• Anonym (H)

    Hur lång tid tar det att få en medicinsk abort?

    Misstänker att jag är gravid, tidigt, och det finns inga alternativ förutom abort (Vill inte diskutera läget utan bara frågan i TS). Om jag plussar och hör av mig till MVC, hur lång tid kan det tänkas ta innan jag kan påbörja aborten?

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det att få en medicinsk abort?
  • Anonym (Stockholmskan)

    Beror på var du bor och hur kötiden är just där och just nu. Jag fick vänta tre veckor trots att jag skulle göra medicinsk abort hemma.

  • Anonym (K)

    Nu är det här kanske inte så relevant, men jag fick bara vänta i fyra dagar på en kirurgisk abort.

    i mitt fall var det en önskad graviditet så jag gick säkert före väldigt många andra som redan stod i kö.

  • Anonym (Huh)
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 22:00:52 följande:

    Nu är det här kanske inte så relevant, men jag fick bara vänta i fyra dagar på en kirurgisk abort.

    i mitt fall var det en önskad graviditet så jag gick säkert före väldigt många andra som redan stod i kö.


    Jag förstår inte. Det var en önskad graviditet, men du skulle avbryta den? Och därför fick du gå före i kön (tror du)?

    TS: Som ovan sagts, det beror på hur köerna ser ut där du bor. Ring imorrn och hör dig för.
  • Anonym (K)
    Anonym (Huh) skrev 2017-08-31 22:18:07 följande:

    Jag förstår inte. Det var en önskad graviditet, men du skulle avbryta den? Och därför fick du gå före i kön (tror du)?

    TS: Som ovan sagts, det beror på hur köerna ser ut där du bor. Ring imorrn och hör dig för.


    Det var en önskad graviditet ja, som jag inte ville avbryta. Däremot ville jag inte fortsätta gå med ett dött foster i livmodern som kroppen aldrig behagade att stöta ut. När det kom fram att jag hade gått i fem veckor i tron om att allt var bra fastän det inte var det, då önskade jag en remiss för en kirurgisk abort.

    Jag blev uppringd så fort avdelningen gått igenom remissen och fick en tid på morgonen dagen efter. Så ja, jag misstänker att jag blev "inklämd" i kön.
  • Anonym (Huh)
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 23:31:48 följande:
    Det var en önskad graviditet ja, som jag inte ville avbryta. Däremot ville jag inte fortsätta gå med ett dött foster i livmodern som kroppen aldrig behagade att stöta ut. När det kom fram att jag hade gått i fem veckor i tron om att allt var bra fastän det inte var det, då önskade jag en remiss för en kirurgisk abort.

    Jag blev uppringd så fort avdelningen gått igenom remissen och fick en tid på morgonen dagen efter. Så ja, jag misstänker att jag blev "inklämd" i kön.
    Ok. Jag ber om ursäkt för mitt inlägg; jag förstår att det kunde uppfattas som okänsligt. Men det framgick ju inte av ditt inlägg hur din situation såg ut, och i relation till det TS frågar om tänkte jag inte så långt som att det kanske rörde sig om något sådant. Och du har säkert rätt i att du blev inklämd i kön i den situationen.

    Beklagar det som hände dig, det måste ha varit svårt.
  • Mytilio

    Tror också att det skiljer beroende var du befinner dig. 
    Jag fick tid en vecka efter att jag ringde, bor i Småland. 
    Sen på efterkontrollen 4 veckor senare var grav-testet fortfarande positivt och blödningarna hade inte slutat. Jag fick tid dagen efter för skrapning, så det gick fort. 

Svar på tråden Hur lång tid tar det att få en medicinsk abort?