• Anonym (orolig mamma)

Någon kunnig om blodstatus?

Min dotter tog idag prov på blodstatus för att endel påpekat att hon är blek och haft lite blåmärken . Läkaren misstänkte inget utan tyckte hon såg frisk o pigg ut men beställde ändå proverna för att lugna mig.

Jag blev inte lugnare!

Vad jag läst mig till verkar hon ha anemi och det vet jag ju att barn kan få, men de vita blodkropparna var låga och detta oroar mig.

Jag mår illa av oro. Läste hennes journal på mina vårdkontakter och läkaren har inte tittat på svaren än.

Hon hade 3.2 x10e9/L och referensvärdet låg på 5.0-15.0. Vad kan det bero på?
    Hon har vart förkyld men är frisk nu, annars inget.

• Svar på tråden Någon kunnig om blodstatus?
  • Anonym (Vanligt)

Det är jättevanligt att barn blir lite låga i sina vita blodkroppar i samband med och efter virusinfektioner så det behöver inte betyda något.

Om hon har anemi, alltså lågt hb, så förutsätter jag att man tänker utreda/behandla och följa upp det och då får man kolla om de vita också.

Hade hon normala trombocyter? Och hur lågt var hb?

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Vanligt) skrev 2017-08-31 18:36:01 följande:

Det är jättevanligt att barn blir lite låga i sina vita blodkroppar i samband med och efter virusinfektioner så det behöver inte betyda något.

Om hon har anemi, alltså lågt hb, så förutsätter jag att man tänker utreda/behandla och följa upp det och då får man kolla om de vita också.

Hade hon normala trombocyter? Och hur lågt var hb?

Hb ligger på 111, inom referens men jag vet ju att det är rätt lågt, trombocyterna ligger på 358 x10e9/L. Alltså lite högre men det kan bero på att hon inte druckigt något knappt innan proven togs eller på hela morgonen/natten.

Av 7 värden va bara 2 inom referens, men det verkar som de andra som var lite  lägre eller högre bara ofta har samband med anemi läste jag.

Blir galen av oro på det här, men också fundersam om hon kan tänkas på gluten trots blodprovet visade nej. För jag har själv det och vet att det inte alltid syns på proverna.
  • Anonym (orolig mamma)

Gluten hade dock inte varit något problem, hon gillar glutenfri mat. Det är leukemi jag oroar mig för.

• Anonym (Vanligt)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2017-08-31 18:49:32 följande:

Hb ligger på 111, inom referens men jag vet ju att det är rätt lågt, trombocyterna ligger på 358 x10e9/L. Alltså lite högre men det kan bero på att hon inte druckigt något knappt innan proven togs eller på hela morgonen/natten.

Av 7 värden va bara 2 inom referens, men det verkar som de andra som var lite  lägre eller högre bara ofta har samband med anemi läste jag.

Blir galen av oro på det här, men också fundersam om hon kan tänkas på gluten trots blodprovet visade nej. För jag har själv det och vet att det inte alltid syns på proverna.

Vid en infektion/förkylning kan hb pressas lite o trombocyterna stiga lätt. Det är bra att de ligger på 358, då beror ju inte blåmärkena på det i alla fall.

Jag hade inte varit så orolig men jag märker att du är det,boka en telefontid.

Transglutaminasak är ändå ett bra prov för celiaki, så länge hon växer bra o har neg Transglutaminasak så blir det ingen skopi, inte på min klinik iaf.

Lycka till!
  • Anonym (Vanligt)

Och hur gammal är hon? Hb har olika normalvärden de första åren i livet.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Vanligt) skrev 2017-08-31 19:06:09 följande:

Och hur gammal är hon? Hb har olika normalvärden de första åren i livet.

Hon är 3 år hon växer som hon ska och har gått upp bra i vikt, 1,5 kg sedan februari.
    Så jag antar väl egentligen att provet om gluten stämmer annars borde hon kanske inte växa så.

Jag hade själv anemi som bebis, vid 4 månaders ålder, jag vet inte vad det berodde på men gick ju över. För då hade jag ju inte börjat äta gluten .
  • Anonym (Vanligt)

Som sagt, jag känner mig inte ett dugg orolig.

Ibland blir det en massa rött i labblistan utan att det är farligt. Men prata med läkaren som har hela bilden.

(anemi vid några månaders ålder är extremt vanligt eftersom bebisen bryter ner sitt fosterhb o måste göra massa nya blodkroppar så att du hade det hänger nog inte ihop med något.)

Kram till dig o dottern!

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Vanligt) skrev 2017-08-31 20:49:10 följande:

Som sagt, jag känner mig inte ett dugg orolig.

Ibland blir det en massa rött i labblistan utan att det är farligt. Men prata med läkaren som har hela bilden.

(anemi vid några månaders ålder är extremt vanligt eftersom bebisen bryter ner sitt fosterhb o måste göra massa nya blodkroppar så att du hade det hänger nog inte ihop med något.)

Kram till dig o dottern!

Tack snälla du för att du lugnat mig en hel del!
  • Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2017-08-31 18:50:48 följande:

Gluten hade dock inte varit något problem, hon gillar glutenfri mat. Det är leukemi jag oroar mig för.

Leukemi kan du släppa oron över, då är lpk (vita blodkroppar) alldeles för många <3
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-08-31 21:27:53 följande:

Leukemi kan du släppa oron över, då är lpk (vita blodkroppar) alldeles för många <3

Fast det är ju tyvärr inte sant. En del som får leukemidiagnos har istället väldigt låga vita, de är helt enkelt pena i alla cellinjer, och i benmärgen hittar man blaster.
  • Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym (Vanligt) skrev 2017-08-31 22:07:18 följande:

Fast det är ju tyvärr inte sant. En del som får leukemidiagnos har istället väldigt låga vita, de är helt enkelt pena i alla cellinjer, och i benmärgen hittar man blaster.

