• Anonym (Undrande)

Lögner i förhållande?

Jag har en fråga till er på familjeliv. Hur ser ni på lögner i ett förhållande? Ska det råda fullständig ärlighet, kan man dra en liten lögn någon gång ibland, eller är det rent av ok att ljuga för sin partner?

För er som eventuellt tycker att det är ok att ljuga vid enstaka tillfällen, vilka situationer går det bra? Och finns det ämnen man ABSOLUT ALDRIG får ljuga om, isåfall, vilka?

Tacksam för svar då detta är ett ämne som verkligen intresserar mig :)

• Svar på tråden Lögner i förhållande?
  • sextiotalist
    Anonym (Undrande) skrev 2017-09-04 01:23:46 följande:

Jag har en fråga till er på familjeliv. Hur ser ni på lögner i ett förhållande? Ska det råda fullständig ärlighet, kan man dra en liten lögn någon gång ibland, eller är det rent av ok att ljuga för sin partner?

För er som eventuellt tycker att det är ok att ljuga vid enstaka tillfällen, vilka situationer går det bra? Och finns det ämnen man ABSOLUT ALDRIG får ljuga om, isåfall, vilka?

Tacksam för svar då detta är ett ämne som verkligen intresserar mig :)

Det enda jag säger är att den som säger att han/hon aldrig ljuger är den största lögnaren.

För övrigt så behöver jag inte veta allt, inte min sambo heller, så både han och jag har rätt till våra privata rum.

Min personliga erfarenhet är att man ljuger när man pressas på mycket privata saker eller när sanningen är något som kan vändas emot en (även om det inte är något som har mer med en själv att göra)
  • Scoops

Vi ljuger inte för varann. Men det finns saker vi inte berättar för varandra. Så ser jag det.

Men sedan så är vår relation helt dramalös. Så vi har liksom inget att ljuga om från första början.

• Anonym (Rut)

Förstår inte varför jag skulle ljuga. Min man är mannen jag älskar och som älskar mig. Min kärlekspartner men också min bästa vän. Det är ju den personen som jag ska kunna berätta allt för. Det är den Personen som ska älska mig även med mina brister. Jag förstår att otrohet inte alltid kan förlåtas eller om ens partner gör något obehagligt olagligt eller utsätter någon annan person för något förnedrande. Men sådant pysslar jag inte med så JA jag berättar allt för min man.

• Anonym (Lögn)

Jag anser att enda gången en LÖGN är ok är om den är i ett positivt syfte. Tex om man planerar en överraskning.

Annars tycker jag man ska va ärlig om allt. Sen behöver man inte berätta ALLT för varandra. Men om ens partner frågar en någonting så ska man aldrig nånsin ge en lögn som svar. Och är man en ärlig och trogen person så har man aldrig det problemet heller.

• Anonym (Lögn)

Och med att inte berätta ALLT så menar jag vardagliga saker. Att man inte behöver redogöra hela sin dag osv... men allt viktigt bör man prata om. Och allt man vill. Ens partner är ju ändå den man vill dela med sig till.

Svar på tråden Lögner i förhållande?