• Vattumankillen

Ska man höja a-kassan eller sänka. Vad tycker ni?

Ska man höja a-kassan eller sänka. Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man höja a-kassan eller sänka. Vad tycker ni?
  • Anonym (?)

Höj Akassan så klart.

Vilka partier är för höjning a-kassan?

Vill Djurens parti och Direktdemokraterna, Piratpartiet etc höja eller sänka akassan?

• Anonym (Hum)

Som gammal fackräv är jag ju för att man ska kunna hålla en skälig levnadsstandard på sin arbetslöshetskassa, en inledande ersättning som ger 80% av taket, och att den som tjänar mer än taket ska kunna teckna tilläggsförsäkring för att kompensera extra. Jag tycker att dagens nivåer är rimliga i förhållande till deras syfte, att vara en övergångshjälp mellan jobb. Sen kan man ju diskutera hur mycket förändringarna på arbetsmarknaden borde påverka tiden man kan få ersättning, vilka krav som ställs och om inte taket också borde justeras igen, men ersättningen som sådan tycker jag är rimlig.

Den som ofrivilligt jobbat deltid ska egentligen också ha ett extra skydd kan jag tycka.

• Vattumankillen
    Anonym (?) skrev 2017-09-01 12:34:18 följande:

Höj Akassan så klart.

Vilka partier är för höjning a-kassan?

Vill Djurens parti och Direktdemokraterna, Piratpartiet etc höja eller sänka akassan?

Vänsterblocket vill höja Akassan tror jag.

Vet inte vad Djurens parti och Piratpartiet vill men Direktdemokraterna vill det som svenska folket vill.
  • Carambolan

Jag tycker att nivån är rimlig idag. Bättre att fokusera på att folk snabbare ska komma i arbete igen. Ingen borde behöva leva på a-kassa i mer än 3-6 månader.

• Aniiee

a-kassan och sjukersättningen är, vad jag förstått, de mest eftersatta försäkringarn i sverige. A-kassan fick väl något litet uppsving för ett par år sen, men annars är det 10+ år sedan.

Men, jag vet inte så noga......

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Bejje

Den ska vara kvar som den är idag. Den ska absolut inte höjas. Varför säger jag det? Om jag skulle bli arbetslös, vill jag då inte ha mer pengar? Jo självklart, men ska man se till det stora hela, så bör A-kassan inte vara högre.

Om A-kassan höjs så lockar det till att stanna kvar i arbetslöshet. Det ska kännas att man är arbetslös, men samtidigt inte vara så illa att man går i konkurs.

Lite  lagom alltså. Så pass att man överlever ett tag utan jobb, men man känner sig sugen att söka jobb just för att få upp sin inkomst igen.

Svar på tråden Ska man höja a-kassan eller sänka. Vad tycker ni?