• Rydell

    Meningsskiljaktigheter uppfostran

    Hej.

    Har ett litet problem/utmaning.

    Jag är 38 och har inga egna barn och tror inte att jag vill ha det heller.

    Har varit ihop med min flickvän, som är 6år äldre, i 2år.

    Nu ligger vi i startgropparna att bli sambos, jag ska flytta in till henne.

    Problemet är att hon har 2 barn, grabbar 9 och 7 år gamla och hon curlar dom nått fruktansvärt.

    Deras ord är hennes lag, säger hon nån gång nej så brister dom ut i tårar och får sin vilja igenom.

    Jag kommer själv från en uppväxt som var rätt hård och jag tycker att barnen ska lära sig konsekvens av sitt agerande.

    Varje gång vi diskutera detta så får jag höra att jag är för sträng och att det inte är mina barn.

    Ska jag bara göra som hon vill eller ska jag avsluta innan det är för sent.... ????

    Mvh

  • Svar på tråden Meningsskiljaktigheter uppfostran
  • NELJ

    Svårt läge. Du kommer med all sannolikhet inte att kunna ändra på henne, försöker du så kommer hon bara vända sig mot dig för att skydda barnen. Kan du klara av att leva i en familj och störa dig på hur barnen uppfostras i många många år framöver? Jag skulle tycka att det vore jättesvårt... Samtidigt antar jag att ni älskar varandra. Måste ni flytta ihop? Många ser nog det som det självklara steget att ta efter nåt år ihop men samtidigt ser man alla dessa konflikter som finns i bonusfamiljer. Kolla bara här på FL.

    Jag tror att om man ska flytta ihop med någon som har barn så måste man inte bara vilja bo ihop med sin partner utan även verkligen vilja bo ihop med barnen. Vill du det?

    Om inte så välj att fortsätta bo isär. Du behöver väl inte lämna henne?

  • Kusin Krakel

    Om ni har så olika syn på något som så uppenbart påverkar situationen i hemmet kanske ni ska fortsätta vvarar särbo. Honhar ju varit väldigt tydlig med dig kring hur hon tänker uppfostra sina barn. Om du känner att du kommer att irritera dig mycket på detta och ha svårt att acceptera och respektera hennes val av uppfostran så känns det som upplagt för konfliktermom ni ska bo ihop.

    Eftersom din tjej är så pass tydlig med dig vet du ju precis hur situationen är och vad du ger dig in i, så det du kan göra är väl att ordentligt fundera igenom om du kan leva tillsammans med den familjen under de premisserna som lagts fram för dig.

  • KlunsSmurfen

    Hon curlar sina barn eller så är det du som är för hård men det kan också vara både och, att flytta ihop med en förälder där det skiljer så mycket om hur barnen ska uppfostras att man stör sig på det är bara dumt.
    Du kan ju inte direkt kräva att hon ska göra som du tycker, det är inte dina ungar.

    Curlar hon för mycket kan du försöka få henne att studera hur andra föräldrar gör så hon märker att deras barn ändå kan vara nöjda och glada.

    "Jag kommer själv från en uppväxt som var rätt hård..."
    Det säger mej inget om ditt sätt är rätt eller inte.

  • Starkatjejen
    nevermind skrev 2017-09-02 22:32:15 följande:

    Flytta INTE ihop!!


    Håller med! Eller gå i parterapi för att prata igenom hur ni ska göra för att överleva tillsammans, men det blir ju lite patetiskt för du är ju inte barnens pappa så varför ska du lägga dig i hur mamman fostrar sina barn? Jag menar det blir ju lättare att bara låta bli att engagera sig. Eller så går du i egenterapi och bearbetar din barndom.... Och så får din tjej göra samma sak. Kanske blir ni mer jämkade. Har samma problem med mina barns pappa och vi fick skilja oss för han kunde inte jämka med mig. Alltså han är strikt jag mer slapp.

    Bättre bo på egen hand för oss. Vi pratar nu ofta på telefon och försöker jämka oss, men vissa grejer gör vi olika. Jag hade aldrig pallat att bo med honom och se hur han behandlar barnen. Det är så frustrerande. Så därför tycker jag inte du ska bli sambo. Gött att slippa bo med barn om det nu inte är ens egna.
  • Clever12345
    Rydell skrev 2017-09-02 21:30:09 följande:

    Hej.

    Har ett litet problem/utmaning.

    Jag är 38 och har inga egna barn och tror inte att jag vill ha det heller.

    Har varit ihop med min flickvän, som är 6år äldre, i 2år.

