Relation med förälder(vuxen)
Hej!
Jag har haft en uppväxt med skilda föräldrar där båda parter varit frånvarande gentemot mig och min syster.
Min mamma antar jag vara psykiskt sjuk då hennes känsloliv är lika med en byrå(totalt tom). Har aldrig sett oss eller bekräftat oss. Aldrig hört henne säga något kärleksfullt.
Min pappa har sedan deras skilsmässa tagit avstånd gentemot mig och min syster(vi bodde med mamma och hennes nya psykopat-man sedan unga år. Och jag menar verkligen psykopat= Skadade och dödade djur, misshandlade mamma och oss osv).
Pappa fick vi komma till varannan helg. Och då var han knappt hemma. Festade mkt. Vi fick klara oss själva och jag tog ofta hand om min yngre syster då. Gav henne mat, bytte blöja osv (jag var 5-6 år då).
Pappa mötte sedan en ordentlig kvinna som styrde upp hans liv. Men hon pressade samtidigt ut mig och min syster från hans liv. Vi fick plötsligt inte ha kvar våra rum. Vi fick använda gästhandduken medan andra hade namn osv.
Pappa kom en eftermiddag hem till oss hos mamma och berättade att vi inte kunde vara hos honom så mycket längre då vår nya styvmor fick ont i huvudet av oss. (Vi var tystare än musen och gjorde aldrig någonting mot henne. Vi var glada att hon fanns där och var snälla mot henne ändå ville hon inte ha oss där.)
Nu i vuxen ålder har jag sagt upp kontakten med min mamma för min egen hälsas skull.
Min pappa och jag har en kylig relation pga ovannämnd händelse.
Vad jag saknar i vuxen ålder är en referensram till vad som är normalt och inte. Och lite därför jag skriver det här.
För jag undrar hur en "normal" relation till en förälder i vuxen ålder "bör" se ut?
Jag pratar tex med min pappa kanske en gång varannan månad på telefon.
Träffas vid jul ibland och vid min födelsedag osv. Det är ju rätt normalt.
Men sedan blir jag så osäker om det här med att hjälpa varandra.
Jag ber honom bara om hjälp när det är absolut KRIS i mitt liv. För jag känner alltid att han vill att jag ska klara mig själv osv. Vill ju inte fråga om hjälp egentligen.
Men när jag väl MÅSTE. Det finns ingen annan liksom och jag kan inte klara det själv. Då upplever jag ofta som om det blir jobbigt för honom. Och jag vet inte om jag kanske inte alls borde be honom om hjälp som vuxen.
Tex när jag skulle flytta. Jag hade ingen annan som kunde hjälpa mig att köra mina saker. Jag var student och därför rätt fattig och ville ju inte anlita en flyttfirma då. Eller jag hade ju kunnat göra det men vände mig till pappa istället. Pappa har bil, egen kärra osv. Det var några få mil mellan platserna och det var endast ett lass med saker. Ändå sköt han upp saken flera gånger. Suckade över att det var jobbigt. Pikade mig om att jag borde kunna klara mig själv osv.
Samma sak nu.
Jag bor i en större stad och har inte möjlighet att skriva mig på platsen jag bor på. Utan frågade om jag fick vara folkbokförd hos honom. Det gick bra tillslut. Det kommer ca 1-2 brev hem till honom var månad (MAX!). Ändå suckar han och tycker det är dåligt att jag måste vara skriven där för det blir ju så "jobbigt för honom att behöva öppna mina brev"(citat). Blir pikad om att jag borde kunna klara mig bättre nu när jag är vuxen osv (Men bostadssituationen ser ju ut så här där jag bor nu tyvärr. Att man måste hyra i andra hand osv, såvida man inte köper en egen lägenhet och det har jag inte råd med just nu.)
Han ger mig hela tiden känslan om att jag är påfrestande för honom och att jag inte borde be om hjälp. Att man ska klara sig själv. Men det gör jag ju! Har ett bra jobb, gjort karriär osv. Enda gången jag ber om hjälp är när det är absolut kris! Jag menar, jag har ju knappt kontakt med honom mer än kanske en gång varannan månad och jag ber honom om hjälp över saker kanske en gång om året!!??
Är det här normalt? Jag har inga egna barn så jag vet inte. Men borde man inte vilja hjälpa sina barn och finnas där? Även när de är vuxna?
Är det jag som är "besvärlig"?
Ursäkta novellen men vill bilda en övergripande bild av situationen. Hoppas någon orkar läsa :)
Är förövrigt 30 år och min pappa 50.
:)