• Vendela75

När lät ni era barn ta sig till skolan själva?

Jag förstår ju att detta är väldigt individuellt beroende på situation, men såhär ser det ut för oss:

Min dotter är 9 och ganska tuff. Vi har flyttat från ett lugnt område i Bromma (där skolan låg tvärsöver gatan) till ett lugnt område i Spånga, och det går en buss 5 hållplatser mellan platserna nu, så hon behöver inte byta buss.

Jag har fått tvillingar, och det är nästan omöjligt att komma på en buss på morgonen i Stockholm med tvillingvagn. Min man har nu åkt senare till jobbet några dagar så jag ska kunna åka med henne till skolan, men det är ju ohållbart i längden, så min tanke är att jag följer henne till busshållsplatsen, ser till att hon kommer på bussen och sen har vi telefonkontakt tills hon är på skolan.

Skulle ni göra så, eller skulle det kännas för tidigt?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden När lät ni era barn ta sig till skolan själva?
  • viseversa

Min 10 åring och min 9 åring har tagit sig själva till skolan i över ett år så ja jag hade låtit min 9 åring åka 5 stationer med buss själv.

• Lena

Åk med henne först ett par gånger sen ska det absolut funka att hon åker själv. Det började vårt barn göra när hon var sju.

• Stårschan

De fick börja promenera till skolan i ettan respektive tvåan (lite olika kompisuppsättningar) och då var det bilfri gångväg till skolan. När den äldsta var 9 bytte hon skola och fick börja åka buss på egen hand.

• Stårschan
    Vendela75 skrev 2017-09-05 09:28:06 följande:

Jag förstår ju att detta är väldigt individuellt beroende på situation, men såhär ser det ut för oss:

Min dotter är 9 och ganska tuff. Vi har flyttat från ett lugnt område i Bromma (där skolan låg tvärsöver gatan) till ett lugnt område i Spånga, och det går en buss 5 hållplatser mellan platserna nu, så hon behöver inte byta buss.

Jag har fått tvillingar, och det är nästan omöjligt att komma på en buss på morgonen i Stockholm med tvillingvagn. Min man har nu åkt senare till jobbet några dagar så jag ska kunna åka med henne till skolan, men det är ju ohållbart i längden, så min tanke är att jag följer henne till busshållsplatsen, ser till att hon kommer på bussen och sen har vi telefonkontakt tills hon är på skolan.

Skulle ni göra så, eller skulle det kännas för tidigt?

Tacksam för svar.

Att hålla telefonkontakt tills hon är på skolan låter väl som en OK idé i en eller två dagar. Sedan borde hon klara sig själv. Åk med henne en gång eller två så att hon vet var hon ska hoppa av. Det kan ni ju göra närsomhelst när ni har tid.
  • legomum

Buss i stockholm 5 stationer är ju inte långt... varför ens buss? Om det inte är raktsträcka då förstås kan det vara långt men annars brukar det vara bra med att promenera en stund på morgonen

• fluu

Jag gick själv från att jag var 6 år. Hade absolut skickat en 9-åring själv i ditt läge, ts.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • asdfgh

Här går det flesta barn hem efter skolan i 3an istället för stanna kvar på fritids. Till skolan verkar det vara från 2an/3an som de börjar gå själva (vi bor vid en av gatorna som leder till skolan). För de som har längst att gå handlar det väl om 2,5-3km villagator. Sen är det ju barnen som åker skolbuss men det är ju inte riktigt samma sak.

Jag är inne på att låta våra barn gå själva till skolan när de går i 3an resp 1an, åtminstone framåt vårterminen. Det är ca 1,5km gångväg och skulle förenkla våra mornar väldigt mycket.

Svar på tråden När lät ni era barn ta sig till skolan själva?