• Anonym (?)

Bara val vart 4 år i Sverige. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bara val vart 4 år i Sverige. Vad tycker ni?
  • Clever12345
    Anonym (?) skrev 2017-09-03 18:40:11 följande:

Borde vara vart femte år
  • Aniiee

Eller vart sjätte.

Man hinner inte särskillt mycket på bara 4 år, och det blir i perioder/geneartioner väldigt hattigt i politiken. Lite mer stabilitet skulle behövas, men utan att det bir FÖR mycket.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Q)

Bara? Bättre att de folkvalda får lite arbetsro mellan valkampanjerna tycker jag!

• Nimzay

Tycker väl vart fjärde år är ganska lagom egentligen. Kanske till och med hade räckt med en aning mer sällan när jag tänker efter. Men jag gillar inte alls regeringen som är nu, så just nu hade det dock gärna fått vara val så snart som möjligt.

• Carambolan

Jag tycker också att vart fjärde är på gränsen till för ofta. Hela valåret försvinner först till valrörelse och sedan till inskolning, i alla fall i mitt parti och i de nämnder jag suttit med i.

• Anonym (sandra)

Inte så bara. 
    Först har du en period efter valet där det inte händer något för att det ska bytas av. Sen har du året innan nästa val där ingen politiker vågar ta ett beslut för att risken finns att de inte blir omvalda när det blir val. Så det kanske är två "effektiva" år av fyra.
    Bör definitivt inte vara oftare. 

• Anonym (H)
    Carambolan skrev 2017-09-03 20:12:15 följande:
    Jag tycker också att vart fjärde är på gränsen till för ofta. Hela valåret försvinner först till valrörelse och sedan till inskolning, i alla fall i mitt parti och i de nämnder jag suttit med i.
    Håller med
  • Vattumankillen

Folket åsiktet kan variera över tid. Det blir ingen kontuenlighet om det är väl för ofta men Man påverkar inte så mycket under en livstid när det endast är val vart 4 år. Sedan är landstings och kommunvalen samtidigt. Sverige är ett av de länder där det är längst mellan valen.

• Vattumankillen
    Anonym (sandra) skrev 2017-09-03 20:13:37 följande:

Inte så bara. 

Först har du en period efter valet där det inte händer något för att det ska bytas av. Sen har du året innan nästa val där ingen politiker vågar ta ett beslut för att risken finns att de inte blir omvalda när det blir val. Så det kanske är två "effektiva" år av fyra.

Bör definitivt inte vara oftare. 

Det är ju bra om politikerna rättar sig mer efter vad befolkningen vill.
  • Carambolan
    Vattumankillen skrev 2017-09-03 21:03:07 följande:

Sverige är ett av de länder där det är längst mellan valen.

Det där stämmer inte alls. Mandatperioder på mellan 4-6 år är absolut vanligast så Sverige ligger till och med i det spann som har val mer ofta. Däremot har många länder överlappande val så att man inte väljer alla församlingar samma år.
  • Aniiee
    Vattumankillen skrev 2017-09-03 21:03:07 följande:

Folket åsiktet kan variera över tid. Det blir ingen kontuenlighet om det är väl för ofta men Man påverkar inte så mycket under en livstid när det endast är val vart 4 år. Sedan är landstings och kommunvalen samtidigt. Sverige är ett av de länder där det är längst mellan valen.

Jag tycker nog att om man har 16x3 gånger på sig att påverka med röstsedeln under sin livstid så är det rätt mycket.....

Och, nej, sverige har inte längst mellan valen. Tvärt om har vi väldigt kort mellan valen, internationellt sätt.
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2017-09-03 22:08:50 följande:
    Jag tycker nog att om man har 16x3 gånger på sig att påverka med röstsedeln under sin livstid så är det rätt mycket.....

Och, nej, sverige har inte längst mellan valen. Tvärt om har vi väldigt kort mellan valen, internationellt sätt.
    sett*
Svar på tråden Bara val vart 4 år i Sverige. Vad tycker ni?