    Nu ligger vi i startgropparna att bli sambos, jag ska flytta in till henne.

    Problemet är att hon har 2 barn, grabbar 9 och 7 år gamla och hon curlar dom nått fruktansvärt.

    Deras ord är hennes lag, säger hon nån gång nej så brister dom ut i tårar och får sin vilja igenom.

    Jag kommer själv från en uppväxt som var rätt hård och jag tycker att barnen ska lära sig konsekvens av sitt agerande.

    Varje gång vi diskutera detta så får jag höra att jag är för sträng och att det inte är mina barn.

    Ska jag bara göra som hon vill eller ska jag avsluta innan det är för sent.... ????

    Mvh


    Är du en idiot?

    Du är 38 och har fortfarande chansen att skaffa en riktig familj. Och så funderar du på du flytta ihop med en gammal ensamstående morsa.

    Ha respekt för dig själv och börja leta efter någon som är värd dig.
    Rydell skrev 2017-09-02 21:30:09 följande:

    Hej.

    Har ett litet problem/utmaning.

    Jag är 38 och har inga egna barn och tror inte att jag vill ha det heller.

    Har varit ihop med min flickvän, som är 6år äldre, i 2år.

    Nu ligger vi i startgropparna att bli sambos, jag ska flytta in till henne.

    Problemet är att hon har 2 barn, grabbar 9 och 7 år gamla och hon curlar dom nått fruktansvärt.

    Deras ord är hennes lag, säger hon nån gång nej så brister dom ut i tårar och får sin vilja igenom.

    Jag kommer själv från en uppväxt som var rätt hård och jag tycker att barnen ska lära sig konsekvens av sitt agerande.

    Varje gång vi diskutera detta så får jag höra att jag är för sträng och att det inte är mina barn.

    Ska jag bara göra som hon vill eller ska jag avsluta innan det är för sent.... ????

    Mvh


    Är du en idiot?

    Fu är 38 och har fortfarande chansen att skaffa en riktig familj och så vill du flytta ihop med en gammal ensamstående morsa.

    Ha respekt för dig själv, gör slut och börja leta efter någon som är värd dig.
  • Starkatjejen
    Clever12345 skrev 2017-09-03 07:39:08 följande:

    Är du en idiot?

    Du är 38 och har fortfarande chansen att skaffa en riktig familj. Och så funderar du på du flytta ihop med en gammal ensamstående morsa.

    Ha respekt för dig själv och börja leta efter någon som är värd dig.Är du en idiot?

    Fu är 38 och har fortfarande chansen att skaffa en riktig familj och så vill du flytta ihop med en gammal ensamstående morsa.

    Ha respekt för dig själv, gör slut och börja leta efter någon som är värd dig.


    Vad lustig du är.
  • Clever12345
    Starkatjejen skrev 2017-09-03 07:42:31 följande:

    Vad lustig du är.


    Bara rationell. Om du tänker efter inser du att jag har rätt.
  • Starkatjejen
    Clever12345 skrev 2017-09-03 08:23:11 följande:

    Bara rationell. Om du tänker efter inser du att jag har rätt.


    Näää, för du dömer ensamstående mammor som grupp som lägre stående varelser och jag är själv en. Dessutom när TS menar att han inte vill ha barn. Men jag håller ju med dig om ditt inlägg i stort men kanske inte hur du formulerar det. Man behöver ju inte bo ihop för att vara lycklig. Men du ju rätt till din åsikt oavsett.
  • Kusin Krakel
    Clever12345 skrev 2017-09-03 07:39:08 följande:

    Är du en idiot?

    Du är 38 och har fortfarande chansen att skaffa en riktig familj. Och så funderar du på du flytta ihop med en gammal ensamstående morsa.

    Ha respekt för dig själv och börja leta efter någon som är värd dig.Är du en idiot?

    Fu är 38 och har fortfarande chansen att skaffa en riktig familj och så vill du flytta ihop med en gammal ensamstående morsa.

    Ha respekt för dig själv, gör slut och börja leta efter någon som är värd dig.


    Jag tycker att det är inskränkt att döma andra utifrån sina egna livsnallar och drömmar. Jag har full förståelse för den som vill ha egna biologiska barn, för många är det viktigt. Men att se ned på en person för att hen inte önskar bli förälder är inskränkt och oförskämt, det är naturligtvis inte ett tecken på brist på sjölvrespekt.

    Det är tråkigt att män och kvinnor som är frivilligt barnlösa ska behöva bli bemötta så respektlöst av andra.
Svar på tråden Meningsskiljaktigheter uppfostran