Rosaskimmer
Jag har inga barn men har blivit så fascinerad av "rosaskimmret" som man omringar gravida, nyfödda barn och barn med. Upplever man inte rosaskimmret är man konstig eller dålig förälder.
Jag har många runt mig som har barn. Vi talar syskon, vänner, arbetskollegor osv. Många berättar sanningen för mig. Många tycker det är jobbigt att vara gravida, det gör ont att amma, visa tycker det är äckligt att amma. Andra vill kasta ut sina ungar genom fönstret och har perioder man funderar på varför man skaffade barn.
Jag vet personer som har sagt åt mig "varför fick jag inte reda på.... Medan jag var gravid, eller innan?" eller att jag har fått klappa mina bästa vänner på axeln när de har blivit uppmanade av andra kvinnor att göra på ett visst sätt annars är de dåliga mammor.
Varför ska vi inte berätta om verkligheten utan filter? Varför är det så fult att tycka något är jobbigt? Varför undanhåller vi viktig information? Varför säger vi åt nyblivna mammor och gör på vissa sätt? Varför har vi något slags rosaskimmer runt ämnet graviditer, förlossning, amning och barn?
Detta enda jag kan komma på är att man tror att ingen kommer våga skaffa barn om man berättar sanningen.