Ok, då får jag backa och be om ursäkt! (Och inse att jag behöver läsa på...)

Gäller detta även barn alltså?
  • Anonym (orolig mamma)

Usch....men trombocytvärdet brukar väl ändå vara lägre vid leukemi?

Nä jag hoppas verkligen det låga värdet beror på att hon vart förkyld i två veckor, visserligen frisk nu men snorade tills häromdagen. Puh....vad man ska nojja.

• Anonym (Vanligt)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2017-08-31 22:43:15 följande:

Usch....men trombocytvärdet brukar väl ändå vara lägre vid leukemi?

Nä jag hoppas verkligen det låga värdet beror på att hon vart förkyld i två veckor, visserligen frisk nu men snorade tills häromdagen. Puh....vad man ska nojja.

Jag tycker som sagt att blodbilden ser ut som efter en virusinfektion. Det är det vanliga.

De barn jag har träffat som haft låga vita i samband med leukemidiagnos har haft betydligt lägre än 3,5. Och mycket lägre hb och trombocyter än vad din dotter har. Förlåt att jag gjorde dig orolig igen. =( Ibland borde jag bara hålla klaffen.
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-08-31 22:42:26 följande:

Gäller detta även barn alltså?

Ja, tyvärr. Annars hade det varit lätt.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Vanligt) skrev 2017-09-01 06:43:26 följande:
    Jag tycker som sagt att blodbilden ser ut som efter en virusinfektion. Det är det vanliga.

De barn jag har träffat som haft låga vita i samband med leukemidiagnos har haft betydligt lägre än 3,5. Och mycket lägre hb och trombocyter än vad din dotter har. Förlåt att jag gjorde dig orolig igen. =( Ibland borde jag bara hålla klaffen.
    Jag är lite lätt hypokondrisk och när det kommer till ens barn tänker man inte alltid logiskt eller vettigt. Det är ju det värsta tänkbara att något skulle hända henne.

Jag hoppas det står på journalen att läkaren tittat igenom proven idag, men hon sa i onsdags hon skulle skriva ett brev nästa vecka. Nåja...jag tackar er båda för ni tagit er tid att ändå svara! Jag har blivit lugnare av era svar även om oron finns här.
  • Anonym (orolig mamma)

Jag måste bara fråga, om det är ok, referensintervallet som står jämte provsvaren, gäller det inte vuxna?

Hittade den här: www.lul.se/Global/Kunskapsbanken/Sjukv%C3%A5rd/PV%20laboratorieinformation/Metodbeskrivningar/AL13396-2%20Mb%20Blodstatus%20Flex%20.pdf

och enligt de värdena ligger hon inom referens på alla utom vita blodkroppar när jag tittar på hennes åldersgrupp.

Läkaren har inte läst provsvaren idag så antar det blir nästa vecka, trevlig helg

• Anonym (Vanligt)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2017-09-01 15:01:39 följande:

Jag måste bara fråga, om det är ok, referensintervallet som står jämte provsvaren, gäller det inte vuxna?

Hittade den här: www.lul.se/Global/Kunskapsbanken/Sjukv%C3%A5rd/PV%20laboratorieinformation/Metodbeskrivningar/AL13396-2%20Mb%20Blodstatus%20Flex%20.pdf

och enligt de värdena ligger hon inom referens på alla utom vita blodkroppar när jag tittar på hennes åldersgrupp.

Läkaren har inte läst provsvaren idag så antar det blir nästa vecka, trevlig helg

Referensvärdena kan variera en smula (inte mycket men lite) mellan olika lab om man använder olika analysmetoder.

I mitt landsting har vi åldersanpassade referensvärden på vissa prov men inte alla. Men det är också olika.

Åter igen, jag ser inget som avviker dramatiskt och som gör mig orolig.

Jag hoppas du kan njuta av helgen!
  • Oklok

Hej, mitt barn har haft en aggressiv form av leukemi.
    Vid vårt första besök på vårdcentralen konstaterade läkaren ett välmående barn och jag fick tjat till mig ett blodprov. Resultatet:

Lpk 9 (50%blaster)
    Hb 65
    Tpk 14

Man kan aldrig jämföra barn och deras prover, men vill bara visa att han hade riktigt dåliga värden när det handla om leukemi.

• Anonym (orolig mamma)
    Oklok skrev 2017-09-01 22:50:55 följande:

Hej, mitt barn har haft en aggressiv form av leukemi.
    Vid vårt första besök på vårdcentralen konstaterade läkaren ett välmående barn och jag fick tjat till mig ett blodprov. Resultatet:

Lpk 9 (50%blaster)
    Hb 65
    Tpk 14

Man kan aldrig jämföra barn och deras prover, men vill bara visa att han hade riktigt dåliga värden när det handla om leukemi.

Jag beklagar att ditt barn blev sjuk i leukemi, men hoppas hen idag mår bra <3

Tack för ditt svar, vet att man inte ska jämföra.
  • Oklok
    Anonym (orolig mamma) skrev 2017-09-02 16:59:36 följande:
    Jag beklagar att ditt barn blev sjuk i leukemi, men hoppas hen idag mår bra <3

Tack för ditt svar, vet att man inte ska jämföra.
    <3

Det var en riktig pers. Men han mår idag bra.

Hoppas ditt barn piggnar på sig snart!
Svar på tråden Någon kunnig om blodstatus?