• Anonym (Ts)

Kliande hårbotten, blir snart galen!

Hej, som rubriken lyder så har jag problem med hårbotten..

För ett år sedan var jag på vc, läkaren sa mjäll eksem, så jag fick kortison salva utskriven, mjället försvann men inte kliandet.

På grund av att salvan är så stark och jag tappade mycket hår har jag inte velat använda den igen.

Har använt ett starkt mjäll schampo som jag fick utskrivet och börjat använda parfymfria schampon och balsam, men det kliar ändå.

Har varit till vc några gånger till men får knappt någon hjälp där.

Börjar känna mig desperat, det kliar så mycket att jag blir nästan galen. Jag är också rädd för att bli flintis snart, för jag tappar fortfarande massa hår.

Är 29 och kvinna, så känns lagom kul att bara tappa mer och mer hår för var dag som går..

Finns det någon med liknande problem som har tips? Som sagt börjar bli desperat, ska ringa vc imorgon igen men känner inget större hopp om att få hjälp därifrån :(

• Svar på tråden Kliande hårbotten, blir snart galen!
  • Anonym (Solen)

Testa schampot neccin. Hjälpte mig mot kliande hårbotten!

• Vixen90

Jag har förstått att vissa blir hjälpta av att äta mindre socker. Kan det vara nåt?

Har du provat kortison i tablettform?

Tabletter för att boosta hår och naglar?

Hoppas VC kan hjälpa.

• Anonym (Anna)

Testa en del olika oparfymerade schampo, jag är också känslig och har fått prova mig fram till något jag tål. Just nu har jag ett som heter Faith som fungerar bra. Har du kollat så du inte fått löss? Det ger enorm klåda. Fast det borde du väl upptäck nu eftersom du haft klåda så länge. Ett tag när mina besvär var som värst slutade jag tvätta håret med schampo, jag sköljde bara med varmt vatten. Men sedan efter ett par månader började det klia igen ändå och då började jag tvätta med oparfymerat schampo igen.

• Anonym (En till)
    Anonym (Ts) skrev 2017-09-03 21:39:41 följande:

Hej, som rubriken lyder så har jag problem med hårbotten..

För ett år sedan var jag på vc, läkaren sa mjäll eksem, så jag fick kortison salva utskriven, mjället försvann men inte kliandet.

På grund av att salvan är så stark och jag tappade mycket hår har jag inte velat använda den igen.

Har använt ett starkt mjäll schampo som jag fick utskrivet och börjat använda parfymfria schampon och balsam, men det kliar ändå.

Har varit till vc några gånger till men får knappt någon hjälp där.

Börjar känna mig desperat, det kliar så mycket att jag blir nästan galen. Jag är också rädd för att bli flintis snart, för jag tappar fortfarande massa hår.

Är 29 och kvinna, så känns lagom kul att bara tappa mer och mer hår för var dag som går..

Finns det någon med liknande problem som har tips? Som sagt börjar bli desperat, ska ringa vc imorgon igen men känner inget större hopp om att få hjälp därifrån :(

Ja, jag har liknande problem. Hårbotten känns torr och kliande och jag tappar mycket hår. Tappar du också håret med rötterna? Jag har kollat upp hårstråna dagligen och alla har lossnat vid rötterna :(

Vissa nätter kan jag vakna av att det kliar och blir helt tokig på det, och andra dagar känns det mindre. Jag fick det i samband med att östrogenvärdet började svikta (blev rejält lågt) och järnvärdet likaså. Har aldrig haft liknande problem förut, och trots att jag bytt ut till milda schampon så hjälper det tydligen inte alls. 

Har fått en viss lindring av att efterskölja håret med vatten blandat med äppelcidervinäger, men det är endast bättre c.a 2 dagar och sedan börjar kliandet igen. 
  • Lena

Tvätta håret mindre ofta, speciellt om hårbotten känns torr

• Anonym (La Cordier)

Tycker du ska ta kontakt med La Cordier (finns på mejl och fb). Att tillsätta en massa kemikalier när ditt hår skriker efter hjälp är ingen bra idé. Deras produkter är enbart från naturen och mkt skonsam.

Hade själv samma problem, inget hjälpte, fick testa allt möjligt, men sen fick jag reda på företaget och sen dess har jag inte haft nått problem alls. Tvättar håret ca 1gång/v. Ibland kan det gå 1,5 v.

• Pentra

Mina mjällexem/mjäll gick kraftigt tillbaka strax efter jag börjat att ta magnesiumtillskott. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Klåda)

Jag har haft galen klåda i hårbotten. Insåg till slut att det var min hårprodukt Urban molding paste från Lanza som orsakade detta. Använder du ngt i håret?

• Anonym (Ts)

Tack för alla svar och tips!

Jag kör även med en gel från apoteket för torr hårbotten, och tvättar inte håret särskilt ofta.

Men ja det hjälper inte iaf.

Får se vad dom säger på vc, tror inte att jag har brist på järn osv, gjorde nyligen en undersökning ang lite andra besvär och fick ta massa prover då.

Har inte provat kortison tabletter, undviker helst det, då jag inte gärna tar medicin på grund av biverkningar och sånt.

Men har funderat på vitamin tillskott då jag har ganska dålig aptit (gått ner 30kg).

Kom gärna med fler tips <3

• Anonym (?)

Har du kollat sköldkörteln?

Svar på tråden Kliande hårbotten, blir snart galen!