• Anonym (Värdinna)

Bjuda till fest utan partner

Jag fyller 40 till våren och har så smått börjat planera en fest (tidigt jag vet men...gillar att planera!).

Jag hade helst velat fira med bara mina vänner och bekanta, utan respektive. Inte för att jag på något sätt ogillar deras respektive utan för att jag upplever att det blir en lite annan - ofta "tråkigare" - stämning på en fest med i princip bara par. Jag talar ABSOLUT inte om att jag vill ha hångel osv utan bara en uppsluppen stämning.

Hur hade ni reagerat på en inbjudan bara till er, ej er partner? Jag vill inte trampa på några tår..

Funderar på om jag bör nämna i inbjudan att det pga praktiska skäl är en fest bara för mina vänner...? Till saken hör att jag bor en knapp timme från stan där i princip alla mina vänner bor så kommer att behöva hyra in minibussar för transport av gäster. Tänkte att jag kanske kan hänvisa till logistiken snarare än att jag tycker icke-par är roligare på en fest?

Vad tror ni, hade Ribbing funnit detta helt oacceptabelt?

• Svar på tråden Bjuda till fest utan partner
  • Anonym (Linda)

Det beror på vad det är för fest. Är det bara en tjejmiddag, eller en helg på spa, så är det OK tycker jag. Men är det fest som i middag och dans, hade jag tyckt det var konstigt att inte bjuda par.

• Elva12sjutton

Fast va? Varför måste du fixa transport? Det är väl gästernas sak att lösa.

Jag tänker att det beror på hur du tänker. Tänker du fest eller mer middag. Middag med ditt gäng från förr tillex tycker jag är ok. Har du en respektive o ska denne vara hemma?

Men en fest mer ickeuppstyrd tycker jag blir fel o bara bjuda ena halvan.

Samtidigt är det ditt hem o din födelsedag så det är ju egentligen du som bestämmer vad du vill.

• Anonym (Ljgdr)

Helt fel att inte bjuda par, oartigt och helt mot vedertagen etikett.

• Anonym (Nja)

Alltså, å ena sidan gör du väl som du vill. Jag tycker dock inte att du ska skylla på nåt, isf får du stå för att du väljer att exkludera partners. Personligen tycker jag att det känns rätt otrevligt om det inte är typ "reunion av gamla gymnasiegänget" eller nåt sånt specifikt. Min mans vän bjöd inte mig och några andra respektive på sitt bröllop, vilket jag och många fler tyckte var extremt konstigt. Det var liksom så att det snackades om och flera valde att inte gå pga det. Jag brukar tänka att jag hänger med mina kompisar när jag vill, men är det nån större tillställning (nån fyller jämt/dop/bröllop osv) så ser jag det som en självklarhet att bjuda partners. Mina vänner älskar dem och vill dela den typen av tillställningar med dem och det respekterar jag :)

• Kxwzz

Jag tycker det är helt ok om du bjuder dina vänner utan respektive. Men var tydlig i inbjudan att det ska vara tjejkväll eller fest med gänget från förr eller nåt sånt.

Transport tycker jag inte alls att du behöver tänka på, gästerna får resa för egen maskin. Eller så har du festen i deras stad om du har anknytning dit och det funkar för festen. Skyll i alla fall inte på transport fält att inte behöva bjuda respektive till dina vänner. Var ärlig med vilken fest du vill ha!

Några kanske väljer bort festen om du inte bjuder deras respektive, men om du är tydlig med festens inriktning så borde det inte vara nåt problem.

• Kxwzz
    Anonym (Ljgdr) skrev 2017-09-03 19:29:12 följande:

Helt fel att inte bjuda par, oartigt och helt mot vedertagen etikett.

Fast tjejmiddag/herrmiddag är ju vedertagna bjudningar som är helt socialt acceptabla.

