• Gelica2011

Vilka slutat röka och blivit gravid?

Vi har försökt skaffa syskon i 6 år nu. Röker dessvärre och jag vet hur dumt det är. jag har testat sluta med allt utom medicinering så funderar på att testa det. jag vill inte ha någon predikan om hur dum man är, eller hur svårt ska det vara att sluta?!. vissa har svårare än andra tyvärr. 
    Så frågan är hur många har lyckats bli gravida när dom slutat röka ? Och hur fort gick det? Behöver pepp Kyss!  
    Och är det någon som testat Zyban eller champix? 

• Svar på tråden Vilka slutat röka och blivit gravid?
  • Deceree1

Du kanske skulle prova e-cigg? Ingen rök bara ånga. Många slutar röka på det sättet

• Anonym (gelica)
    Deceree1 skrev 2017-09-04 13:40:32 följande:

Du kanske skulle prova e-cigg? Ingen rök bara ånga. Många slutar röka på det sättet

Tack men testat det med tyvärr. Känner mig hemsk som inte lyckats trots man vet vilken vinst man kan få. Skäms kudde till mig. Men ska verkligen lyckas. Måste bara hitta den där extra peppen :)
  • Anna60

Varje gång du tar ett bloss så drar dina blodkärl ihop sig. Det gör det på fostret också. Det får alltså syrebrist i hjärnan. Försök tänk på det när du blir röksugen - sen går du och borstar tänderna. Det brukar hjälpa. Köp även vanliga tablettaskar eller halstabletter med stark mintsmak. Sånt tar ofta bort röksuget. Och läg en summa per dag (samma summa du röker för) i sparande så unnar du dig nåt kul den dagen du bestämmer dig för att hitta på nåt.

Lycka till!

• Gelica2011
    Anna60 skrev 2017-09-04 13:59:10 följande:

Varje gång du tar ett bloss så drar dina blodkärl ihop sig. Det gör det på fostret också. Det får alltså syrebrist i hjärnan. Försök tänk på det när du blir röksugen - sen går du och borstar tänderna. Det brukar hjälpa. Köp även vanliga tablettaskar eller halstabletter med stark mintsmak. Sånt tar ofta bort röksuget. Och läg en summa per dag (samma summa du röker för) i sparande så unnar du dig nåt kul den dagen du bestämmer dig för att hitta på nåt.

Lycka till!

Skulle aldrig röka när jag är gravid :). varit gravid och då slutade jag direkt :). första gången blev jag gravid på första försöket och nu 6 år senare händer ingenting. Jag antar att det är rökningen som påverkar det mesta dels. Ja när du säger det så stämmer det nog att mint smak tar bort det =D. Måste testa !! tack Anna60!
  • Anonym (Utredning?)
    Gelica2011 skrev 2017-09-04 13:29:03 följande:

Vi har försökt skaffa syskon i 6 år nu. Röker dessvärre och jag vet hur dumt det är. jag har testat sluta med allt utom medicinering så funderar på att testa det. jag vill inte ha någon predikan om hur dum man är, eller hur svårt ska det vara att sluta?!. vissa har svårare än andra tyvärr. 

Så frågan är hur många har lyckats bli gravida när dom slutat röka ? Och hur fort gick det? Behöver pepp !  

Och är det någon som testat Zyban eller champix? 

Det är ju så klart jättebra att du funderar på att sluta röka men kan inte ge några bra tips tyvärr. Jag reagerar att ni försökt få syskon väldigt många år. Har ni funderat på att göra utredning? Rökning påverkat ju så klart fertiliteten men jag tänker att det finns en risk att det finns något annat som strular också. Kanske skulle ni samtidigt som sluta-röka-kampen kontakta gynekolog för att påbörja en utredning? Ofta är det lång väntetid till utredning så få kan ni försöka själva under tiden samtidigt som du kämpar med sluta röka. Tror även ni genom fertilitetsläkaren kan få många bra tips. De möter många i samma sits. Önskar dig stort lycka till med kampen! Och att ni lyckas snart. Har själv genomgått utredning och behandling för ofrivillig barnlöshet och vet hur tufft det är.
Svar på tråden Vilka slutat röka och blivit gravid?