• Anonym (Nojjig)

Vad syns på CT röntgen i tarm?

Hejsan!

För ett tag sen så blev jag inlagd på sjukhus pga njursten. Man valde i diagnos syfte att göra en CT- röntgen för att se om det faktiskt var en sten.

Kvällen efter att jag kom hem från sjukhuset så ringer en läkare upp mig och berättade att man hade sett ngt i min tjocktarm som inte såg normalt ut, detta skulle utredas skyndsamt och inom några veckor skulle en rektoskopi/ coloskopi och en biopsi på tarmslemhinnan göras. Enligt läkaren så är de något som stoppar upp i tjocktarmen och hindrar avföringen att röra sig normalt på den enda punkten, resten funkar ua. Så ingen förstoppning.

Kirurgen vägrar berätta vad man såg, de finns ingen anteckning i journalen om fyndet heller..

Är själv "vårdmänniska" så jag vet ungefär vad de rör sig om... Men ber er ändå om hjälp att komma med fler förslag vad de kan röra sig om...

Vad kan synas på CT i tjocktarmen?

• Svar på tråden Vad syns på CT röntgen i tarm?
  • Anonym (Anonym)

Oj! Förstår dig verkligen!

CT är ju generellt rätt värdelöst på att bedöma tarmar så i den bästa av världar är det ingenting utan bara en knepig bild.

Man kan även tänka sig någon inflammatorisk process (typ som vid Chrons sjukdom eller så).

Men min gissning är tyvärr att de kirurgen och du är rädd för är anledningen till att de vill göra det snabbt: det kan ju vara någon slags tumör de misstänker. (Tenderar att vara så när de är oroliga för nåt men verkligen inte har på fötterna för det. Vilket jag personligen inte gillar. Man behöver inte trycka ner en patient med en misstanke men om patienten frågar vad man misstänker måste man ju för fan svara på det. Nåt misstänker de ju.)

Och i så fall så är det antingen inte det pga felaktig bild på CT (jobbigt med skopi men fy sjutton vad skönt!) eller så är det det.

Och worst case scenario: om det är en tumör så har du ju haft tur som en tokig och upptäckts tidigt och av en slump vilket borde göra möjligheten att hjälpa dig mycket bättre.

tror tyvärr inte att jag hjälpte dig med ångesten men så tror jag.

• Anonym (Nojjig)

Du hjälper mig faktiskt mer än du tror! Jag ser inte "bara" hjärnspöken och fantiserar ihop ngt.. jag har Mao "orsak" att vara nojjig och rädd....

Ja inom att "det" är hittat innan symtom så är de antagligen i ett tidigt skede och de är super bra...

Men det känns som en evighet tills besök..

• Videung7634

Fast det handlar ju inte alltid om att det misstänks något. Det handlar om att man behöver utesluta farligheter. Har vart med många gånger i jobbet att man tror det kan vara cancer sen på uppföljande undersökning visar det sig vara normalfynd. Mao tycker jag inte man ska klanka ned på läkaren för att de inte säger allt, det handlar faktiskt om att man inte vet och att det inte går att förutse.

• Anonym (Nojjig)

Absolut kan de visa sig vara ofarligt, vilket jag innerligt hoppas på...

Men när man ber om helt ärliga svar och vården vägrar då tycker jag att det är fel...vården kan ex svara: vi vet inte men vi ska ta reda på det... Eller att vi misstänker Xx, Yy men Det är på för tidigt att veta ännu....

Jag har jobbat inom vården i 15år varav några på onkologi avdelning... Vilket jag även påtalade för ssk.

Jag vill bara ha raka svar vad man misstänker

• Anonym (Anonym)
    Videung7634 skrev 2017-09-02 20:21:49 följande:

Fast det handlar ju inte alltid om att det misstänks något. Det handlar om att man behöver utesluta farligheter. Har vart med många gånger i jobbet att man tror det kan vara cancer sen på uppföljande undersökning visar det sig vara normalfynd. Mao tycker jag inte man ska klanka ned på läkaren för att de inte säger allt, det handlar faktiskt om att man inte vet och att det inte går att förutse.

Fast om patienten frågar om det kan vara nåt farligt, eller till och med frågar rakt ut om det kan vara cancer så tycker jag att man ska bekräfta att det KAN vara så men vi vet inte och därför måste vi ta reda på det. (Om det nu är det man är orolig för.) Att bara ducka på en rak fråga kan snarare skapa ännu mera oro.