Par behöver inte sitta ihop alltid utan kan gå på fest ensamma, i synnerhet om det bara är den enas vän som ska firas. Födelsedagsparty är inte lika etikettstyngt som tex bröllop.
  • Kxwzz
    Anonym (Nja) skrev 2017-09-03 19:37:58 följande:

Alltså, å ena sidan gör du väl som du vill. Jag tycker dock inte att du ska skylla på nåt, isf får du stå för att du väljer att exkludera partners. Personligen tycker jag att det känns rätt otrevligt om det inte är typ "reunion av gamla gymnasiegänget" eller nåt sånt specifikt. Min mans vän bjöd inte mig och några andra respektive på sitt bröllop, vilket jag och många fler tyckte var extremt konstigt. Det var liksom så att det snackades om och flera valde att inte gå pga det. Jag brukar tänka att jag hänger med mina kompisar när jag vill, men är det nån större tillställning (nån fyller jämt/dop/bröllop osv) så ser jag det som en självklarhet att bjuda partners. Mina vänner älskar dem och vill dela den typen av tillställningar med dem och det respekterar jag :)

Men det är lite skillnad på fest och fest. Stort bröllop med sittande middag - då ska ju båda i ett par bjudas.

Men om gamla gänget ses för att fira en födelsedag och snackar gamla minnen och sen går ut på krogen, det tycker jag inte behöver innefatta båda i ett par. En sån fest kan bli trist om det är utomstående med som inte kan delta i det gamla gängets interna skämt och minnen.

Även par kan ha nöje av att vara ifrån varann nån gång då och då.
  • That girl

Det är inte fel att bara bjuda sina kompisar, däremot är det fel att låta vissa ta med sig sin partner men inte andra. Om partners inte får komma på din födelsedagsfest så ska det gälla alla liksom. Då är det endast en fest för dina kompisar och bekanta.

Har man bestämt att ha en födelsedagsfest enbart med kompisar (utan deras partners) så är det givetvis inget fel med det. Det är när man börjar exkludera enbart vissa personer som det blir fel. Men det ska vara lika för alla och då är det givetvis inget fel med det.

Men du behöver ju inte ordna transport åt dina vänner. Hur tänker du där? Att ta sig till dig får de ju själva lösa. Det är inte ditt problem.

• Anonym (Värdinna)

Stort tack för era svar, jag kommer att läsa igen och fundera.

Min tanke var / är att endast två par ska bli bjudna ; där är jag lika mycket väninna med båda (ett lesbiskt par, om det gör någon skillnad) och det andra är en av mina närmsta vänner sedan tonåren vars fru jag nu umgås (ensam) med oftare än jag gör med honom.

Inte riktigt gänget från förr heller ; jag flyttade ifrån Sverige när jag var 16 och kom tillbaka vid 36 så utöver två presumtiva gäster är resten människor jag lärt känna genom jobb eller vänners vänner.

Festen är tänkt att vara blandade kön, 20-30 människor om jag inte bjuder partners jag inte har någon personlig relation till. Vad gäller transport så hade det kännts helt galet att inte tillhandahålla sådan - jag valde att flytta ut på vischan och har inte rum i huset för mer än 5 övernattande gäster. Känns inte ok stt bjuda in till fest utan att kunna erbjuda övernattning och sedan förvänta sig att gästerna ska betala runt en tusing var i taxikostnad.

• Tecum

Ribbing hade svimmat av förskräckelse, hon hade inte accepterat det. Men det är din fest och om du kallar det en kompisfest och inte 40-årskalas så funkar det.

Men att du måste ordna transport förstår jag inte. Om du ska träffa dem har du lika långt att köra. Det är inget brott att bo på landet. Om alkohol är så viktigt är det bättre att du hyr en lokal i stan och har festen där.

• Anonym (Värdinna)
    Tecum skrev 2017-09-03 21:50:54 följande:

Ribbing hade svimmat av förskräckelse, hon hade inte accepterat det. Men det är din fest och om du kallar det en kompisfest och inte 40-årskalas så funkar det.

Men att du måste ordna transport förstår jag inte. Om du ska träffa dem har du lika långt att köra. Det är inget brott att bo på landet. Om alkohol är så viktigt är det bättre att du hyr en lokal i stan och har festen där.

Hahaha, tack! Avskyr tanken på att Ribbing skulle svimma dock, hon är väldigt mycket av en idol :)

Vad gäller tansport så vill jag ha det så (ie hos mig), sjötomt, utrymme nog för långbord etc så känns som ett både trevligare och billigare alternativ än att hyra något i stan.
Svar på tråden Bjuda till fest utan partner