag trodde att jag bara har 5 äggblåsor o äggstockarna
    Anonym (:s) skrev 2017-08-31 13:51:58 följande:

i äggstockarna *
  • Anonym (Nåja)
    Anonym (:s) skrev 2017-08-31 13:51:58 följande:
    Det var just denna månaden du hade det varav 1-2 släpper ägg. Nästa månad kanske du har 10 äggblåsor synliga eller 3. I regel släpper dock oftast bara ett ägg och de andra äggblåsorna tillbakabildas.
    Anonym (Nåja) skrev 2017-08-31 18:15:19 följande:

Det var just denna månaden du hade det varav 1-2 släpper ägg. Nästa månad kanske du har 10 äggblåsor synliga eller 3. I regel släpper dock oftast bara ett ägg och de andra äggblåsorna tillbakabildas.

Jag trodde man kunde se alla äggblåsor man har hela tiden i äggstockarna
  • EpicNurse
    Anonym (Nåja) skrev 2017-08-31 18:15:19 följande:

Exakt så!
    EpicNurse skrev 2017-08-31 19:04:46 följande:

Exakt så!

Konstigt för läkare har sagt att jag har bra äggreserv det borde dom inte kunna se då om dom inte ser exakt alla ägganlag man har i äggstockarna
  • Anonym (Nåja)
    Anonym (:s) skrev 2017-08-31 18:24:20 följande:
    Jag trodde man kunde se alla äggblåsor man har hela tiden i äggstockarna
    Nej, man släpper ca 400 ägg under ens livstid så det vore helt omöjligt. Ett visst antal äggblåsor växer på sig litegrann varje månad. Resten är osynliga. Gör man VUL precis före ägglossningen ser man en eller möjligen två stora äggblåsor och det är den/dom som släpper ägg just den månaden. Gör man IVF gör man via mediciner så att alla äggblåsor man har just den månaden växer på sig och får mogna ägg som man sen plockar ut.
Svar på tråden Gynekologiskt ultraljud hjälp!