Vågar inte prata engelska
Hej!
Går en utbildning där vi nu fått besök av ett gäng utbytesstudenter som ska gå här ett tag. Vi ska ha redovisningar och dylikt på engelska men det är ett problem för senare (även om jag gärna mottar tips även här); det mer akuta är att jag inte ens kan ha en konversation med dem!
Det är så löjligt. Jag är inte bra på engelska - jag stammar, pratar långsamt och ibland otydligt, har inget märkvärdigt ordförråd och mitt uttal är rätt dåligt. Men när jag skojpratar engelska med min sambo, vänner eller bekanta jag känner mig bekväm med går det liksom okej - jag hakar fortfarande upp mig på ord, pratar rätt långsamt och otydligt med dåligt uttal osv, men gör mig förstådd ändå. De kan skratta litegrann men de förstår mig ändå..
Så jag tror att det mest beror på att jag är nervös! Idag försökte jag prata med en av dem men fick fram ett stammande och otydligt "where are you from" och efter det vågade jag inte säga mer utan bara tystnade efter ett "im bad at english"????.
Blir så frustrerad!! Jag lyssnar på när alla mina kursare pratar engelska ihop, jag förstår allt och känner att jag vill vara med i diskussionerna, men både mitt ordförråd och mod brister. Jag kan tänka fram en hyfsad engelsk mening i huvudet men det blir liksom inte bra när jag vokaliserar denna; antingen låter det dumt (ex dåligt uttal) eller så kan jag inte uttrycka det jag vill ha sagt på ett intelligent sätt; gällande ex miljön och politik finner jag inte orden; eller så blir det liksom simpel lågstadiengelska av det hela. Så frustrerande - känns otroligt handikappande!!
Nu är jag rätt osäker och tyst i större sällskap öht, men vill inte framstå som otrevlig och tråkig. Hur tusan tar jag mig igenom denna språkbarriär ????
Detta, tillsammans med min sociala fobi, gör att jag inte ens vågar åka ut och resa så det är ett problem jag verkligen vill ta itu med!