• Anonym (Ts)

Hjälp! Lägenhet i Linköping

Hej! Ska flytta till Linköping med kort varsel. Bott hos en kompis 6 månader men det funkar inte längre.

Står i stångåstadens bostadskö men har bara 1200 poäng. Har inte fast jobb(vikarie på äldreboende). Får fast jobb om ca 1 år. De enda lägenheterna jag har chans på är för 10.000 och så mycket kan jag inte lägga på en liten 1a.

Snälla hjälp! Mina föräldrar kan tyvärr inte hjälpa till då de bor i Norrland och dit kan inte jag flytta.

Är 23 år gammal.

• Svar på tråden Hjälp! Lägenhet i Linköping
  • vi4ka87

Nu va det 10 år sen jag bodde i hyresrätt. Men stångåstafen är inte helt omöjliga att göra med. Ring de och förklara din situation så tror du kan få en lgh snart.

Annars finns det på Linköping hemsida sammanställning av alla hyresvärdar, som inte kräver kö pöäng. Öppna den och ring alla.

• vi4ka87

Kolla blocket också. Många som hyr i andra hand där man kan ta över kontrakt eller hyra nåt rum/gästhus i villa område.

• Anonym (Nens)
    vi4ka87 skrev 2017-09-04 15:49:02 följande:

Nu va det 10 år sen jag bodde i hyresrätt. Men stångåstafen är inte helt omöjliga att göra med. Ring de och förklara din situation så tror du kan få en lgh snart.

Annars finns det på Linköping hemsida sammanställning av alla hyresvärdar, som inte kräver kö pöäng. Öppna den och ring alla.

Det funkar inte idag, behövs typ 4 år för att ens få någonting i Ryd. Det är total bostadsbrist.
  • Anonym (Nens)

Titta utanför Linköping på pendelavstånd, typ Mjölby, Mantorp, Skänninge.

• Anonym (Svårt..)

Jag hade 4 års kö i Stångåstaden + 1000 extrapoäng för att jag har barn (vet inte om de fortfarande erbjuder det) och kunde med dessa ca 2400 poäng hamna nr 3 i kön på en lägenhet i Ryd. Lyckades ändå få den eftersom de två före mig tackade nej. 

De är dock väldigt noga med att man har minst 3000 kr i inkomst kvar efter att hyra är betald, och där får inte barnbidrag räknas in. Socialbidrag räknar de inte heller som en inkomstkälla. Det var på håret att jag fick mitt kontrakt, eftersom jag jobbade deltid och fick socialbidrag upp till existensminimum. Egentligen låg jag under deras norm, men hon som skrev under kontraktet var ändå snäll och lät mig få kontraktet.

Det är nog större chans om man hör av sig till Willhem, VictoriaPark eller Graflunds som inte har något riktigt kösystem, utan väljer den de själv vill hyra ut till. Att hyra i andrahand för att sedan ta över förstahandskontraktet kan funka i vissa fall. Så fick jag min första lägenhet hos Graflunds.

Svar på tråden Hjälp! Lägenhet i Linköping