• Stolt Farsa

Hur fick ni ihop till kontantinsatsen för ert boende?

Tänk här eran första lägenhet som ni/du köpt (dvs i början på er bostadskarriär), alternativt om ni bott i en hyresrätt som ombildats. Kommer pengarna från olika källor så välj det alternativet där de flesta av pengarna har kommit ifrån.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-05 12:07
    Självklart kan den första bostaden också varit en villa/radhus, etc.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur fick ni ihop till kontantinsatsen för ert boende?
  • MAN78

Den kostade 25 Tkr (1:a året var 1997) och de pengarna fanns på lönekontot. Idag går en lgh som denna för 400-500 Tkr i mellanstor svensk stad. Enklare att vara ung på 90-talet...

• Anonym (Brf)

Jag och min man bodde i hyresrätt men när andra barnet var på väg bestämde vi oss för att köpa radhus. La in 400tkr i insats som vi hade sparat ihop.

• gbgumman

Vi fick 50 000kr av min pappa till vårt radhus 2005. Köptes för 525000kr. Sålde 10 år senare för 3,5 miljoner

• SilverEmma

Vi köpte hus strax innan det började bli krav på kontantinsats så vi lånade hela beloppet. Inget jättestort lån ändå pga billigt hus.

• Anonym (Börssnack)

Röstade annat eftersom jag först sparade och sedan även investerade, och de åren gick börsen kraftigt uppåt så det var närapå omöjligt att inte tjäna pengar.

När man sedan hade ett bra aktiekapital så fick man också låna till bostad.

• Anonym (Hmmm)

Alternativet 'banklån' saknas ju...

• Bellsss
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-09-05 18:36:28 följande:

Alternativet 'banklån' saknas ju...

Du kan ju inte låna till kontantinsatsen på 15%...
  • Anonym (Kanske)

Kanske går som annat.

Kommer aldrig ha råd att köpa ett boende, så vi kommer alltid bo i hyresrätt så länge det är möjligt. Blir ingen "bostadskarriär" här inte (vad är det för ord ens?).

• Anonym (Hmmm)
    Bellsss skrev 2017-09-05 18:37:35 följande:

Du kan ju inte låna till kontantinsatsen på 15%...

Klart man kan...
  • Bellsss
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-09-05 18:46:27 följande:
    Klart man kan...
    Nope, nya reglerna är att du inte får låna hela beloppet för bostaden. Du måste ha din kontantinsats på 15%.
Svar på tråden Hur fick ni ihop till kontantinsatsen för ert boende?