• Anonym (?)

Så jobbigt att träffa bekanta?! Jag får tunghäfta! Varför?

Jag tycker det är så jobbigt att träffa bekanta. Sådana som man kanske inte träffar så ofta. Typ 2 gånger per år. Ett gammalt kk eller en barndomskompis föräldrar exempelvis. Jag blir alltid så nervös och vet inte vad man ska prata om?! Jag känner mig så liten. Att jag inte ses som vuxen och vet därför inte vad jag ska säga. Det känns som om mitt förflutna hur jag var när jag var ungdom eller i 20 års åldern på den tiden då jag var rejält omogen och fjortisaktig att det är det som folk fortfarande förknippar mig med. Jag menar eftersom vi inte ses så ofta så kanske folk tror att jag är som jag var då.

Vad pratar man förutom vädret? Jag är inte ett dugg nervös av att prata med folk jag inte känner men just ytliga bekanta som man träffar i typ affären får jag panik av. Jag har blivit så rädd och osäker att jag har valt att handla i en annan affär mycket längre bort. Jag får ju tunghäfta och typ nästan stammar och jag vill inte verkar vara osäker!

Kom gärna med tips och råd hur jag ska bli mer självsäker och vad man kan prata om? Och jag kan inte prata om vad som helst då dessa människor är ytliga bekanta men ni vet sånt där normalt socialt småprat :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Så jobbigt att träffa bekanta?! Jag får tunghäfta! Varför?
  • Anonym (Go girl!)

Jag förstår dig! Jag tycker exakt likadant. Mitt tricks är att fråga den andra personen frågor. Så slipper man säga så mycket själv. Typ bor du kvar där.... har du kvar hunden... osv och det de svarar kan du ställa följdfrågor om. Typ jaha varför då, hur kändes det, ska du fortsätta med det... folk älskar att snacka om sig själva.
    Låt säga att de har minnen av dig som fjortis, men nu är du äldre och klokare. Du måste inte bevisa dig för alla. Så länge du vet att du inte är likadan längre. Var stolt och säker i det. All lycka!

• Anonym (Asocial)

Hej! Jag har inga bra tips, men jag kände att jag ville skriva att du inte är ensam om tunghäftan. Själv går jag omvägar i mataffären om jag ser någon jag känner för jag tycker det är precis lika svårt att komma på nåt att prata om. Jag var väldigt utåtriktad i tjugoårsåldern så detta har kommit på senare år.

• Anonym (Samma här)

Samma här!! För mig ligger det oxå i att jag börjat rodna sjukt lätt senaste! Så hatar att träffa på bekanta för blir så röd i ansiktet... däremot kan ja prata men ändå...

• Anonym (Sandra)

Var inte rädd för människor.Heja,fråga och svara.Sen kan du gå om du vill.Du behöver inte vara pratsam för att du "måste".Alla är vi bara människor.

• Anonym (...)

Samma här. Om jag ser någon jag känner igen på affären så går jag en omväg, stannar kvar och låtsas vara upptagen med att kolla igenom nån hylla tills den gått vidare osv....Behöver inte ens vara någon som det var längesen jag träffade, kan likagärna vara en arbetskollega som jag möter typ dagligen.

• Anonym (Samma här)
    Anonym (...) skrev 2017-09-04 21:59:40 följande:

Samma här. Om jag ser någon jag känner igen på affären så går jag en omväg, stannar kvar och låtsas vara upptagen med att kolla igenom nån hylla tills den gått vidare osv....Behöver inte ens vara någon som det var längesen jag träffade, kan likagärna vara en arbetskollega som jag möter typ dagligen.

Exakt samma här... vill träna bort den där jobbiga känslan...
Svar på tråden Så jobbigt att träffa bekanta?! Jag får tunghäfta! Varför?