• NELJ

Hjälp mig tänka om dator till barnen

Jag har två småkillar som gillar att spela minecraft, terraria och många andra spel. De är nio och sex är. Just nu brukar nioåringen ockupera min stationära dator som visserligen har några år på nacken men var en riktigt bra gamingdator när jag köpte den. Lillebror kör ipad men då kan de inte alltid göra samma saker eftersom det finns mer funktionalitet i datorspelen än i ipadapparna.

Så just idag fick lillebror låna min jobbdator för de ville in på en viss värld i terraria men jag vill egentligen inte att de pillar på den.

Så jag måste nog köpa en till. Ska jag köpa enklast tänkbara bärbara som ändå klarar minecraft till lillebror, eller satsa på en lite bättre bärbar som storebror får ta även till skolarbete mm och som håller några år? Hur skulle ni resonera och har ni nåt tips om bra modeller?

• Svar på tråden Hjälp mig tänka om dator till barnen
  • Luffi

Min spelnörd till sambo har flikar in lite till mig när jag skriver nu.

En halvbra/bra dator skulle nog vara att föredra. Något som håller några år (ha i åtanke att vad gäller datorer kan de bli "åldrade" ganska fort vad gäller spel) men som ändå inte är super dyrt.

Att 9 åringen då får den som kanske har ett lite mer ansvarstagande sätt över dyrare saker och lillebror då kan ha stationära som de spelar på nu (om jag fattat rätt?)

Sen efter några år när man känner att det börjar bli dags att uppdatera igen kanske man kan lägga ner lite mer pengar om man ser att intresset håller i sig och att det inte bara är att vänner spelar för stunden?

• Tow2Mater

'enklast tänkbara bärbara ' kan ju brännas upp om de forsoker spela nåt annat mer energikränvande på den. Vill du inte investera i en speldator, kanske en xbox eller liknande?

• NELJ
    Luffi skrev 2017-09-01 16:39:04 följande:

Min spelnörd till sambo har flikar in lite till mig när jag skriver nu.

En halvbra/bra dator skulle nog vara att föredra. Något som håller några år (ha i åtanke att vad gäller datorer kan de bli "åldrade" ganska fort vad gäller spel) men som ändå inte är super dyrt.

Att 9 åringen då får den som kanske har ett lite mer ansvarstagande sätt över dyrare saker och lillebror då kan ha stationära som de spelar på nu (om jag fattat rätt?)

Sen efter några år när man känner att det börjar bli dags att uppdatera igen kanske man kan lägga ner lite mer pengar om man ser att intresset håller i sig och att det inte bara är att vänner spelar för stunden?

Tack för input. Precis som du skriver blir ju datorer gamla rätt fort, speciellt bärbara. Så man kanske ska ha en framförhållning på max tre år. Och så länge tror jag att lillebror skulle nöja sig med den stationära, den håller som sagt ännu måttet - i jämförelse med standard-bärbara datorer. Och så får jag köpa nåt till storebror. En nackdel är att den stationära står i vardagsrummet så jag har lite koll på vad han gör, får han en bärbar kanske han vill sitta i deras rum i stället. Men det får vi väl ha en dialog om...
  • NELJ
    Tow2Mater skrev 2017-09-01 17:08:46 följande:

'enklast tänkbara bärbara ' kan ju brännas upp om de forsoker spela nåt annat mer energikränvande på den. Vill du inte investera i en speldator, kanske en xbox eller liknande?

Jag har inte riktigt plats för en till stationär. Men du har helt rätt i att den inte får vara för billig. Jag förstörde själv en bärbar dator härom året, dock inte på grund av spel utan beräkningar. Två års foton försvann på kuppen...
  • Luffi

Med tanke på att de flesta har en "spel dipp" under tonåren då det är roligare att åka moped och "hänga" med vännerna skulle jag personligen nog satsa på en som håller något år till, om lillebrors spelande håller i sig under 9 åringens "dipp" kanske han kan överta den? 
    Vet inte hur mycket pengar du hade tänkt att lägga ut eller under vilken typ av period och inte heller vad du har plats för i hemmet så det är ju upp till dig. 

Det där med dator på rummet kan bli en riktigt jävlig resa (vet hur svårt mina föräldrar hade med mig och halvsyskon när vi skulle säga hejdå i 30 minuter till våra vänner på MSN...) så jag skulle nog hellre haft som "regel" att han får ha den, den är hans MEN han sitter i vardagsrummet med den. 
    Eventuellt att han får ha den på rummet om han är själv men har han kompisar över och de vill spela får de ha datorn i vardagsrummet och sitta där så du ser lite om de "halkar fel" på nätet? 

Nu vet inte jag hur din son är så du utgår ju såklart från vad du tror går bra, jag vet bara hur jag och mina vänner var när internets stora värld öppnades ;)

Svar på tråden Hjälp mig tänka om dator till barnen