Bara val vart 4 år i Sverige. Vad tycker ni?
Eller vart sjätte.
Man hinner inte särskillt mycket på bara 4 år, och det blir i perioder/geneartioner väldigt hattigt i politiken. Lite mer stabilitet skulle behövas, men utan att det bir FÖR mycket.
Bara? Bättre att de folkvalda får lite arbetsro mellan valkampanjerna tycker jag!
Tycker väl vart fjärde år är ganska lagom egentligen. Kanske till och med hade räckt med en aning mer sällan när jag tänker efter. Men jag gillar inte alls regeringen som är nu, så just nu hade det dock gärna fått vara val så snart som möjligt.
Jag tycker också att vart fjärde är på gränsen till för ofta. Hela valåret försvinner först till valrörelse och sedan till inskolning, i alla fall i mitt parti och i de nämnder jag suttit med i.
Inte så bara.
Först har du en period efter valet där det inte händer något för att det ska bytas av. Sen har du året innan nästa val där ingen politiker vågar ta ett beslut för att risken finns att de inte blir omvalda när det blir val. Så det kanske är två "effektiva" år av fyra.
Bör definitivt inte vara oftare.
Folket åsiktet kan variera över tid. Det blir ingen kontuenlighet om det är väl för ofta men Man påverkar inte så mycket under en livstid när det endast är val vart 4 år. Sedan är landstings och kommunvalen samtidigt. Sverige är ett av de länder där det är längst mellan valen.
Inte så bara.
Först har du en period efter valet där det inte händer något för att det ska bytas av. Sen har du året innan nästa val där ingen politiker vågar ta ett beslut för att risken finns att de inte blir omvalda när det blir val. Så det kanske är två "effektiva" år av fyra.
Bör definitivt inte vara oftare.
Sverige är ett av de länder där det är längst mellan valen.
Folket åsiktet kan variera över tid. Det blir ingen kontuenlighet om det är väl för ofta men Man påverkar inte så mycket under en livstid när det endast är val vart 4 år. Sedan är landstings och kommunvalen samtidigt. Sverige är ett av de länder där det är längst mellan valen.