• 2016

Singulair som underhållsmedicin efter kortisonkur?

Ni som har erfarenhet.

Jag har enbart använt Singulair mot astma sen 3 mån tillbaka, det funkar väldigt bra då kortison gjorde att jag inte kunde andas, jag fick alltid öppna upp lungvägarna med luftrörsvidgande, annars fick jag andnöd vilket kändes som ett dåligt alternativ att forts med.

MEN...jag glömde ta en singulair-tablett idag och märkte direkt att astmaproblemet kom tillbaka som ett brev på posten. (Jag hade luftrörsvidgande att ta som vidgade tills att jag kom hem). Men började då fundera om verkligen Singulair behandlat något överhuvudtaget eller om det bara dämpar under tiden man tar tabletten, dvs 24 tim.

Min fråga är, hur kan jag dämpa själva grundorsaken, inflammationen? Kan jag tex testa kortison och luftrörsvidgande en månad för ren läkning och sen återvända till singulair som underhållamedicin eller är det totalt meningslöst? Kanske blossar det upp direkt igen.

Evigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Singulair som underhållsmedicin efter kortisonkur?
  • Gjutterbuk

Du bör fråga din läkare.

Vi fick singulair till vår dotter men då som komplement till kortison.

• 2016
    Gjutterbuk skrev 2017-09-01 17:48:51 följande:

Du bör fråga din läkare.

Vi fick singulair till vår dotter men då som komplement till kortison.

Tack för ditt svar. Läkaren har mycket lång väntetid tyvärr.
  • Gjutterbuk
    2016 skrev 2017-09-01 17:57:17 följande:

Tack för ditt svar. Läkaren har mycket lång väntetid tyvärr.

1177 kanske vet något.

Eller om du kan få telefontid hos läkaren, det fick vi en gång när vi mest behövde råd, inte undersökning.
  • 2016
    Gjutterbuk skrev 2017-09-01 18:01:08 följande:

1177 kanske vet något.

Eller om du kan få telefontid hos läkaren, det fick vi en gång när vi mest behövde råd, inte undersökning.

1177 hänvisar tyvärr bara t läkaren. Läkaren arbetar sällan då han har annan praktik och väntetiden är över 1 mån. Så därför jag frågar här.
  • Anonym (Mamma)
    2016 skrev 2017-09-01 18:07:23 följande:
    1177 hänvisar tyvärr bara t läkaren. Läkaren arbetar sällan då han har annan praktik och väntetiden är över 1 mån. Så därför jag frågar här.
    Då skulle jag byta läkare om väntetiden är så lång!

Om själva medicinen är jag personligen lite skeptisk, detta då jag har en dotter som haft den medicinen tidigare mot astma, men det slutade med att hon fick kramp i benen som såg ut som epilepsi och var ganska dålig och var även tvungen att göra en datortomografi för att titta på hjärnan att den såg bra ut, vilket den gjorde. Hon fick byta medicin och har inga kramper längre och mår mycket bättre i sin astma.  
  • lavernsolomon

Hej.

Det du kan göra är att vända dig till ett onlineapotek som också erbjuder läkarkonsultation, t.ex. Kry.

Onlineapotek fungerar lite olika och utformar sina tjänster på olika sätt, hos Kry t.ex. kan du videochatta med en läkare - men du måste logga in med mobilt bankID.

Sedan 2013 är det lagligt att få och förnya sina recept online, även från utländska onlineapotek (så kallad "gränsöverskridande sjukvård"). Just Singulair vet jag att du kan få ett recept på från Treated.com som jag själv använt länge: https://se.treated.com/astma/singulair

Lycka till!

Svar på tråden Singulair som underhållsmedicin efter kortisonkur?