• Anonym (s)
    Äldre 3 Sep 19:33
    7575 visningar
    27 svar
    27
    7575

    Familjehem som inte tar imot syskon

    Jag är en tonåring som bor i familjehem och dom första månaderna bodde min syster här också men hon var tvungen att flytta till ett annat. Jag vet att det är väldigt svårt att hitta familjehem som kan tänka sig ta emot syskon eller det har iallafall socialsekreteraren sagt till mig, även om det också beror på ålder också och problem etc antar jag. Jag har accepterat att vi inte kommer bo ihop men jag blev irriterad när dom säger att dom sagt ja till en frågan från soc, om dom vill/kan ta imot en 5 åring. Jag har inget emot barn och jättebra att dom vill vara familjehem till många barn för det behövs, men det känns bara märkligt eftersom dom vägrat låta min syster stanna, hon är lite äldre än 5 år men barn som barn. 

    Någon som varit i samma situation som familjehem som kan förklara hur dom tänker? Jag tycker det är konstigt speciellt eftersom att dom vet att min syster inte trivs i sitt nya familjehem, hon kommer verkligen inte förstå men jag måste ju säga det eftersom att hon är här ibland.

  • Svar på tråden Familjehem som inte tar imot syskon
  • Anonym (((J))­)
    Äldre 3 Sep 19:37
    #1

    Får hoppas på att ni får komma hem igen snarast!
    Allt annat är kört!

  • Anonym (s) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 20:02
    #2
    Anonym (((J))) skrev 2017-09-03 19:37:11 följande:

    Får hoppas på att ni får komma hem igen snarast!
    Allt annat är kört!


    kört att vi ska få bo ihop eller vad menar du? vi vill inte flytta hem.
  • Anonym (L)
    Äldre 3 Sep 20:10
    #3

    Nu vet jag inget om din syster men man brukar säga "Små barn - små problem. Stora barn - stora problem" d.v.s. det är ofta svårare att vara förälder (eller familjehem) till en tonåring än till ett förskolebarn. Det är ju lättare att kontrollera och styra ett litet barns tillvaro medan en tonåring behöver en viss frihet för att må bra, men friheten innebär också risker att tonåringen hamnar snett i livet. Dina familjehemsföräldrar kanske helt enkelt inser att de inte kan ge din syster det hon behöver.

  • Anonym (s) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 20:15
    #4
    Anonym (L) skrev 2017-09-03 20:10:11 följande:

    Nu vet jag inget om din syster men man brukar säga "Små barn - små problem. Stora barn - stora problem" d.v.s. det är ofta svårare att vara förälder (eller familjehem) till en tonåring än till ett förskolebarn. Det är ju lättare att kontrollera och styra ett litet barns tillvaro medan en tonåring behöver en viss frihet för att må bra, men friheten innebär också risker att tonåringen hamnar snett i livet. Dina familjehemsföräldrar kanske helt enkelt inser att de inte kan ge din syster det hon behöver.


    Det är ju jag som är tonåring, min syster är 10 år och ett litet barn behöver ju mer tillsyn och kan inte vara ensam.
  • Anonym (s) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 20:52
    #5

    Jag vill gärna ha tips hur jag kan säga det till min syster också utan att hon ska känna sig typ bortvalt även om hon nog redan innan gjorde det...

  • Äldre 3 Sep 22:19
    #6

    De får antagligen bättre betalt för det andra barnet. Kanske en annan kommun som placerar.

  • Anonym (hm)
    Äldre 3 Sep 22:25
    #7
    Queennr1 skrev 2017-09-03 22:19:56 följande:

    De får antagligen bättre betalt för det andra barnet. Kanske en annan kommun som placerar.