Frågar inte patienten behöver man som sagt inte säga något mer än nåt luddigt om att man sett "något" och måste reda ut vad det är. Och de flesta frågar inte, enligt min erfarenhet. Självfallet ska man inte säga att man misstänker cancer om inte patienten själv frågar.

Förlåt TS, nu vek jag från ämnet. =/

Lycka till med dina undersökningar!
  • Anonym (Nojjig)

#5 anonym

Ja så resonerar jag också.. när läkaren säger att man sett "något" som inte ska vara i tarmen.. så tror jag de flesta tänker på cancer... När läkare och ssk vägrar svara på rak fråga och inga journals teckningar släpps så blir man ju ännu mer övertygad om att ngt är galet..sen är frågan på vilket sätt och vilken nivå det är galet...

• Anonym (Rtgssk)

Fick du kontrastmedel? CT är jättebra att medöma tarmar med vid en CT colon, men där blåser man upp tarmarna med luft (såååå mycket mer skonsamt än rektoskopi). Men en vanlig ct ger inte så mycket, speciellt om det var en stenkörning. De har ju uppenbarligen sett något misstänksamt som de vill kolla närmare på, det kan ju vara någon stor polyp också, de syns ju med! Förstår att du är orolig, det hade nog vem som helst varit - men försök tänka att det är kanon att de tar det på allvar och utreder. Tarmar är ju känsligt och därför tar dom det på allvar. Håller tummarna för en stor divertikel.

Men om ett röntgensvar är skrivet, ska du kunna begära ut svaret från radiologen? Har du ringt typ kundtjänst och frågat? De flesta regioner har ju till och med så man kan få ut sina bilder. Dock skulle jag rekommendera att inte slita så mycket med detta innan du gjort biopsi, allt innan det är ju ändå spekulationer. Stort lycka till TS, håller tummarna att det går bra!

• Anonym (Nojjig)

#7 rtgssk

Nej man gjorde ingen kontrast eftersom att man "bara" var ute efter att bekräfta en njursten. Man hittade en på 4mm och som bifynd hittade man detta något.

De är inte villiga att göra varken ct med kontrast el andra metoder (finns det fler?) Utan vill direkt gå på rektoskopi/coloskopi för att kunna ta biopsi.

Man har gjort diktat vet jag men sen är de stopp, både jag och maken har försökt få fram men är kalla handen direkt. Har för mig att om de är ngt som kan va känsligt så är de läkare som ska ha samtal innan det skrivs ut i journalen så patienten slipper läsa det själv och på så sätt veta " i förväg"..

Jag vill mest veta vad exakt de misstänker.. även om jag anar...

Och läggs locket på så känns det inte bättre..

Tack för det du skriver, jag uppskattar det innerligt. Tack ??

• Anonym (Moa)

När kommer du få biopsi, dvs hur länge måste du gå orolig och undra? Förstår din oro. Önskar dig all lycka.

• Plupp73

De vet inte exakt vad de sett på bilderna eftersom sten-CT är gjord utan kontrastmedel, och då får man otydliga bilder på organen i buken (för att kunna se stenen).

De vill utesluta en malign tumör i tjocktarmen i första hand, eftersom de inte VET att det är en tumör har de inte sagt det. Tumörer kan vara både benigna och maligna i colon.

I andra hand vill man utesluta andra orsaker till hinder i tatmen, tex IBD (ulcerös colit/crohns sjuksom) som ger en inflammation som kan skapa ett partiellt hinder. Och andra möjliga orsaker....

Koloskopi är bästa metoden för att både se och ta vävnadesprover/biopsier. Se till att du laxerar tarmen väl inför undersökningen så att bilden för koloskopisten blir bra!

Lycka till!!

• Anonym (Nojjig)

Jag vet inte när detta ska göras men de skulle ske skyndsamt

• Anonym (Nojjig)

Någon som har koll på väntetider på nämnda undersökning?

• Plupp73
    Anonym (Nojjig) skrev 2017-09-03 20:01:00 följande:

Någon som har koll på väntetider på nämnda undersökning?

Om det gäller malignitetsutredning är väntetiden enligt SVF, dvs om röntgenfyndet anses utgöra en välgrundad misstanke om colontumör/rektaltumör så är maxtiden till colonundersökning (tex coloskopi) 10 dagar från det att remiss skickats till colorektalteamet.

Om det är annat än tumör de vill utesluta så är det längre väntetid förstås.
Svar på tråden Vad syns på CT röntgen i tarm?