• fjällkajsa

foglossning, missfall och ny graviditet

Är det någon som har erfarenhet av att få missfall efter att ha hunnit få foglossning? Jag skulle gärna höra hur det gått för andra. Hur länge det tog innan foglossningen gick över och hur det gick om ni blev gravida igen.

Fick mycket tidig foglossning som hänger kvar flera veckor efter missfall, endast symfysen (fogen fram). Osäker nu på om jag vågar bli gravid direkt igen, och om det gör någon skillnad för kommande graviditet och eventuell foglossning hur länge jag väntar. Om det ändå ska vara ungefär jämna plågor tänker jag att det är lika bra att köra på.. men om det finns chans att slippa undan foglossning kan jag vänta lite med att försöka bli gravid på nytt, dock inte hur länge som helst pga ålder.

Om någon har hänvisning till littteratur (gärna vetenskaplig) eller annan info i ämnet så länka gärna! Har väldigt svårt att hitta någon info överhuvudtaget om foglossning efter avbruten graviditet och inte heller vårdpersonal jag varit i kontakt med verkar ha något svar.

• Svar på tråden foglossning, missfall och ny graviditet
  • alade

Jag fick jättetidig foglossning i min förra graviditet, i SI-lederna bak. Det var mitt tidigaste graviditetssymptom redan tidigt i v 5. Fick tidigt missfall och hade fortsatta problem med foglossning länge. Var hos naprapat en gång i veckan och var inte helt hundra på ett helt år. Men då har jag en bindvävssjukdom (EDS) och var löjligt otränad då.

Efter att ha styrketränat regelbundet några år är jag nu starkare och denna graviditet har jag känt av foglossning tidigt, men fått mer problem först i v 13-14. Än så länge jobbar jag heltid.

Jag har försökt bli gravid större delen av tiden, men tränat under tiden. Skulle inte pausa för foglossning.

Utan bindvävsproblem i grunden är det antagligen betydligt kortare tid för återhämtning.

• Willa

Jag fick ett uteblivet missfall i vecka 13 och hade då haft foglossning sen jag plussade i stort sett. Foglossningen blev mkt bättre efter att jag blev skrapad men hade fortfarande ont om jag gick för långt och snabbt. Blev gravid fyra månader senare och foglossningen kom tillbaka med full styrka igen. :/ Men tvivlar på att det hade gjort någon skillnad om jag väntat ytterligare.

• fjällkajsa

Tack för svar! Allt känns som att det är mest gissa och prova sig fram. Jag är relativt vältränad, har pysslat en hel del med coreträning, så det lär inte vara felet för mig. Har gått 5 veckor sedan missfallet och har fortfarande lika ont i symfys/ljumskar.

Svar på tråden foglossning, missfall och ny graviditet