    Man får faktiskt inte särskilt bra betalt av att vara familjehem. De flesta som är familjehem gör det för att de vill hjälpa. I det här fallet tror jag att det handlar om att familjehemmet känner att de inte kan ta emot ytterligare ett barn. Det kan dels handla om platsbrist, men framför allt handlar det nog om att det är svårare att ta hand om flera barn och att man inte tycker att man räcker till, och kanske i det här fallet känner att man hellre fokuserar på att ett barn får det bra och all den hjälp det barnet behöver, än att man tar in två barn och kanske inte hinner med allt som behövs.
  • Anonym (.)
    Äldre 3 Sep 22:28
    #8
    Anonym (hm) skrev 2017-09-03 22:25:26 följande:
    Man får faktiskt inte särskilt bra betalt av att vara familjehem. De flesta som är familjehem gör det för att de vill hjälpa. I det här fallet tror jag att det handlar om att familjehemmet känner att de inte kan ta emot ytterligare ett barn. Det kan dels handla om platsbrist, men framför allt handlar det nog om att det är svårare att ta hand om flera barn och att man inte tycker att man räcker till, och kanske i det här fallet känner att man hellre fokuserar på att ett barn får det bra och all den hjälp det barnet behöver, än att man tar in två barn och kanske inte hinner med allt som behövs.

    Fast som jag förstår det bodde två syskon där sedan "skickade de iväg" ena barnet. Och nu tar de emot ett annat barn. 


    I vissa fall kan de faktiskt få väldigt bra betalt, jag är med i ett forum på facebook där de ofta skriver om ersättningen.

  • Anonym (Famil­jehems­mamma)
    Äldre 3 Sep 22:50
    #9

    Hej Ts. Jag vet inte om det här stämmer in på just er men kan kanske vara anledningen. Om syskon vuxit upp utan att de vuxna tagit ansvaret som man ska som förälder så är det oftast så att det äldre barnet får ta ett alldeles för stort ansvar för sina yngre syskon. Det äldsta barnet blir mer eller mindre förälder åt sitt syskon och ser till dennes behov i första hand. Som tonåring behöver man få fokusera på sig själv, skola och sin fritid och vara som andra tonåringar. Ett vuxet ansvar får man ta så småningom i livet och resten av livet därefter. Det yngre syskonet blir vanligen mycket beroende av sitt äldre syskon.

    Därför tänker man ibland i fall som dessa att det är bättre att syskonen inte bor ihop men träffas ofta ändå. Och att andra vuxna ska ta ansvaret för det yngre syskonet så att ni båda får utvecklas till självständiga individer och bygga upp en normal syskon relation istället. Vet som sagt inte om det kan vara orsaken i er situation men något säger mig att du har tagit ett stort ansvar över lillasyster? Hursomhelst så hoppas jag att du och din syster får det bra och att ni båda kommer att trivas med livet.

    Och så vill jag även säga att detta nog absolut inte har ett dugg med pengar att göra som någon trodde. Om sanningen var att det är så lätt att håva in enorma summor på att vara familjehem så skulle det knappast finnas brist på dem.

  • Äldre 3 Sep 23:09
    #10
    Anonym (hm) skrev 2017-09-03 22:25:26 följande:

    Man får faktiskt inte särskilt bra betalt av att vara familjehem. De flesta som är familjehem gör det för att de vill hjälpa. I det här fallet tror jag att det handlar om att familjehemmet känner att de inte kan ta emot ytterligare ett barn. Det kan dels handla om platsbrist, men framför allt handlar det nog om att det är svårare att ta hand om flera barn och att man inte tycker att man räcker till, och kanske i det här fallet känner att man hellre fokuserar på att ett barn får det bra och all den hjälp det barnet behöver, än att man tar in två barn och kanske inte hinner med allt som behövs.


    Kan vara rejäla skillnader beroende på kommun eller barn. Jag är ganska insatt i hur arvoden brukar se ut. Visst du blir inte rik, men en hyfsad slant är det allt man får.

    I det här fallet handlat det dessutom om att de sagt nej till TS syster, men tar emot ett annat barn istället för systern.
Svar på tråden Familjehem som inte tar imot syskon