• KMB

    Hur mycket får era tonåringar spela?

    Min 13-åriga son vill bara ligga med sin iPad. Han kan ligga med den från morgon till kväll. Jag vill begränsa användningen och speciellt spelandet till 2 timmar per dag/kväll men lyckas inte. Han blir jättearg när jag säger att nu måste du sluta, han svär, skriker och säger att jag är störig "du bestämmer inte över mig". Alla våra konflikter handlar främst om detta. Han är mycket envis och jag är nästan rädd att han kommer att slå mig om jag tar iPaden ifrån honom. . Jag har svårt att förstå att man som barn vill ligga stilla timme efter timme med spel/snapchat/youtube utan att röra på sig eller gå ut och träffa andra människor eller göra något annat. Själv blir jag rastlös och otålig av allt stillasittande..anser att det är ohälsosamt vilket jag även har sagt till honom. Jag har bara sonen varannan vecka efter en separation för fem år sedan. Den vecka sonen är hos mig vill jag att han ska trivas men jag vill inte heller curla. Nu säger min sambo att jag curlar för mycket och han blir irriterad på mig. Sambon är inte hemma mycket när sonen är här för han står inte ut med honom, de kommer inte överens längre. Anser att sonen ska hjälpa till mer hemma. Sambon får mig att känna mig som en dålig förälder. Jag brukar försöka få sonen att hjälpa till t ex att handla middagsmat, hjälpa till med middagen, bädda, hämta tvätt i tvättstugan. Allt detta kräver väldigt mycket tjat. Hur gör ni? Hur sätter man tydliga gränser?
    Vi har precis köpt ett fritidshus men sonen vägrar följa med dit vilket gör att jag också måste stanna i stan med honom. Jag har sagt att han får ta med kompisar dit men han påstår att ingen vill följa med. Sambon åker nu till fritidshuset själv på helgerna... Curlar jag?


    Kristina Bäck
  • Svar på tråden Hur mycket får era tonåringar spela?
  • Carambolan

    Jag tänker att du kanske kan jobba med mer direkta konsekvenser. Tvättar han inte sina kläder utan att du tjatar? Nähä, då får han väl gå i lortiga kläder till skolan. Hjälper han inte till att laga middag? Då får han väl vara hungrig. Vill han inte följa med till landstället? Synd, det är dit ni handlar mat och fredagsmys.

    Det enda jag tycker att man inte ska tumma på och köra "skyll dig själv" på ett så stort barn är att gå till skolan, dit ska man vare sig man vill eller inte.

  • pinky22

    Det låter som att han är sur över något annat?
    Kan det vara så ??
    Han kanske i grunden behöver prata om något annat som besvärar honom ??
    Att ni separerat?
    Eller något som sker i skolan som han mår dåligt över?
    Försök fråga honom om det är något i hans liv som han vill prata om som känns jobbigt.
    Tonåringar kan ju må dåligt över saker utan att de vill berätta något.

  • pinky22

    När jag som ung var "jobbig" mot min far så handlade det ALDRIG om min far utan om saker som jag upplevde jobbiga i mitt liv.
    Men han fick liksom bli den som fick det över sig.
    För det är ju ofta så i familjer.
    Den som står en närmast får ofta ta smällarna.

    Jag tror det är något som han mår dåligt över.
    Annars hade han väl gillat att åka med till landet och velat gå ut osv.
    Det är sådant man gör när man mår bra.
    När man mår dåligt vill man oftast bara ligga i sängen och hålla på med datorn eller tv:n.

    Även om han inte vill prata första gången, så kan du testa en till gång nästa dag.

Svar på tråden Hur mycket får era tonåringar spela?